Spremenjena regulacija cen goriv, ki jo je prejšnji teden sprejela vlada Roberta Goloba in v veljavo stopa danes, prinaša podražitve. Zunaj avtocest se dizel draži za 18 centov (na 1,848 evra), na avtocestnih črpalkah, kjer vlada ni omejila marž, za dvakrat več – tu je cena od danes dalje več kot dva evra za liter. Bencin po novem zunaj avtocest stane 1,755 evra, na avtocestah med 1,85 in 1,94 evra. Pričakovati je, da bo podražitev umirila povečano povpraševanje in bencinski turizem. Naftni trgovci naj bi težave z oskrbo odpravili nekje do četrtka.
Vlada z današnjim dnem spreminja način regulacije. Prejšnji, ki ga je uvedla še vlada Janeza Janše, je sicer omogočal za trenutne razmere nizke cene, a je bil nevzdržen za proračunsko blagajno. Janševa vlada je namreč samo omejila cene, trgovci, ki so zato poslovali z izgubami, pa državi pošiljajo zahtevke in pričakujejo povračilo škode. Nova vlada Roberta Goloba je zdaj torej prekinila s takim načinom regulacije, obenem pa z namenom, da bi cene vseeno zadržala na sprejemljivih nivojih, zmanjšala nekatere (okoljske) dajatve, delež biodizla v gorivu ter zunaj avtocest ponovno omejila marže naftnih trgovcev (na šest centov na liter).
Posledično se z današnjim dnem maloprodajna cena zunaj avtocest dviguje na 1,755 evra za liter 95-oktanskega bencina oziroma 1,848 evra za liter dizla. Na avtocestah, kjer marže niso regulirane, pa so cene različne: na Petrolovih avtocestnih črpalkah je cena bencina 1,851 evra, dizla 2,002 evra za liter, na OMV-jevih pa bencin stane 1,94, ter dizel 2,046 evra za liter. Za primerjavo: do včeraj je bencin stal 1,56 evra, dizel pa 1,668 evra za liter.
Nove cene so rekordne. Zadnji rekord na črpalkah smo beležili v začetku maja, ko je Janševa vlada za 10 dni prekinila regulacijo. Takrat se je liter 95-oktanskega bencina na avtocestnih črpalkah podražil na 1,68 evra, liter dizla pa na 1,82 evra. Dober mesec dni kasneje so torej te cene močno višje.
Za 50-litrski rezervoar neosvinčenega 95-oktanskega bencina boste od danes zunaj avtocest odšteli 87,75 evra, za 50-litrski rezervoar dizla pa 92,4 evra.
Zdaj so Hrvati daleč najcenejši
Poteza vlade, ki je podražitev napovedala teden dni vnaprej, je predvsem konec tedna po navedbah trgovcev povzročila močno povečano povpraševanje na črpalkah, kjer je posledično zmanjkovalo goriva. Premier Golob in minister za delo Luka Mesec sta dogajanje ostro obsodila in krivdo naprtila naftnim trgovcem, ki naj se ne bi ustrezno pripravili. Gospodarski minister Matjaž Han (video izjava spodaj) je dejal, da bodo preučili podatke, ali je šlo res za povečano povpraševanje ali morda za manipulacijo trgovcev.
Zdaj naj bi se torej povpraševanje umirilo, naftni trgovci pa naj bi težave z oskrbo odpravili nekje do četrtka. Nov način regulacije naj bi poleg domačega povpraševanja ustavil tudi velik pritisk tujih kupcev goriva, ki so ga trgovci beležili od sredine marca, ko je država prvič regulirala cena. V zadnjih mesecih je imela Slovenija precej ugodnejše gorivo kot sosednje države, predvsem Avstrija in Italija, zato so naftni trgovci beležili povečano povpraševanje s strani obmejnih prebivalcev, tujih tovornjakarjev in v zadnjem času turističnih tranzitnih potnikov.
Zdaj tako v Sloveniji kot tudi Italiji in Avstriji dizel stane med dva in 2,1 evra za liter. Občutno cenejša je Hrvaška, kjer je vlada včeraj omejila cene na 13,08 kune za liter (okoli 1,74 evra). Madžarska ostaja posebnost z dvojnim sistemom: domačini plačujejo eno najnižjih cen goriv v Evropi (1,46 evra za liter dizla), tujci pa približno toliko kot pri nas na avtocestah (okoli dva evra). Bruselj sicer Madžarsko poziva, da tak sistem zamrzne, saj opravlja presojo, ali gre za kršitev pravil enotnega trga. A vlada Viktorja Orbana do zdaj ni stopila korak nazaj.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje