Od danes naprej imajo slovenski potniki na voljo enotno vozovnico. Z njo bo mogoče neomejeno uporabljati ves linijski javni promet, tako na cestah kot na tirih. Enotna vozovnica bi lahko marsikoga prepričala, da z avtomobila presedla na vlake in avtobuse, ob uvedbi pa kar nekaj vprašanj pri uporabnikih ostaja odprtih. Kaj vse se spreminja in za koga, je v oddaji N1 STUDIO pojasnjeval vodja sektorja za javni potniški promet na pristojnem ministrstvu.
Enotna vozovnica, ki je pri nas v veljavo stopila danes, za vse uporabnike javnega potniškega prometa prinaša kar nekaj novosti. Kot je v oddaji N1 STUDIO pojasnil vodja sektorja za javni potniški promet na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo Matjaž Vrčko, je vozovnica namenjena predvsem rednim uporabnikom potniškega prometa, ki niso upravičeni do dijaških, študentskih ali upokojenskih subvencioniranih vozovnic.
Na ministrstvu so želeli z enotno vozovnico doseči, da bi bil potniški promet še bolj dostopen in tako privabiti tudi nove potnike. “Karta je ugodna in za vse, ki potujejo več kot 20 kilometrov, omogoča vožnje po celi Sloveniji,” je pojasnil Vrčko.
Koliko bomo odšteli za vozovnico?
Potniki bodo lahko izbirali med vozovnicami z različnim obdobjem veljavnosti, vozovnico pa si bo lahko delilo tudi več ljudi hkrati. Kakšna je cena vozovnice in kolikokrat na dan jo lahko uporabimo, izveste v spodnjem videoposnetku.
Bistvena sprememba pri novem sistemu je, da ko cena vozovnice glede na relacijo doseže maksimalno vrednost 70 evrov, bo potnik pridobil “vozovnico Slovenija”, ki omogoča vožnje po celi državi. Prav zato se bo nakup splačal predvsem tistim, ki se z vlaki ali avtobusi redno vozijo na daljše razdalje. Vodja sektorja za javni potniški promet pa izpostavlja še eno skupino uporabnikov, ki se jim splača razmisliti o enotni vozovnici.
Za študente in dijake novosti ni. Kaj pa za upokojence?
Enotne vozovnice, ki so omogočale vožnjo z vsem linijskim prometom, so do sedaj že imeli dijaki in študenti. Če so sprva veljale zgolj za zakupljeno relacijo, pa so jim od leta 2020 omogočile vožnjo po vsej Sloveniji. Vrčko pojasnjuje, da se za to skupino z uvedbo nove vozovnice ne bo spremenilo nič.
Bo pa novost vplivala na otroke med 6. in 15. letom starosti, ki do sedaj niso imeli subvencionirane vozovnice in so jih kupovali pri prevoznikih. “Zanje uvajamo mesečno vozovnico s 50-odstotnim popustom,” je napovedal Vrčko. Na ministrstvo se je namreč obrnilo veliko pobudnikov, ki so pojasnjevali, da se otroci z javnim prometom tudi po šoli vozijo na krožke in druge obšolske dejavnosti. “Zdaj jim dodatnih vozovnic ne bo treba kupovati,” je sklenil vodja sektorja za javni potniški promet.
Kaj bo enotna vozovnica prinesla upokojencem, pa izveste v spodnjem videoposnetku.
Če lahko enotno vozovnico že od danes naprej uporabljamo pri vožnji z vlakom in medkrajevnim avtobusom, pa si z njo še ne moremo pomagati v mestnem prometu. Po besedah Matjaža Vrčka naj bi bila v načrtih ministrstva tudi ta možnost. Pred tem pa se bodo morali o delovanju pogovoriti z izvajalci mestnega prometa, ki jih je po Sloveniji kar nekaj. “Če bo proračun dovoljeval, bi se lahko do konca leta dogovorili tudi z njimi,” je optimističen Vrčko.
“Ne moremo biti talec potnih stroškov”
Nižja cena enotne vozovnice pa nekaterih ne bo prepričala v pogostejšo rabo javnega prevoza. Nekateri bi se namreč z vlakom ali avtobusom do službe vozili bistveno dlje časa, kot če bi se na pot odpravili z avtomobilom. Ljudi pa so od javnega prevoza že sedaj odganjali tudi nerodno sestavljeni urniki, ki jim po koncu službe niso ponudili takojšnjega odhoda domov. Tokratni gost N1 STUDIO je v oddaji pojasnil, kako bodo na ministrstvu reševali te težave.
Nekaj nejevolje pa je uvedba enotne vozovnice povzročila med zaposlenimi, ki se na delo vozijo iz oddaljenih krajev. Z uvedbo vozovnice jim bo lahko delodajalec znižal nadomestilo za prevoz na delo na 70 evrov, kolikor stane mesečna enotna vozovnica. Takšna sprememba že čaka vse zaposlene pri Slovenskih železnicah, ki imajo možnost uporabe javnega prometa. Marsikdo zaradi slabe povezljivosti in luknjastega urnika odhodov vlakov in avtobusov vozovnice ne bo izkoristil in bo tako kljub temu ostal brez dela potnih stroškov.
“Ne moremo biti talec nadomestil za prevoz na delo,” je bil glede te polemike jasen Vrčko. Kot je dodal, na ministrstvu glede teh pomislekov ne morejo storiti kaj dosti. “Če ima nekdo primeren javni potniški prevoz, naj ga začne uporabljati, če ne, pa naj se z delodajalcem dogovori o drugem načinu plačevanja potnih stroškov,” je še svetoval.
Celotno oddajo si lahko ogledate v spodnjem posnetku:
Podkast: oddajo lahko tudi poslušate
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje