Visoke najemnine, pijančevanje in uriniranje. Domačinom v Splitu prekipelo

Potovanja 03. Nov 202405:08 6 komentarjev
Turizem v Splitu
Foto: PROFIMEDIA

Domačini v Splitu, ki velja za eno najbolj priljubljenih hrvaških destinacij, imajo dovolj visokih najemnin, pijančevanja in uriniranja na javnih mestih. Prebivalci želijo spremeniti podobo svojega mesta iz destinacije za zabave in zamenjati hrupne (mlajše) turiste z vljudnimi družinami.

Split že dolgo slovi kot destinacija, kjer se odvijajo številne zabave. Vendar imajo domačini dovolj pijanih turistov, ki se v to obmorsko hrvaško mesto zgrinjajo na glasbene festivale, kot je festival elektronske glasbe na prostem Ultra Europe, poroča Euronews.

“Pride veliko mladih, ki so tu samo zaradi zabave in alkohola, ne zaradi otokov ali izletov,” je pojasnila Vana, zaposlena v podjetju za križarjenje. Ni pa to edini način, na katerega vplivajo turisti na lokalno gospodarstvo. Tudi obiskovalci, ki v Splitu ostanejo samo čez poletje, so močno zvišali najemnine, ki zdaj v povprečju znašajo med 700 in 800 evri. To je zelo obremenilo domačine, saj povprečna mesečna plača znaša okoli 1.000 evrov.

“Mlajši vse težje najdejo stanovanje, začnejo živeti in si ustvarjati družino,” je dodala Vana. In medtem ko kratkoročno oddajanje pozimi zagotavlja dodaten zaslužek, je učinek poleti nasproten, je dejala domačinka. V Splitu so bili zaradi številnih turistov primorani okrepiti varnost in prisotnost policije, da bi nadzorovali “nesocialno vedenje, kot so javno pijančevanje, uriniranje in ljudi, ki ne nosijo majic,” piše Euronews.

Turizem v Splitu
Na festival Ultra Europe se v Split vsako leto zgrinjajo oboževalci elektronske glasbe. (Foto: PROFIMEDIA)

“Ne želimo biti znani kot party destinacija”

Hedonistična podoba Splita ni le pritisk na tamkajšnje gospodarstvo, temveč spodkopava identiteto mesta. “Včasih je bilo več restavracij, barov in kavarn, kjer so ponujali lokalno hrano, zdaj pa je v njih le turistična ponudba,” pa je dejala Veronika, zaposlena v podjetju, ki organizira enodnevne izlete.

“Split se je v zadnjih desetih letih zelo spremenil,” je dodala Luce, ki organizira potovanja. “Na promenadi je bilo veliko več lokalnih kavarn in restavracij. Zdaj pa je vse italijanska kuhinja, burgerji … čeprav so Hrvati najboljši v hrvaški hrani.”

V bližini Dioklecijanove palače, ki velja eno najslavnejših turističnih znamenitosti v Splitu, so bile včasih majhne, samostojne trgovine, zdaj pa so tam večinoma apartmaji, ki jih oddajajo turistom. Turistični delavci se sicer zavedajo dejstva, da slabo spremlja tudi dobro. “Turizem v Splitu je po eni strani dober, zlasti v starem mestnem jedru in Dioklecijanovi palači, ki je bila 95-odstotno prenovljena in je zdaj povsem obnovljena,” pa je povedala Ivana, receptorka v gostišču, in dodala, da je slaba stran tega, da domačini, ki so živeli v starem mestnem jedru, tam ne živijo več.

Veronika to spremembo povezuje s pritokom mlajših turistov, ki se udeležujejo glasbenih festivalov, zaradi česar so se domačini izselili, cene pa zvišale. “Domačini se neradi zadržujejo v središču mesta, ker je vse tako polno in drago. Razpršeni smo povsod po Splitu, zunaj centra,” je dejala po poročanju Euronews. Poudarila je, da ni bilo vedno tako. “Prej je bilo veliko več prijaznih, vljudnih turistov z družinami – takšne turiste imamo radi in z njimi nimamo težav,” je dejala Veronika. Toda letošnjo sezono jih ni bilo videti. Čeprav so bili apartmaji, hostli in moteli polni, so bili “hoteli bolj prazni, saj je bilo turistov višjega cenovnega razreda manj,” je še pojasnila.

Turizem v Splitu
Foto: PROFIMEDIA

“Odvisni smo od turizma”

Ne glede na obnašanje turistov pa seveda ni mogoče zanikati dejstva, da je Split od njih odvisen. “Skoraj v celoti smo odvisni od turizma, kar ni dobro, vendar je tako, kot je,” je za Euronews povedal lokalni trgovec. “Kar nekaj težav je v starem mestnem jedru. Poleti je tam veliko ljudi, pozimi pa jih sploh ni. Ni ravnovesja,” je dodal.

Številni domačini sicer večino svojega letnega prihodka ustvarijo v živahni poletni sezoni, kar jim pomaga preživeti v mirnejših zimskih mesecih, ko je delovnih mest manj in turistov skorajda ni. “Prodajamo jim drage izlete z ladjo, za ceno katerih si lahko kupijo letalske vozovnice in nastanitev,” pa dejala Kristina, ki je prav tako zaposlena v podjetju za križarjenje.

“Tudi če mesto želi zmanjšati masovni turizem, ga preveč podpirajo gostinci,” je pristavila Veronika. “To je torej razlika, nekaj pridobiš, nekaj izgubiš. Nimamo enakega razmišljanja kot Španija ali druge države, saj se je turizem v Splitu začel šele pred približno 16 leti. Zato imamo radi turiste,” je pojasnila receptorka Ivana.

Turizem v Splitu
V Splitu je vse več gostinskih obratov, ki ponujajo turistično hrano. (Foto: PROFIMEDIA)

Kaj mesto počne za bolj trajnostni turizem?

V španskih turističnih središčih se lokalne oblasti zatekajo k skrajnim ukrepom za zajezitev prekomernega turizma – med drugim tako zvišujejo turistične takse in obljubljajo prepoved kratkoročnega oddajanja stanovanj turistom v Barceloni. Tudi v Dubrovniku so omejili dnevno število obiskovalcev na 4.000, namestili so več varnostnih kamer po mestu ter razporedili čas prihoda in odhoda ladij za križarjenje.

Zaradi vse večjih napetosti v Splitu je tamkajšnja turistična skupnost leta 2022 naročila obsežno študijo o turistični zmogljivosti mesta. V njej so preučili, ali sta lokalna infrastruktura in nastanitvene kapacitete primerne za 900.000 turistov, ki jih vsako leto sprejme mesto. Ko so ugotovili, da je prekomerni turizem najbolj izrazit v prenatrpanem središču mesta, so mestne oblasti na podlagi izračunov nosilne zmogljivosti začeli z regulacijo števila in vrste nastanitvenih kapacitet.

Turizem v Splitu
Domačini Splita imajo dovolj turistov, ki se ne znajo vesti v javnosti. (Foto: PROFIMEDIA)

Prav tako so okrepili varnost in zaposlili več občinskih redarjev, da bi omejili neprimerno obnašanje, kot je pretiran hrup, pitje alkohola in uriniranje na javnih mestih, še posebej v starem mestnem jedru. Ponudnike nastanitev so spodbudili, da se pridružijo v teh prizadevanjih in določijo jasnejša hišna pravila in pričakovanja za goste, zlasti ko gre za mlajše skupine turistov. Druge pobude vključujejo kampanjo “Spoštuj in uživaj,” ki pomaga hotelom, agencijam in organizatorjem potovanj pri spodbujanju odgovornega turizma.

Vključuje tudi ukrepe za privabljanje turistov zunaj poletnih mesecev, kar je pomemben korak za domačine, katerih prihodki so omejeni zaradi sezonske narave turizma v Splitu. “Zavezani smo k iskanju pravega ravnotežja med podpiranjem uspešne turistične industrije in ohranjanju kakovosti življenja prebivalcev Splita. Naš cilj je zagotoviti, da bo razvoj turizma družbeno, ekološko in gospodarsko trajnosten, s poudarkom na izboljšanju kakovosti življenja prebivalcev,” so za Euronews sporočili s Turistične skupnosti Split.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje