Sončna očala, ure, nakit, oblačila. Pa tudi vrtni pripomočki in kuhinjska oprema. Vse to lahko v spletni trgovini Temu potrošniki najdejo za manj kot en evro. Tudi po več kot pol leta od vstopa na evropski trg priljubljenost kitajske 'hitre' trgovine še vedno raste, obenem pa se podjetje spopada z vse več težavami. Potrošniki pravijo, da so izdelki slabe kakovosti, celo nevarni, in da trgovina na skrivaj pridobiva osebne podatke.
Na spletni strani in aplikaciji trgovskega velikana Temu lahko najdemo od oblačil in obutve do kuhinjske in vrtne opreme. In to po izjemno nizki ceni.
Spletna trgovina kitajskih korenin namreč v nasprotju s svojimi tekmeci, kot sta Amazon in Zalando, odpravlja posrednike in blago kupcem dostavi neposredno od proizvajalcev. Z nizkimi cenami in raznovrstno ponudbo marsikoga prepriča k impulzivnemu nakupu. Številni potrošniki zato v žep sežejo precej globlje, kot bi si želeli, a to ni edina težava, o kateri poročajo.
Spletna trgovina se namreč kljub svoji naraščajoči priljubljenosti sooča z vse številčnejšimi kritikami. Med njimi so na primer slabe ocene izdelkov in pritožbe, da se produkti na fotografijah na spletni trgovini močno razlikujejo od tistih v prejeti pošiljki, pa tudi bolj resne obtožbe. Kupci so med drugim poročali o nevarni in nekakovostni elektroniki, igračah iz nevarnih materialov, očitnih ponaredkih in izgubljenih paketih brez vrnjene kupnine. Vse pogostejša pa so tudi zelo resna opozorila – da Temu močno krši zasebnost potrošnikov.
Ali podjetje z aplikacijo skrivoma pridobiva osebne podatke?
Več tujih medijev je v zadnjih mesecih izpostavilo, da naj bi aplikacija Temu pri namestitvi na mobilno napravo od potrošnika med drugim zahtevala soglasje za dostop do orodij Wi-Fi in Bluetooth. Spletna trgovina Temu se zaradi pomislekov o varovanju podatkov zato spoprijema tudi z več skupinskimi tožbami, a nobena še ni prišla do sodišča.
V eni od tožb potrošniki Temu obtožujejo, da ima z aplikacijo dostop do skoraj vsake druge aplikacije in orodij na uporabnikovem mobilnem telefonu. Vlagatelji tožbe obenem trdijo, da podjetje aplikacijo uporablja kot “vohunsko programsko opremo za zbiranje uporabniških podatkov”. Druga tožba trdi, da Temu neprevidno ravna s podatki uporabnikov, saj ne omogoča varne uporabe in shranjevanja občutljivih podatkov strank. Temu trenutno vse obtožbe zavrača.
Ravno zaradi dvomov o varovanju osebnih podatkov potrošnikov se poskuša trgovski spletni velikan oddaljiti od svoje matične družbe in Kitajske. Poslovanje za ameriške stranke je preselil v Boston, za evropske pa na Irsko. Kljub temu še vedno ni jasno, ali je s potezo podjetje res preprečilo domnevno uhajanje osebnih podatkov na Kitajsko, poroča nemški DW.
Spletno trgovino Temu si lasti družba PDD Holdings Inc., ki je imela do nedavenega sedež v Šanghaju na Kitajskem. Da bi lastnik pomiril obtožbe o vmešavanju kitajske vlade v poslovanje podjetja in pridobivanje podatkov o potrošnikov, je pred kratkim pravni sedež podjetja prenesel na Irsko.
Kljub kritikam ostaja med najbolj priljubljenimi
Kljub vsem dvomom in kritikam, pod katerimi se je znašel trgovski velikan, pa ostaja med najbolj priljubljenimi na svetu. Na evropski trg je vstopil pred dobrega pol leta, spletno stran in aplikacijo kitajskega trgovca pa zdaj mesečno obišče več kot 75 milijonov Evropejcev. Tudi v Sloveniji že več mesecev Temu kraljuje kot najbolj priljubljena aplikacija na telefonih s sistemom Android in iOS.
A bi se zaradi priljubljenosti in velikega obiska lahko Temu znašel pod drobnogledom Evropske komisije. Spletne platforme z več kot 45 milijoni uporabniki v Evropski uniji morajo namreč uvesti dodatne podrobne revizije in ocene tveganja njihove uporabe, pa tudi sprejeti več ukrepov za preprečevanje širjenja nevarnih vsebin, poroča Politico. Že zdaj mora sicer platforma upoštevati nov evropski akt o digitalnih storitvah.
Kitajsko podjetje Temu je septembra 2022 najprej prodrl na ameriški trg, kjer so potrošnike takoj obnorele nizke cene in široka ponudba. V prvih petih mesecih na ameriškem trgu si je aplikacijo spletne trgovine preneslo 24 milijonov Američanov. Danes Temu s kitajskih skladišč dnevno odpošlje približno 4.000 ton izdelkov, je poročal Reuters. Za primerjavo: tehnološki velikan Apple iz Kitajske dnevno izvozi največ 1.000 ton materiala.
Bo zaradi hitre mode kmalu ‘zmanjkalo’ letal?
Ker je pri hitri modi in spletnem nakupovanju za potrošnike izrednega pomena hitrost tako Temu kot njegov tekmec Shein izdelke na druge celine pošiljata z letali. Veliko povpraševanje “hitrih spletnih trgovin” po letalskem prevozu pa je že zamajalo odnose moči, ki so vladali na trgu pred njunim prihodom.
Kot je za Reuters povedalo več neimenovanih virov, bi lahko veliko povpraševanje po hitri modi in drugih poceni izdelkih z neba izrinilo dolgoročne stranke in med njimi že uveljavljena in priznana podjetja.
Nekateri letalski prevozniki in logistična podjetja so se zaradi sunkovitega porasta pošiljk iz Kitajske v drugi polovici lanskega leta že začeli dogovarjati za uvedbo novih čarterskih linij, a naj bi bile vse že vnaprej zasedene.
Zaradi dragega letalskega prevoza naj bi sicer trgovska spletna velikana Temu in Shein razmišljala tudi o ladijskih pošiljkah, a je svetovni tovorni ladijski promet od oktobra zaradi napadov jemenskih hutijevcev v Rdečem morju, ki so sledili eskalaciji konflikta med Izraelom in Gazo, moten.
Po poročanju Reutersa naj bi zdaj Temu in Shein za nižanje transportnih stroškov in časa dostave razmišljala o postavitvi večjih skladišč zunaj Kitajske. Shein naj bi v Ameriki že začel kopičiti blago.
Tekstilna industrija je druga največja onesneževalka okolja na svetu. V zadnjih petnajstih letih se je proizvodnja oblačil skoraj podvojila, ogromna količina odpadkov, skupaj z mikroplastiko, pa pristane v vodah. Na Zvezi potrošnikov Slovenije so februarja opozorili, da več kot polovica izdelkov hitre mode v smeteh pristane prvo leto od nakupa.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje