
Kar nekaj voznikov je prepričanih, da so zimske gume namenjene samo za vožnjo po snegu in plundri. To pa je mit, ki vas lahko na cesti drago stane.
Upamo, da ste na svojega jeklenega konjička že namestili zimske gume. Ne nazadnje je to tudi zakonska obveza. Ali morda čakate na prvi sneg?
Kar nekaj voznikov je namreč prepričanih, da so zimske gume namenjene samo za vožnjo po snegu in plundri. To pa je mit, ki vas lahko na cesti drago stane.
Resnica je namreč povsem drugačna.
Ključna je temperatura
Ključna za uporabo zimskih pnevmatik je temperatura vozišča. Ko ta pade pod 7 stopinj Celzija, je čas za njihovo uporabo, piše portal N1 Hrvaška.
Pri tej temperaturi "fizika prevzame nadzor" in razlika med letnimi in zimskimi pnevmatikami pa lahko pomeni razliko med življenjem in smrtjo, tudi na popolnoma suhem asfaltu.
Ključna razlika med letnimi in zimskimi pnevmatikami namreč ni v njihovi sposobnosti premagovanja snežnih zametov, temveč v njihovi kemični sestavi in vzorcu tekalne površine.
Nekaj koristnih člankov o zimskih gumah
O tem, kaj morate vedeti o zimskih pnevmatikah oziroma njihovi uporabi, smo že večkrat pisali.
Nekaj koristnih člankov:
Ali moram imeti 15. 11. zimske gume, tudi če ni snega?
Veliki test zimskih gum 2025/26: AMZS kar enajstim podelil nezadostno oceno
Letne in celo celoletne pnevmatike so zasnovane za optimalno delovanje pri višjih temperaturah.
Ko se temperatura spusti pod 7 stopinj Celzija, se ta zmes začne strjevati, izgublja elastičnost in postane kot trda plastika.
Posledica je drastično zmanjšanje oprijema na površini, ne glede na to, ali je cesta suha, mokra ali poledenela.
Kemična razlika med letnimi in zimskimi gumami
Zimske pnevmatike vsebujejo tudi bistveno večji delež naravnega kavčuka in silicijevega dioksida (kremena), zaradi česar ostanejo mehke in prožne tudi pri temperaturah globoko pod ničlo.
Ta elastičnost je ključnega pomena, saj omogoča, da se pnevmatika prilagodi mikroskopskim neravninam na cestišču in ohrani maksimalen stik s površino, kar je osnova za varno vožnjo.
Sneg v utorih še dodatno izboljša oprijem
Tudi tekalna površina letnih in zimskih gum se razlikujeta.
Tekalna površina zimskih pnevmatik ima bistveno agresivnejšo zasnovo z globljimi in širšimi kanali, ki so zasnovani za učinkovito odvajanje vode, snega in brozge, s čimer se zmanjša tveganje za nevaren akvaplaning.
Še pomembneje je, da je njihova površina prekrita s tisoči drobnih, valovitih utorov, znanih kot lamele.
Te delujejo kot mikroskopski zobje, ki se dobesedno "zarežejo" v sneg in led ter ustvarjajo dodatne robove za oprijem tam, kjer bi se letna pnevmatika obnašala kot smučka.
Zanimivo je, da stisnjen sneg v utorih zimske pnevmatike še dodatno izboljša oprijem, saj se nič ne oprime snega bolje kot sam sneg.
Sodobni sistemi, kot sta štirikolesni pogon (AWD) ali nadzor oprijema, lahko pomagajo pri premikanju, vendar so neuporabni za zaviranje in krmiljenje, če pnevmatike nimajo stika s tlemi.
Kaj kažejo testi?
Neodvisni testi kažejo, da se bo na zasneženi cesti pri hitrosti le 50 kilometrov na uro vozilo z letnimi pnevmatikami ustavilo kar 31 metrov kasneje kot vozilo z zimskimi pnevmatikami – to je dolžina skoraj sedmih avtomobilov.
Na poledeneli cesti se bo avtomobil z zimskimi pnevmatikami tudi pri mestni hitrosti 30 kilometrov na uro ustavil 11 metrov prej. Ta razlika je pogosto večja od širine prehoda za pešce ali celotnega križišča in neposredno določa, ali se boste izognili nesreči.
Tudi na mokrem, hladnem asfaltu pri 7 stopinj Celzija je lahko zavorna pot nekaj ključnih metrov daljša, kar dokazuje, da zimske pnevmatike niso namenjene le snegu, ampak hladnim razmeram na splošno.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje