Oglaševanje

Delovne zvezke bodo morali potrditi strokovnjaki

Sarah Neubauer
13. nov 2025. 12:23
>
16:09
Slovenija, Ljubljana, 31.08.2022, 31. avgust 2022Učbeniki, prodaja, začetek šolskega leta, knjigarne, delovni zvezki, šolanje, detajl, Foto:Žiga Živulović jr./Bobo
Foto: Žiga Živulović, BOBO

Vlada je potrdila novelo zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, ki uvaja ponovno potrjevanje delovnih zvezkov na strokovnem svetu. Vlada je potrdila tudi predlog novele zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami.

Oglaševanje

Vlada je na današnji seji potrdila predlog novele zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI).

Po novem bo moral pristojni strokovni svet potrditi delovne zvezke in delovne učbenike, ki se uporabljajo v slovenskih šolah. Trenutno strokovni sveti potrjujejo le vsebino učbenikov, ne pa tudi delovnih zvezkov in podobnih učnih gradiv.

Z novelo ZOFVI se uvaja ponovna uvedba potrjevanja delovnih zvezkov oziroma strokovno preverjanje vseh tistih učnih gradiv, katerih raba je priporočena z uveljavitvijo novih učnih načrtov. Kot so sporočili z vlade, pričakujejo, da bo sistemska ureditev rabe delovnih zvezkov vplivala na zmanjšanje stroškov staršev za nabavo učbenikov in učnih gradiv.

Strokovni svet ima 27 članov ter več komisij, ena od njih je komisija za učbenike. Še preden učbenike (in po novem delovne zvezke) dobi v roke omenjena komisija, jih preverijo recenzenti.

"Naš namen ni drastično posegati v založniško politiko, vendar je treba povedati, kaj predmetne komisije priporočajo pri posameznem predmetu," je dejal minister Vinko Logaj. "Konkretno, pri matematiki imamo zdaj vsa mogoča gradiva, predmetne komisije priporočajo v 1., 2. in 3. razredu delovni učbenik in to je tisto, kar bo potrjeval strokovni svet. Pri tem v ničemer ne posegamo v avtonomijo učitelja. Učbeniki, delovni zvezki, delovni učbeniki, učna gradiva so gradiva za učence. Učni načrt, didaktična priporočila pa so gradiva za učitelje," je pojasnil minister.

Odločitev, katere delovne zvezke in učbenike bodo uporabljali, je v rokah vsake šole oziroma učiteljev in ravnateljev. Tako so različni tudi stroški, ki jih imajo starši z nakupom potrebščin.

Mednarodne raziskave OECD po besedah ministra kažejo, da med šolami v Sloveniji ni razlik v znanju učencev, so pa velike razlike pri rabi delovnih zvezkov, učbenikov in delovnih učbenikov. Dejal je, da je analiza pokazala, da je razmerje med prispevkom staršev med šolami z najmanjšim in šolami z največjim učbeniškim kompletom ena proti šest. "Predvidevamo, da bi z nekim finančnim okvirom, ki ga šola lahko izbere, dosegli neko kapico, s tem bi pa tudi uravnovesili strošek za učbeniška gradiva v slovenskem šolskem prostoru," je pojasnil.

Za učence prvega triletja so brezplačni tako učbeniki kot delovni zvezki, ki jih dobijo v šoli. Starejši učenci si lahko učbenike brezplačno izposodijo iz šolskih skladov, stroške delovnih zvezkov pa morajo kriti starši sami.

Kot je zapisano v obrazložitvi zakona, je bila doslej na državni ravni urejena in obvezna le potrditev učbenikov, medtem ko so bili delovni zvezki in delovni učbeniki po letu 2005 izločeni iz sistema strokovnega preverjanja.

Druga učna gradiva, razen učbenikov, kot so delovni zvezki, zbirke nalog in delovni učbeniki so bili tako v pristojnosti posameznih učiteljev in založb. "Takšna ureditev je pomenila, da ministrstvo in strokovni organi niso imeli pregleda nad kakovostjo in vsebino teh gradiv, niti niso imeli mehanizmov za zagotavljanje njihove strokovne in didaktične ustreznosti," so odločitev o spremembi utemeljili na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje (MVZI).

V praksi se je pokazalo, da trg delovnih zvezkov, ki je po letu 2005 deloval brez formalne strokovne presoje, ni zagotovil večje kakovosti in preglednosti.

"Analize, opravljene v okviru priprave te novele, kažejo, da skoraj polovico sredstev učbeniških skladov (47,04 %) šole namenijo za delovne zvezke oziroma delovne učbenike, zlasti v prvi triadi osnovne šole. Razlike med šolami in regijami so pri tem velike, kar pomeni, da učenci nimajo enakega dostopa do kakovostnih gradiv, stroški za starše pa so pogosto visoki in neenakomerni," so še zapisali na MVI.

Med cilji spremembe zakonodaje je tudi podpora strokovnemu razvoju učiteljev:

"Zagotovijo se smernice in usposabljanja za profesionalno uporabo preverjenih gradiv, spodbujanje aktivnega učenja, pisanja z roko in ustvarjalnega izražanja – z uravnoteženo rabo tiskanih in digitalnih virov," so poudarili na MVI.

Pojasnila ministra Logaja o delovnih zvezkih in učnih gradivih si lahko ogledate v spodnjem vidoposnetku:

Usmerjanje otrok s posebnimi potrebami

Vlada je na današnji seji potrdila tudi predlog novele zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Te so po navedbah vladnega urada za komuniciranje pripravljene z namenom zagotavljanja večje učinkovitosti in pravičnosti sistema na področju usmerjanja otrok s posebnimi potrebami.

Predlagane spremembe po besedah ministra Logaja pomenijo nadaljnji razvoj sodobnega inkluzivnega izobraževanja, rešitve so pripravljene z namenom večje učinkovitosti in pravičnosti sistema na področju usmerjanja otrok s posebnimi potrebami.

Kot je pojasnil, je v predlogu novele posebej opredeljena pomoč otrokom še pred izdajo odločbe o usmeritvi oziroma pred vložitvijo zahtevka za postopek usmerjanja. Šola torej takoj, ko pri učencu zazna učne težave in potrebo po dodatni podpori, to pomoč tudi nudi in organizira. To je bilo možno že sedaj, a v novem predlogu zakona so "bolj eksplicitno zapisane oblike pomoči in podpore, hkrati pa se ve, da te ure, ki so potrebne za pomoč in podporo, šola vzame iz nabora ur, ki so predvidene v razširjenem programu osnovne šole", v starem programu pa so bile to ure individualne in skupinske pomoči ter ure dopolnilnega pouka, je pojasnil minister.

Po njegovih besedah se v predlogu v zakon uvršča kategorija otrok z gluhoslepoto, posebej so opredeljena učna gradiva, zlasti v primeru potrebnih prilagoditev, in dostop do učnih gradiv, in sicer na digitalni platformi. Na novo se opredeljuje tudi spremljevalec otrok s posebnimi potrebami, je navedel.

S predlogom se tudi zmanjšuje število članov komisij za usmerjanje, v katerih bi bila dva člana, vključil pa bi se lahko tudi član iz šole, ki delo z otrokom dobro pozna, je pojasnil minister. Med spremembami je omenil tudi prilagajanje gradiv za slepe in slabovidne, ovrednotenje individualiziranega programa in več možnosti za vključitev tistih otrok s posebnimi potrebami, ki se izobražujejo v dnevni obliki pri zavodih, v dom pri vzgojnem zavodu, s čimer se razbremenjujejo družine tudi med konci tedna.

Po Logajevih zagotovilih pa s predlogom ne posegajo v dodatno strokovno pomoč, ki izhaja iz odločb o usmeritvi. Dodatna strokovna pomoč tako za premagovanje ovir in primanjkljajev kot učna pomoč ostaja enako opredeljena kot v veljavnem zakonu, tudi njen obseg se ne spreminja, kot je bilo sicer predvideno v prvotnem predlogu novele, ki je bil avgusta poslan v javno razpravo. Tudi roki za izdajo odločbe o usmeritvi se v predlogu ne podaljšujejo, je zatrdil minister. Po njegovih besedah pa predlagajo možnost oddajanja elektronskih zahtev za začetek postopka usmerjanja, kar da bo lahko pohitri nekatere postopke.

Za oba zakona, ki ju je danes sprejela vlada, predlagajo obravnavo po skrajšanem postopku.

Podrobnosti o novostih usmerjanja otrok s posebnimi potrebami je minister Logaj pojasnil na tiskovni konferenci. Posnetek si lahko ogledate spodaj:

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih