Med parnimi lokomotivami, ki so jih Slovenske železnice včasih uporabljale za vleko vagonov v rednem prometu (zadnjič leta 1978), je še kar nekaj takih, ki so v voznem stanju. A gre za muzejske primerke, ki jih zaženejo zgolj za posebne priložnosti. Ena parna lokomotiva je v Sloveniji še vedno v redni uporabi. Čeprav gre tudi v tem primeru za že skorajda muzejski primerek, je tehnologija, ki jo uporablja, pravzaprav okolju relativno prijazna.
Po industrijskih tirih na območju ljubljanske termoelektrarne in toplarne (TE TOL) v Mostah vagone premika parna lokomotiva LBV 04, ki so jo leta 1965 izdelali v hrvaškem podjetju Đuro Đaković. Ne gre za klasično parno lokomotivo, ki bi imela parni kotel in bi potrebovala kurjače za dodajanje premoga na ogenj. Kratica LBV namreč pomeni lokomotiva brez ognja (hrv. lokomotiva bez vatre).
Namesto parnega kotla ima lokomotiva nameščeno tlačno posodo, ki jo polnijo s paro, ki jo proizvaja TE TOL. “Lokomotiva se polni na naši interni polnilni postaji približno od 20 do 30 minut, kar zadošča za celodnevno premikanje vagonov po naših treh industrijskih tirih na mesto praznjenja,” nam je povedal Primož Škerl, vodja sektorja za proizvodnjo na Energetiki Ljubljana.
“Primerljiva z modernim vodikovim pogonom”
Četudi je lokomotiva LBV 04 stara že skoraj 60 let, je za zdaj ne nameravajo upokojiti. “Starost je relativna, saj je stara lokomotiva, ker je že amortizirana, cenejša za uporabo od nove. Vzdrževanje ni zahtevno in je poceni zaradi preprostosti tehnike,” je pojasnil Škerl.
Njena prednost je tudi v relativni čistosti delovanja. “Naša parna lokomotiva je gnana direktno s paro iz soproizvodnje, posledično je mnogo bolj čista do okolja od ‘klasičnih’ parnih lokomotiv in tudi novih dizelskih lokomotiv, saj je para, ki jo poganja, že proizvedla elektriko v parni turbini.” Posledično, je poudaril, je obratovanje tudi cenejše od drugih lokomotiv. “Prav tako pa v okolico izpušča le vodno paro in je tako emisijsko primerljiva z modernim vodikovim pogonom.” Če zanemarimo toplarno, kjer je ta para nastala, in njen velik dimnik, seveda.
Skupaj s premogom se bo poslovila tudi parna lokomotiva
Lokomotivo LBV 04 praviloma uporabljajo le pozimi, ko v Mostah obratuje veliki blok 3, edini še obratujoči blok, ki za gorivo uporablja premog. V celotnem letu tako lokomotiva v povprečju obratuje le mesec in pol.
Glede na to, da so v Mostah zgradili dva nova bloka plinsko-parne elektrarne/toplarne in da naj bi do leta 2030 uporabo premoga popolnoma opustili, se tudi lokomotivi LBV 04 leta počasi iztekajo. Po upokojitvi naj bi se, kot piše na spletni strani Železniškega muzeja Slovenskih železnic, pridružila drugim parnim lokomotivam v muzejski zbirki.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje