Zavajajočih 10: Črni seznam slovenskih prodajalcev prehranskih dopolnil

Poglobljeno 19. Avg 202405:15 58 komentarjev
Prehranska dopolnila
Foto: Profimedia

Katera so tista slovenska podjetja, ki dobivajo največ kazni zaradi kršitev pri oglaševanju prehranskih dopolnil? Po odmevni zgodbi o zavajajočih oglaševalskih praksah slovenskega proizvajalca prehranskih dopolnil Biostile smo zdravstveni inšpektorat zaprosili za seznam desetih podjetij, ki so jim inšpektorji v zadnjih dveh letih in pol izrekli največ kazni. Na njem so med drugim tudi znana podjetja, kot so Sensilab, Malinca in Medex.

V zadnjih tednih je agresivno televizijsko oglaševanje podjetja Biostile spet povzročalo veliko nezadovoljstva med gledalci TV Slovenija. Njihove “oglasne oddaje” so bile namreč na sporedu med skoraj vsakim premorom med prenosi olimpijskih iger.

RTV Slovenija jih kljub temu, da zdravstveni inšpektorat zaradi zavajajočih trditev v teh “oglasnih oddajah” podjetju Biostile izreka visoke kazni, še naprej nemoteno predvaja. Kot smo že poročali, se na RTV sklicujejo na to, da dosledno spoštujejo zakonodajo.

Herta Kosmina
Oglasna “oddaja” s Herto Kosmina (Foto: RTVSLO/posnetek zaslona)

Od televizijskih oddaj do algoritemskih oglasov

Biostilove oglasne “oddaje” pa niso edine z zavajajočo vsebino, ki jih predvajajo RTV in druge televizije. In televizija ni edini medijski kanal, prek katerega prodajalci prehranskih dopolnil svoje izdelke oglašujejo na nedovoljen način.

Oglase na družbenih omrežjih je denimo bistveno težje nadzorovati, saj so algoritemsko pogojeni in prikazani zgolj posameznim ciljnim skupinam.

Zdravstveni inšpektorat smo na podlagi zakona o dostopu do informacij javnega značaja zaprosili za podatke o kršiteljih s področja oglaševanja prehranskih dopolnil, ki jim je bilo od leta 2022 izrečenih največ glob. Poslali so nam podatke o izrečenih kaznih od januarja 2022 do 21. junija letos.

Kot so nam pojasnili na inšpektoratu, se ugotovljene kršitve nanašajo “na zavajajoče informacije o živilih (prehranska dopolnila po evropski zakonodaji spadajo med živila; op.a.), zlasti na navajanje učinkov ali lastnosti, ki jih živilo nima, na napeljevanje, da ima živilo posebne lastnosti, kljub temu da imajo navedene lastnosti vsa živila, na nedovoljeno pripisovanje ali opozarjanje na lastnosti, kot so preprečevanje, zdravljenje ali ozdravljenje bolezni pri ljudeh, in na navajanje nedovoljenih oz. neodobrenih zdravstvenih trditev.”

Iz odločb o prekrških podjetja Biostile, ki smo jih pred časom pridobili od inšpektorata, je razvidno, da so jim inšpektorji kazni izrekali predvsem zaradi obljubljanja nedokazanih zdravilnih učinkov njihovih izdelkov.

tabelete prehranska dopolnila
Slika je simbolična (Foto: Profimedia)

Biostile kraljuje na lestvici

Z inšpektorata so nam podatke o kaznih poslali za vsako leto posebej, mi pa smo zneske sešteli in tako dobili lestvico desetih podjetij, pri katerih so bili skupni zneski kazni najvišji.

Na vrhu seznama prodajalcev prehranskih dopolnil z največ izrečenimi globami zaradi nedovoljenih oglaševalskih praks kraljuje Biostile. Po podatkih zdravstvenega inšpektorata so jim inšpektorji od začetka leta 2022 do konca junija letos skupaj izrekli za 310 tisoč evrov kazni.

OPOMBA: V junijski seriji člankov o podjetju Biostile smo navajali, da so inšpektorji podjetju v minulih treh letih izrekli za 240 tisoč evrov kazni. Tokratni seštevek je višji, ker so nam z zdravstvenega inšpektorata takrat poslali le odločbe o kaznih, ki se nanašajo na podjetje, tokrat pa so prišteli še zneske kazni, ki so jih ob tem izrekli odgovorni osebi v podjetju.

Na drugem mestu je kranjsko podjetje Bio Pak s skupno 113 tisoč evrov kazni. Njihova dejavnost je proizvodnja prehranskih dopolnil, ki jih sicer, podobno kot Biostile, večinoma proizvajajo za druge blagovne znamke kot pogodbeni proizvajalec.

Imajo pa tudi svojo trgovino v Kranju in svojo linijo prehranskih dopolnil – Carnium Botanicals. Kot lastnik podjetja je v spletni bazi Gvin naveden Darko Prislan. Podjetje hitro raste. Še leta 2020 je imelo 5 milijonov evrov prihodkov, lani pa že skoraj 27 milijonov evrov.

tabela prehranska dopolnila
N1

Največje podjetje z 51 milijoni prihodkov

Na tretjem mestu seznama najdemo podjetje Golden Tree iz Lesc z istoimensko blagovno znamko prehranskih dopolnil. Javni obraz podjetja je, sodeč po njihovi spletni strani, osebni trener Miha Geršič, ki je na njej predstavljen kot strokovnjak za telesno preobrazbo in hujšanje. Geršič je sicer eden od štirih solastnikov podjetja.

Zdravstveni inšpektorji so podjetju od leta 2022 izrekli za slabih 68 tisoč evrov kazni zaradi kršitev pri oglaševanju prehranskih dopolnil. Lani je podjetje po podatkih poslovne baze Gvin zabeležilo dobrih 19 milijonov evrov poslovnih prihodkov in pol milijona dobička.

Na četrtem mestu, z nekaj manj kot 48 tisoč evrov izrečenih kazni, je znano podjetje Sensilab. Gre za podjetje, ki so ga leta 2005 ustanovili trije nekdanji uslužbenci Leka. Danes ga vodi Domen Ščukovt. Svoje prodajalne imajo v številnih trgovskih centrih na več koncih Slovenije.

Sensilab trgovina
Foto: Staš Zgonik/N1

Leta 2021 je podjetje Sensilab kupila družba Vision Healthcare s sedežem v Belgiji, ki združuje številne blagovne znamke prehranskih dopolnil.

Sensilab je sicer po prihodkih največje podjetje na tej lestvici. Njegovi prihodki so lani po podatkih Gvina znašali več kot 51 milijonov evrov.

Oštevilčena olja

Na petem mestu seznama je ljubljansko podjetje AS AN z blagovno znamko Planet Zdravja, ki so mu inšpektorji izrekli za 40 tisoč evrov kazni. Lastnika podjetja sta zakonca Igor in Irma Ogorevc, ki se v oglasnih člankih v številnih medijih predstavljata kot naturopata in celo kot profesorja naturopatije.

Igor Ogorevc podobno kot Herta Kosmina iz Biostila pogosto nastopa v televizijskih oglasnih oddajah, na programu Prva TV, ki ga izdaja isto podjetje kot medij Nova24TV, pa ima celo svojo redno tedensko oddajo.

Pred dnevi je oglasno oddajo, v kateri je oglaševal pripravek, ki naj bi odpravil hemoroide, predvajala tudi TV Slovenija na svojem prvem programu (na spodnji sliki).

Igor Ogorevc RTV prehranska dopolnila
Foto: TV Slovenija/posnetek zaslona

Med prehranskimi dopolnili, ki jih prodajajo, so večinoma mešanice različnih rastlinskih olj, poimenovane zgolj s številkami. Na spletni strani podjetja trdijo, da so njihovi izdelki klinično preizkušeni. Ko smo jih zaprosili za dokaze, so nam poslali dolg seznam člankov in raziskav, ki naj bi, večinoma na celičnih kulturah in poskusnih živalih, nakazovale na potencialne ugodne učinke posameznih sestavin, ki jih njihovi pripravki vsebujejo, med poslanimi dokumenti pa ni bilo niti ene resne klinične študije v pravem pomenu besede, v kateri bi njihove konkretne izdelke sistematično preizkušali na ljudeh.

Lani so po podatkih Gvina ustvarili nekaj manj kot 3 milijone evrov prihodkov in dobrih 150 tisoč evrov dobička.

Spletna vplivnica

Na šestem mestu podjetij, ki so bila po podatkih zdravstvenega inšpektorata oglobljena zaradi kršitev pri oglaševanju prehranskih dopolnil, najdemo velenjsko podjetje Malinca, katerega soustanoviteljica, solastnica in javni obraz je spletna vplivnica Nastja Kramer Pesek.

Inšpektorji so podjetju od leta 2022 zaradi kršitev pri oglaševanju njegovih prehranskih dopolnil pod istoimensko blagovno znamko izrekli za nekaj manj kot 29 tisoč evrov kazni.

malinca Nastja Kramer Pesek
Lastnici Malince Nastja Kramer Pesek (levo) in Andreja Stopar (Foto: Jure Makovec/Finance)

Naslednje na seznamu je podjetje Nutrisslim z Iga pri Ljubljani z dobrimi 16 tisoč evri izrečenih kazni. Nutrisslim proizvaja prehranska dopolnila tudi za zunanje naročnike, njihova lastna blagovna znamka prehranskih dopolnil pa se imenuje Nature’s Finest. Direktor in lastnik je Bojan Kržič.

Podjetje dobi kazen in kmalu preneha poslovati

Naslednje na lestvici je podjetje Media Agencija, ki se je ukvarjalo z oglaševanjem in po dostopnih podatkih ni samo proizvajalo prehranskih dopolnil. Kot lastnik je na Gvin naveden Matic Bajde. Zdravstveni inšpektorat je leta 2022 podjetju izrekel za 16 tisoč evrov kazni zaradi nedovoljenega oglaševanja prehranskih dopolnil, že od jeseni 2022 pa ima podjetje zaprt bančni račun in ne posluje več.

Na devetem mestu lestvice je znano ljubljansko podjetje Medex, ki ga že vrsto let vodi Aleša Mižigoj in ki se poleg trženja čebeljih pridelkov vse bolj ukvarja tudi s prehranskimi dopolnili. Inšpektorji so mu od začetka leta 2022 izrekli za dobrih 12 tisoč evrov kazni zaradi kršitev pri oglaševanju prehranskih dopolnil.

Aleša Mižigoj Medex
Aleša Mižigoj (Foto: Žiga Živulović jr./BOBO)

Na desetem mestu lestvice je z dobrimi deset tisoč evri izrečeni kazni podjetje Von Pharma iz Žalca, ki svoja istoimenska prehranska dopolnila trži predvsem prek lastne spletne strani “moja-natura”. Njegov ustanovitelj in lastnik je Tadej Von Horvath.

Serijski kršitelji

Od desetih podjetij na lestvici je kar šest takih, ki jim je Zdravstveni inšpektorat kazni izrekel v vsakem od treh obravnavanih let, torej tako leta 2022 kot tudi leta 2023 in letos, kar kaže na ponavljajoče se kršitve. To so podjetja Biostile, Bio Pak, Golden Tree, Sensilab, Malinca in Nutrisslim. Podjetje AS AN je bilo kaznovano tako lani kot letos.

Tudi po številu odprtih postopkov na vrhu Biostile

Zdravstveni inšpektorat smo zaprosili tudi za podatke, koliko odprtih postopkov, ki še čakajo na pravnomočni zaključek, imajo podjetja na seznamu. Tudi na tej lestvici kraljuje Biostile s 64 odprtimi postopki.

Podjetje Bio Pak ima šest odprtih postopkov, Sensilab tri, Golden Tree in Medex imata po dva, podjetji AS AN in Malinca pa po en odprt postopek pred inšpektoratom.

Omejitve “črnega” seznama

Za konec je treba poudariti, da znesek izrečenih glob ni merilo, na podlagi katerega bi bilo mogoče avtomatično sklepati, da je eno podjetje bolj problematično od drugega.

Postopki, ki jih proti kršiteljem uvede zdravstveni inšpektorat, namreč niso rezultat sistematičnega spremljanja oglaševanja ponudnikov prehranskih dopolnil.

Postopke na inšpektoratu uvajajo skoraj izključno na podlagi prijav. Te pa so odvisne od številnih dejavnikov in jih podajajo tako navadni državljani, ki jih zmoti zavajajoča vsebina, kot tudi konkurenčna podjetja.

Gre pa pri večini uvrščenih na lestvici za uveljavljena podjetja z izkušenimi vodilnimi, ki nedvomno do potankosti poznajo zakonodajo in meje, ki jih ne bi smeli prestopiti.

Preberite še naš nedavni članek, v katerem razložimo osnove, kakšna so pravila oz. s kakšnimi trditvami smejo oglaševati prehranske izdelke in zakaj je tako.

Preverite še intervju, v katerem smo govorili o slovenskem trgu s prehranskimi dopolnili in spornih praksah: “Končno si je nekdo upal povedati na glas”.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje