Oglaševanje

Oglasi, ki razburjajo: "Gre za zelo brutalno, vulgarno zlorabo seksualnosti"

Sporni oglasi za Tek trojk
Foto: N1

V zadnjem letu se je na panojih pojavilo več izzivalnih oglasov, ki napeljujejo na spolnost. Nazadnje je nekatere mimoidoče razburil oglas za majski tek trojk, ki sprašuje "Ste za v troje?" Antropologinja dr. Renata Šribar je takšne oglase v pogovoru za N1 označila za vulgarne. "Komu ustreza tak pogovor?" se je vprašala. Naročnik oglasa pa pravi, da svoj dogodek na tak način oglašuje že vrsto let.

Oglaševanje

Zdi se, da se na oglasnih panojih ob slovenskih avtocestah in v mestih pojavlja vse več oglasov, ki napeljujejo k spolnosti. Med tistimi, ki so v zadnjem letu javnosti najbolj ostala v spominu, sta oglasa "Daj ga v usta" in "Potujem s trdim". Nedavno pa so Ljubljančani opazili še oglas "Ste za v troje", ki je vabil na Tek trojk.

Mimoidočim se je vabilo v takšnem slogu zdelo nekoliko neprimerno, sploh zato, ker vabi na dogodek, ki temelji na povezovanju zaposlenih iz različnih podjetij.

Oglaševanje

Drugačnega mnenja so v podjetju Rodeo Trade, ki tek organizira. Vodja dogodka Poslovni tek trojk Luka Ambrožič je za N1 pojasnil, da v podjetju Rodeo Trade tak način oglaševanja in identični slogan uporabljajo že več kot desetletje, in da v povezavi z njim v preteklosti nikoli niso zaznali komentarjev: "Že več kot desetletje uporabljamo enak slogan, na plakatu je tudi logotip in ime dogodka “Poslovni tek trojk” ter spletna stran, ki povezuje slogan s pomenom teka v ekipah treh tekačev ali tekačic."

Antropologinja: To je 'gostilniški' pogovor

Antropologinja dr. Renata Šribar, ki se ukvarja s feministično subjektivizacijo, medosebnostjo in antivrednotami, pa meni, da omenjeni oglasi ne bi smeli imeti mesta v javnem prostoru. "Sama to štejem za povratni udarec na pravice, ki smo jih dosegle ženske s trudom za enakovrednost in enake možnosti v družbi. Če bi morala opisati tovrstni žanr oglaševanja, bi rekla, da gre za zelo brutalno, vulgarno zlorabo seksualnosti," je povedala v pogovoru za N1.

Sporni oglasi za Tek trojk
Sporni oglasi za Tek trojk
Sporni oglasi za Tek trojk

Razložila je, da gre za izraze, na katere praviloma naletimo med "gostilniškimi" moškimi pogovori. "Komu pa ustreza takšen pogovor? Takšni oglasi nimajo nobene konstruktivne družbene funkcije in vzbujajo nelagodje ne samo pri ženskah, ampak pri ozaveščenih osebah nasploh. Dejstvo, da je tak način govora dobil prostor v medijih in na javnih površinah, je seveda samo znak, kako močan povratni udarec beležimo glede doseženih pravic žensk," je prepričana.

Oglaševanje

Najbolj jo skrbi, da bodo čez čas takšne vsebine postale nekaj normalnega in bodo spolno ozaveščeni ljudje dobili občutek, da se nima več smisla pritoževati. "Nimamo delujočih mehanizmov, ki bi dejansko učinkovito reševali te zadeve. Kar pomeni, da so tudi instance upravljanja z oglaševanjem in promocijskimi vsebinami v javnih površinah nedelujoče," je bila kritična.

"To je povezano s simbolnim nasiljem nad ženskami"

Antropologinja dr. Šribar je pojasnila, da takšne oglase in javno komuniciranje nasploh razume kot povratni udarec ženskam, predvsem zaradi zgodovine patriarhalnega obvladovanja ženske seksualnosti in osebne integritete. "Veljalo je prepričanje, da morajo moški obvladovati ženske iz preprostega razloga – da si zagotovijo potomce, ki bodo dejansko njihovi," je razložila. Šlo je za lastninsko razmerje, ki je moškim zagotavljalo tudi brezpogojno služenje žensk.

Renata Šribar
Foto: Miloš Vujinović/ BOBO

Po mnenju dr. Šribar se želja po tem nadzoru ženskega telesa ni izgubila. "Celotna kulturna zgodovina človeške civilizacije temelji na različnih oblikah lastništva nad žensko, ki vključuje nasilje nad ženskimi telesi. Tudi v današnjih demokratičnih državah se to še vedno kaže, in to v najbolj grobi obliki – femicidu," je povedala in kot primer podala Italijo ter Avstrijo, kjer je število femicidov glede na demokratično tradicijo predstavljivo visoko.

Oglaševanje

"Ko govorimo o načinu oglaševanja in tržnega komuniciranja v zadnjem obdobju, menim, da sta povezana s simbolnim nasiljem nad ženskami. Sta del istega problema."

Kako je erotika prerasla v pornochic

Seksualni in erotični elementi v oglasih in tržnem komuniciranju so se sprva začeli pojavljati subtilno ali pa prostorsko zelo omejeno. "Naša generacija je na takšne vsebine prvič naletela na način, ko seksualizirane podobe žensk še niso bile povezane z izdelki," je začetke pred nekaj desetletji opisala dr. Šribar. Takšni so bili denimo oglasi za avtomobile, avtomobilske gume in strojno opremo, kjer so bili glavni naslovniki moški, ženska telesa pa so služila kot nekakšna valuta.

Oglaševanje

"Kot kavelj, da se potrošniki, moški, ulovijo," je dodala antropologinja in pojasnila, da gre za tako imenovane erotizirane oglase. V oglasih izdelkov "za ženske" so bile te prikazane kot gospodinje, pridne žene.

V naslednji fazi so se pojavili seksualizirani oglasi, kjer je bila seksualna nota še bolj izrazita, nato pa je nastopilo obdobje, ki ga Šribar imenuje pornochic. "Pornografska industrija je imela že precej močan vpliv na prikazovanje in s tem tudi obvladovanje ženskih teles. To pomeni, da so bile poze in izrazi taki, kot bi jih vzeli iz pornografskih žanrov."

Današnji trendi so se po ocenah antropologinje ekstremni. "To je zelo radikalizirana pornografizirana seksualnost, ki nima več nobene zveze s seksualnostjo, ki si jo želimo v naših življenjih."

oglasni pano
Žiga Živulović jr./Bobo

"Daj ga v usta" in "Potujem s trdim" kršila kodeks

O omenjenih oglasih "Daj ga v usta" in "Potujem s trdim" je presojalo tudi oglaševalsko razsodišče. V obeh primerih so dobili pritožbe več potrošnikov, ki so opozarjali, da sta oglasa neprimerna in neskladna z etičnim kodeksom. In v obeh primerih tudi razsodili, da to drži.

V razsodbah je oglaševalsko razsodišče navedlo, da oglaševanje skladno s kodeksom ne sme vsebovati ničesar, kar bi zaradi nedostojnosti užalilo javnost, ne sme brez smiselne povezave z izdelkom prikazovati golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornost. "Oglaševalci se morajo zavedati občutljivosti javnosti in tega, da je oglaševanje lahko neokusno, četudi neposredno ne krši določil kodeksa," je navedlo razsodišče.

Na Slovensko oglaševalsko zbornico smo poslali vprašanje, ali so že prijeli tudi prijave zoper oglas za Poslovni tek trojk. Njihov odgovor bomo objavili, ko ga prejmemo.

Oglaševanje

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih