Oglaševanje

So rešitev "neumni telefoni"?

Neumni telefoni
Foto: Ilustracija: Leah Abucayan/CNN/courtesy Light, Punkt.ch, Human Mobile Devices

V času, ko nas pametni telefoni spremljajo na vsakem koraku, vse več ljudi išče bolj umirjeno, uravnoteženo alternativo. V ospredje stopajo "neumni telefoni" – preproste naprave za vse, ki želijo tehnologijo uporabljati zmerno in premišljeno.

Oglaševanje

Verjetno ta članek berete na svojem telefonu. Morda ste do njega prišli prek družbenih omrežij, aplikacije ali prek dobrega starega brskalnika. Najverjetneje telefona niste odklenili z namenom, da bi odprli ta članek, pa vendar ste tukaj.

Naj bo to nuja, navada ali zasvojenost – poimenujte to, kakor želite – dejstvo je, da smo vsi ves čas na telefonih. Raziskave in podatki o zasvojenosti s pametnimi telefoni ter njihovem negativnem vplivu na spanje, duševno zmogljivost in duševno zdravje so skrb vzbujajoči. Študije so pokazale, da na nas telefoni vplivajo celo takrat, ko jih ne uporabljamo, če so le v istem prostoru kot mi. V manj kot eni generaciji so postali nepogrešljiv del našega vsakdana.

Oglaševanje

Kljub temu pa številni iščejo načine, kako se odklopiti. Nekateri si želijo digitalni detoks, da bi izboljšali svojo učinkovitost in počutje, drugi so zaskrbljeni starši, spet tretji navajajo skrb zaradi zasebnosti podatkov, ali se zavestno umikajo iz ekonomije pozornosti. Na skrajnejšem robu se nekateri mladi celo povsem obračajo stran od tehnologije in se s ponosom opredeljujejo kot ludditi. (Izraz se v tem kontekstu uporablja metaforično za ljudi, ki nasprotujejo ali zavračajo novo tehnologijo, se nočejo prilagoditi digitalnemu svetu oziroma zavestno izberejo življenje brez pametnih naprav in interneta.)

Kulturni premik

Veliko ljudi se namesto tega obrača k tako imenovanim "neumnim telefonom", torej telefonom iz obdobja pred pametnimi telefoni ali novimi modeli z omejenimi funkcijami, ki jih včasih imenujejo brick phone (izraz, ki se uporablja za starejše mobilne telefone, v slovenščini pogovorno tudi "cegu", op. p.). Obstaja vse bolj živahna in zelo zavzeta spletna skupnost uporabnikov, ki si izmenjuje nasvete o tem, kje kupiti stare modele telefonov, ki niso več v proizvodnji, ter objavlja podrobne primerjave tehničnih specifikacij trenutno dostopnih modelov – za vse, ki imajo voljo in privilegij, da se odločijo za to spremembo.

Oglaševanje

Stari telefon
Foto: PROFIMEDIA

Po besedah Yanga Wanga, višjega analitika pri Counterpoint Research, trg "neumnih telefonov" ostaja velik, čeprav postopoma upada, saj si vse več ljudi v državah v razvoju privošči prehod na pametne telefone. Lani je bilo po podatkih Wanga približno 15 odstotkov vseh prodanih mobilnih naprav po svetu "neumnih telefonov", kar je skoraj 210 milijonov, v skupni vrednosti 2,7 milijarde evrov. V Severni Ameriki so prodali le 1,7 milijona teh telefonov, v Evropi pa 12 milijonov – večinoma v Srednji in Vzhodni Evropi, je dodal Wang.

V teh in drugih razvitih gospodarstvih nišni proizvajalci razvijajo premium alternative, ki nagovarjajo kulturni premik, ki ga spodbujajo gibanja na spletu, kot so Bring Back Blackberry (Vrnite BlackBberry, op. p.), ključnik #BringBackFlipPhones (#VrnitePreklopniTelefon, op. p.) ter britanska pobuda Smartphone Free Childhood (Otroštvo brez pametnega telefona, op. p). Kot bi lahko pričakovali, imajo nekateri ustanovitelji teh podjetij tudi sami svoje zgodbe o razočaranju nad sodobno tehnologijo.

BlackBerry
Foto: PROFIMEDIA

Oglaševanje

"Kaj pa jaz? Kaj pa moj čas?"

Petter Neby je leta 2008 ustanovil švicarsko podjetje Punkt, navdihnjen s svojim odnosom do telefona BlackBerry sredi 2000. let. "Bil sem zasvojen," je povedal in dodal: "Je sobota, želiš samo poslati sporočilo ženi, da zamujaš in da greš po sladoled, pa si naenkrat napisal tri elektronska sporočila. To je problematično."

Punktova prva rešitev je bil model MP01. Ta je bil predstavljen leta 2015 in je imel fizično tipkovnico ter robustno zasnovo. Omogočal je klice in sporočila, imel pa je tudi koledar, budilko in nekaj osnovnih funkcij. MP01 je postavil temelje za Punktov "zelo strog in luteranski" pristop k oblikovanju izdelkov, ki ga Neby imenuje digitalni minimalizem. A s tem, ko je uporabnikom omogočil, da si številko delijo s povezanimi pametnimi telefoni, je podjetje nakazalo, da naprava ni namenjena popolni odpovedi, temveč predvsem, da uporabniku ponudi izbiro.

Punkt telefon
Punkt MP02 je najnovejša različica "neumnega telefona" švicarskega podjetja. | Foto: punkt.ch

Kaiwei Tang, soustanovitelj podjetja za mobilne telefone Light, je povedal, da je podjetje nastalo leta 2014 v okviru inkubatorja Google Creative Lab. Skupaj s svojim bodočim poslovnim partnerjem Joejem Hollierjem sta bila obkrožena s podjetniki, ki so se hvalili s tem, koliko časa uporabniki preživijo v njihovih aplikacijah. "Vprašal sem se, kaj pa jaz? Kaj pa moj čas?" je dejal.

Oglaševanje

"Problem ni naprava, temveč poslovni model: ekonomija pozornosti. Vsaka brezplačna aplikacija, vsaka platforma družbenih omrežij, vsak brskalnik, vsi skušajo maksimirati vključenost uporabnika, da bi lahko zbirali podatke in ljudi razvrščali v različne skupine, ki jih nato prodajo oglaševalcem," je pojasnil.

Light Phone je bil zasnovan z namenom, da uporabnika popolnoma izklopi iz ekonomije pozornosti. Tang in Hollier sta se odločila ustvariti telefon popolnoma iz nič – takšnega, ki ne prikazuje oglasov, kjer ima vsaka interakcija jasen konec in kjer vas nikoli ne pričaka neskončen vir vsebin za neskončno drsenje.

Light phone
Light Phone III, predstavljen spomladi 2025, vključuje orodja, kot so zemljevidi, ki jih je ekipa podjetja Light razvila povsem na novo. | Foto: Light/CNN

Ko je Tang leta 2015 predstavil koncept telefona podjetju Foxconn, tajvanskemu proizvajalcu iPhonov in drugih pametnih telefonov, mu je eden od direktorjev dejal, da bi morda takšen telefon potreboval celo kdo iz njegove družine.

Oglaševanje

Prvi modeli so bili na trg poslani leta 2017. Danes je Light Phone že v svoji tretji generaciji in vključuje podporo za 5G, NFC-čip ter prepoznavo prstnega odtisa. Podjetje še naprej razvija vsako orodje (raje uporabljajo izraz orodje kot aplikacija) povsem na novo – od sporočil do zemljevidov.

"Želim, da je dolgočasen," je o uporabniški izkušnji povedal Tang, ki temelji na črno-belem, besedilnem zaslonu. (Enako strategijo uporablja tudi Punktova serija MP — nekatere raziskave in vse več anekdotičnih dokazov kažejo, da preklop na sivinsko lestvico lahko zmanjša čas, preživet pred zaslonom.) Pri telefonu Light razmišljajo o dodajanju novih orodij, kot so dvostopenjsko preverjanje pristnosti, brezstično plačevanje, raziskujejo pa celo možnost integracije UI-asistenta.

Čeprav je telefon "neumen", ne pomeni, da je poceni

"Nismo proti tehnologiji," je poudaril Tang. "Vidimo se kot blagovna znamka za življenjski stil … Spodbujamo način življenja, ki je zelo drugačen od tistega, ki se vrti okoli pametnih telefonov." Spomladi je podjetje Light lansiralo Light Phone III, in po besedah soustanovitelja njihove naprave po vsem svetu uporablja že več kot 100.000 ljudi – kljub temu da podjetje ne vlaga v plačano oglaševanje in da telefoni spadajo v višji cenovni razred.

To, da je telefon "neumen" oziroma z omejenimi funkcijami, še ne pomeni, da je poceni. Zaradi ekonomije obsega morajo manjša podjetja za materiale plačevati več, poleg tega pa razpolagajo z bistveno manj sredstvi za raziskave in razvoj kot velikani, kot sta Apple ali Samsung.

Apple
PROFIMEDIA

Punktov prvi "neumni telefon" je stal slabih 200 evrov, kar je povzdignilo marsikatero obrv, medtem ko njegova peta generacija, model MP02, stane 255 evrov. Punkt po podatkih Nebyja letno proda okoli 50.000 naprav v celotnem asortimaju.

Light Phone III se prodaja po ceni slabih 600 evrov. Tang je ceno hitro branil. "600 evrov ni velika investicija, če v zameno dobiš nazaj ure svojega časa in pozornosti," pri čemer je dodal, da je naprava zasnovana tako, da jo je mogoče popraviti in da naj bi zdržala od 5 do 10 let. "Seveda lahko kupiš preklopni telefon za 5 ali 10 evrov na Alibabi ali Amazonu. Če ti to ustreza, sem povsem za. Ne vračamo se nazaj, ampak gremo naprej."

Problem, ki že leta tli pod površjem industrije

Medtem pa se na Finskem proizvajalec HMD Global sprašuje, ali lahko podjetje počne oboje. Human Mobile Devices (HDM), je leta 2016 prevzel blagovno znamko Nokia in začel izdajati "neumne telefone", vključno z oživitvami klasičnih modelov, kot sta Nokia 3210 in Nokia 2660 Flip.

Med letoma 2022 in 2023 se je prodaja njihovih preklopnih telefonov podvojila, je povedal vodja produktnega marketinga pri HMD, Adam Ferguson, kar je podjetje spodbudilo k razmisleku – zakaj? Raziskave so jih pripeljale do kampanje #BringBackFlipPhones na družbenih omrežjih. "Nazadnje, ko sem preverjal, je okoli 61 milijonov ljudi uporabilo ta ključnik. Noro," je dejal.

Barbi telefon
Leta 2024 sta Human Mobile Devices in Mattel predstavila HMD Barbie Phone – preklopni telefon z omejenimi funkcijami, navdihnjen po starih modelih Nokie. Telefon je imel uporabniški vmesnik v slogu Barbie, oglaševali pa so ga predvsem z dejstvom, da nima dostopa do družbenih omrežij. | Foto: Human Mobile Devices

Poleg proizvodnje "neumnih telefonov" je HMD, podobno kot Light in Punkt, začel razvijati pametnejše naprave, ki nakazujejo možno vmesno pot na trgu mobilnih telefonov. Avgusta so predstavili HMD Fuse. Gre za pametni telefon, ki je svojo življenjsko pot začel kot brick phone. Zasnovan je bil za otroke, staršem pa omogoča, da med odraščanjem otrok postopoma odklepajo funkcije. Gre za rezultat HMD projekta Better Phone Project, v okviru katerega je podjetje opravilo pogovore s 37.000 otroki in starši o njihovem odnosu do telefonov.

"Ta velik problem že leta tli pod površjem naše industrije," je povedal Ferguson. "Ljudje so izjemno nezadovoljni s tem, kako so naprave trenutno zasnovane, in želijo spremembo," je dodal. Med njimi izstopajo starši, ki svojim otrokom prvič uvajajo mobilni telefon.

Privzeto so na telefonu Fuse vse aplikacije zaklenjene, tudi kamera. Skrbniki lahko nastavijo, da telefon sprejema klice in sporočila zgolj od izbranega seznama kontaktov. "Vsaka družina lahko prilagodi izkušnjo svojemu otroku," je dejal Ferguson. "To sili v pogovor — kar je ena glavnih stvari, za katere je raziskava pokazala, da jih manjka."

Bi lahko velikani proizvajali "neumne telefone"?

Najbolj odmevna funkcija telefona Fuse je integracija sistema HarmBlock, ki zaznava goloto na zaslonu. Gre za umetno inteligenco (UI), ki jo je razvilo podjetje SafeToNet v sodelovanju z organizacijo Internet Watch Foundation. Po besedah Fergusona je bil HarmBlock izurjen na 22 milijonih primerov neprimerne vizualne vsebine.

UI, ki temelji na prepoznavanju pikslov, deluje v ozadju naprave Fuse in samodejno izklopi kamero, če uporabnik poskuša posneti spolno eksplicitno sliko, ali pa zakrije golo vsebino v brskalniku, na družbenih omrežjih ali v aplikacijah za sporočanje. "S HarmBlockom sodelujemo že več kot leto dni, da smo ga lahko globoko vgradili v napravo — tako, da ga ni mogoče zaobiti," je pojasnil Ferguson.

Podjetji Punkt in Light pravita, da njihovi tipični kupci večinoma spadajo v mlajšo starostno skupino – v svojih 20. in 30. letih – pri Punktu pa so večinoma moški. Telefon Fuse se osredotoča na mlajšo generacijo Gen Z in prihajajočo Gen Alpha, z željo, da bi že od začetka oblikovali bolj zdrav odnos do telefonov.

Telefon
Sprednja in zadnja stran HMD Fuse, novega modela podjetja Human Mobile Devices, ki je bil predstavljen to poletje in je namenjen otrokom. | Foto: Human Mobile Devices

Palček na polju velikanov

Naprave, kot so Fuse, The Light Phone in Punktov prvi pametni telefon MC02 (ki se oglašuje predvsem z vidika močne zaščite zasebnosti in varnosti), nakazujejo širše ali vsaj bolj premišljeno razumevanje tega, kaj si uporabniki dejansko želijo od svojih telefonov. "Ko enkrat dosežeš (zrelost) trga … potem se začne širjenje v niše," je pojasnil Neby, ki v prihodnosti pričakuje "še več razdrobljenosti" znotraj industrije pametnih telefonov.

Bi lahko tudi največji proizvajalci pametnih telefonov zapolnili te niše in tudi sami postali "neumni"? To je malo verjetno, je dejal Wang, saj bi bilo to v popolnem nasprotju z njihovim poslovnim modelom.

Close-up Of A People Using Mobile Phone,Image: 305314282, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes
Foto: PROFIMEDIA

A vedno obstaja možnost, da bi se veliki igralci pustili prepričati naraščajočemu povpraševanju potrošnikov in začeli uvajati nove ideje. Ferguson verjame, da je v primeru varnostnih funkcij za otroke, kot jih ponuja Fuse, "mogoče tudi zaslužiti", kar bi lahko prepričalo večje proizvajalce, da jih uvedejo. To bi sicer lahko šlo na račun HMD. "Vendar, če lahko spodbudimo takšno spremembo, je to za nas absolutna zmaga," je dodal.

"Ni lahko biti palček na polju velikanov," je še ocenil Neby. A kljub temu je poudaril, da je obstoj podjetij, kot je njegovo, nujen. Po njegovem mnenju lahko celo uspevajo sredi kulturnih sprememb. "Punkt ni tukaj zato, da bi postal naslednji Apple. Punkt je tukaj zato, da ponudi izbiro," je povedal. In zaključil z mislijo: "Vedno bomo nišni igralec. A skušamo se odzvati na otopelost industrije. In ker gre za najpomembnejšo potrošniško industrijo na svetu, imamo dolžnost, da ukrepamo."

*Avtor: Tom Page/CNN

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih