Kateri so prvi ukrepi za blažitev draginje

Gospodarstvo 15. Jun 202207:46 > 16. Jun 2022 07:28

Premier Robert Golob je po seji vlade predstavil prve predloge za blažitev draginje, ki so jih sprejeli na današnji seji in predstavljajo eno od prednostnih nalog nove vlade na začetku mandata. Med drugim bo vlada znova uvedla regulacijo marž trgovcev na bencinskih servisih zunaj avtocest, nova pravila bodo začela veljati 21. junija, je povedal Golob na novinarski konferenci.

Vlada se bo po napovedih premierja Roberta Goloba naprej pripravila nabor ukrepov, ki se nanašajo na cene pogonskih goriv.  

Po seji vlade sta na novinarski konferenci poleg premierja Goloba sodelovala še minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaž Han ter minister za infrastrukturo Bojan Kumer.

Na vladi so pripravili strategijo za soočenje z energetsko in prehrambno draginjo. “Cena nafte se je v letu in pol iz 70 evrov na tono dvignila na več kot 120 evrov. Maloprodajne cene temu v celoti niso sledile. V istem obdobju smo v Sloveniji imeli različne režime,” je uvodoma nanizal statistiko premier Robert GolobDodal je, da smo v Sloveniji imeli režim, ki je na silo vpeljal regulacijo maloprodajnih cen. “Zaradi tega imamo danes na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo milijonske zahtevke po povrnitvi stroškov. Ta režim je popolnoma nevzdržen z vidika realnosti.”

Ukrepi: 

V torek, 21. junija, bodo začela veljati nova pravila za oblikovanje cen na bencinskih servisih. Za koliko boste po novem odšteli za liter goriva, najdete na tej povezavi.

Na bencinskih črpalkah zunaj avtocest bo država spet regulirala maržo, medtem bodo na avtocestah znova uvedene tržne cene.

S 1. julijem bodo predvidoma začeli veljati omilitveni ukrepi, in sicer:

Povračilo za potne stroške prihoda na delo bo bo višje za 16 odstotkov.

Višja bodo povračila trošarin za prevoznike v javnem potniškem prometu, obetajo se razbremenitve za kmete.

Po Golobovih besedah trg izven avtocest ne deluje. “Vsi ponudniki imajo ves čas cene, ki so med seboj skoraj identične. Če trg ne deluje, je vrnitev na regulacijo marž trgovcev najbolj smiselna poteza.” Golob je nadaljeval, da vlada išče rešitve, kako lahko omilijo prehod iz sedanjega izkrivljenega stanja, v neko novo predvidljivo stanje za potrošnika, gospodarstvo, bankirje ter državni proračun.

Dražje gorivo

“Ko smo se morali odločiti, kako naprej, smo šli nazaj v prihodnosti,” je dejal in pojasnil, da se bomo s prihodnjim torkom, 21. junija, v Sloveniji vrnili v režim reguliranih marž na bencinskih servisih izven avtocest ter sproščenih cen na avtocestah. Pojasnil je, da bodo zasledovali cene, ki so primerljive s Hrvaško, nižje pa od Avstrije in Italije. “Iskali smo ravnovesje, kaj potrošniki še lahko prenesejo,” je dejal. Država se bo po njegovih besedah v dvomesečnem obdobju odpovedala vsemu, čemur se lahko odpove v skladu z evropskimi direktivami in zakonodajo. S tem naj bi bile cene pogonskih goriv pri nas primerljive s cenami na Hrvaškem izven avtocest, a vsaj nižje od cen v Avstriji in Italiji.“Po popolnoma poenostavljenih izračunih bi to za včerajšnji dan, ko ukrep še ni bil v veljavi, pomenilo cene, ki so v tem trenutku na Hrvaškem izven avtocest, nekje na nivoju 1,80 evra na liter. Tržne cene dizla so višje od 2,1 evra, v nekaterih zahodnih državah tudi 2,2 evra. Gre za prehod iz nekega izkrivljenega stanja v vseh pogledih, v neko novo stanje, ki bo predvidljivo, tako za potrošnike, trgovce in bankirje, ki morajo financirati celoten posel in državni proračun,” je pojasnil Golob. Več o cenah goriva lahko preberete v članku Gorivo se bo, kot kaže, podražilo: kakšna bo po novem cena?

Za obdobje 12 mesecev so regulirali marže vsem trgovcem. Sprejeta uredba določa mehanizem oblikovanja cen določenih naftnih derivatov, sestavine, ki jih morajo upoštevati podjetja, ki se ukvarjajo z dejavnostjo prodaje teh naftnih derivatov, in merila, po katerih se morajo oblikovati cene ali njihove sestavine. Vlada je omejila višino marže trgovcev na 0,0591 evra za liter dizelskega goriva in na 0,0607 evra za liter 95-oktanskega bencina. Po 17. avgustu pa za dizel 0,0983 evra na liter in za 95-oktanski bencin 0,0994 evra na liter. Golob je še dodal, da želijo z ukrepi razbremeniti tiste ciljne skupine, ki so zaradi draginje najbolj na udaru. Ukrepi bodo sicer dokončno usklajeni v prihodnjem tednu.

Po besedah Goloba bodo omilitveni ukrepi dokončno usklajeni v naslednjem tednu, v nadaljevanju pa se bo vlada lotila oblikovanja ukrepov na področju prehrane, elektrike in zemeljskega plina.

“Vse skupaj poslabšal naftni turizem”

Minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaž Han je ob tem poudaril, da mora odgovorna vlada reagirati hitro. “Naftni derivati vplivajo na življenja vseh. Tako gospodarstva kot vsakega posameznika, zato si vlada ni več mogla privoščiti, da bi delali takšen minus, kot smo ga delali zdaj.”

Han sicer razume odločitev prejšnje vlade, da je naftnim trgovcem napovedala povračilo škode, a če bi obstoječe stanje nadaljevali, bi lahko prišli do stotin milijonov evrov odškodninskih zahtevkov, te je država zadnje čase dobivala skoraj dnevno, je poudaril. “In če bi se tako nadaljevalo, potem bi se naslednje leto spraševali, kje bomo dobili denar za socialo, zeleno politiko, investicije,” je zatrdil in dodal, da je stanje poslabševal naftni turizem. “Vsak, ki je prišel k nam tankat, se je zažrl v naša sredstva.” Tako je bila vlada po njegovem prisiljena zavračati zahtevke naftnih trgovcev, Han in Kumer pa se bosta z njimi poskušala dogovoriti, kako naprej, je dejal Han.

Kumer: Smo pred številnimi izzivi

Minister za infrastrukturo Bojan Kumer je ob koncu še dodal, da je za ministrsko ekipo precej intenzivno obdobje, hkrati pa jih čakajo še številni izzivi, od prehrambnih do energetskih, predvsem glede dražitve elektrike in ogrevanja, a kot je zatrdil minister, imajo vse to namen končati pred parlamentarnimi počitnicami.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.