
Veliki reklamni panoji nemalokrat razburijo, pa naj bo to zaradi pravopisnih napak ali morda provokativnih sporočil. Zdaj se ob slovenskih cestah (spet) pojavljajo plakati s sporočili, ki bi jih lahko označili za politična, a na prvi pogled ni znano, kdo je naročnik. V spodnjem desnem robu se skriva napis ACOQ10, ki vodi do odvetniške pisarne na Dunaju. Tam pa se sled izgubi. Zakaj se naročnik plakatov skriva, koliko stane najem oglasnih površin in kaj o tovrstnih primerih pravijo na Slovenski oglaševalski zbornici?
V Sloveniji so se že lani spomladi pojavili veliki reklamni plakati, ki so pritegnili pozornost številnih na družbenih omrežjih. Na njih so bili različni napisi: “Všeč mi je, da lahko grem zvečer sama po mestu”, “Ponosni smo na našo Slovenijo, naj ostane lepa in varna za vse”, “Kaj si želim v letu 2024, izločevanje ali sodelovanje?” in pa “Všeč mi je, da zakoni veljajo za vse enako: za politike, bogate, revne, domačine in tujce”.
Vsem tem plakatom je bila skupna črna pisava na beli podlagi, rdeča obroba in napis ACOQ10 v spodnjem desnem robu.
V začetku tega leta pa se je ob slovenskih cestah pojavil nov val veleplakatov, ki so oblikovno enaki lanskim, zamenjali so se le napisi. Tokrat lahko ob cestah zasledimo napis: “Všeč mi je, ko vlada dela za državljane.” In pa del pesmi Naš narodni dom pesnika Simona Gregorčiča (“Pod streho našo tuji rod naj gost nam bo, a ne gospod.”). Tudi na teh plakatih v desnem spodnjem robu lahko zasledimo napis ACOQ10.
Ker s plakatov ni razvidno, kdo bi lahko bil naročnik, smo se obrnili na Europlakat, saj so plakati na njegovih plakatnih mestih. Ta nam je zaupal, da je naročnik podjetje ACOQ10 GmbH, odvetniška pisarna s sedežem na Dunaju. Register avstrijskih podjetij je razkril, da je bilo podjetje ustanovljeno 24. novembra 2023, zastopnik podjetja pa je Johannes Pepelnik.
Pepelnik je odvetnik, ki ima na istem naslovu kot podjetje ACOQ10 GmbH tudi svojo odvetniško pisarno Pepelnik & Karl Rechtsanwälte GmbH. Ker nas je zanimalo, zakaj bi avstrijski odvetnik naročil plakate s političnim sporočilom v Sloveniji, smo z njim poskušali stopiti v stik. Na naše klice se ni odzival, je pa pisno odgovoril na novinarska vprašanja.
V vljudnem, a skopem odgovoru je Pepelnik zapisal, da za “podrobnosti, ki smo jih zahtevali, veljajo strogi sporazumi o zaupnosti” in da zato “teh informacij v tem trenutku ne morejo razkriti”. Iz tega lahko sklepamo, da je na drugi strani stranka, ki jo ščiti zaupnost razmerja med odvetnikom in stranko oziroma tako imenovana odvetniška zasebnost. V tem primeru stranka, ki je zares naročnik omenjenih plakatov. Kdo ta stranka je, odvetnik ne izdaja.
Je pa imela odvetniška pisarna Pepelnik & Karl Rechtsanwälte po poročanju portala Necenzurirano že opravka v Sloveniji; odklupili so namreč 75 odstotkov delnic ajdovskega podjetja Bia Separations, še preden so ti izgubili tožbo. Marca 2019 naj bi potem odvetniška pisarna deleže prenesla na svoje podjetje Unicorn Biotech Holding. Leto dni kasneje so mediji poročali o združenju Bia Separations z nemškim podjetjem za biotehnologijo Sartorius Stedim Biotech GmbH. Slednji so danes tudi stoodstotni lastniki podjetja.
Koliko naročnika stane takšna akcija
Na Europlakatu so v odgovoru na naša dodatna vprašanja pojasnili, da trajanje in obseg kampanje izpolnjujeta običajne kriterije za zagotavljanje nacionalnega dosega. To v primeru kampanje na veleplakatih oziroma billboardih, kot jim rečejo na Europlakatu, vključuje sto ali več lokacij, akcija pa traja dva tedna. Informacije, kdo je oblikoval plakate, v podjetju nimajo.
Pogled na cenik podjetja Europlakat razkriva, koliko stane najem oglasnih površin. Cenik je razdeljen na cene za Ljubljano in ostale kraje, obstajata pa dve sezoni – sezona ena in sezona dve. Sezona dve je dražja, a celoten januar pade v sezono ena.
Tako je cena najema billboarda za sedem dni v Ljubljani 61,73 evra, računajo pa tudi nadomestilo za opravljanje dejavnosti (NOD), ki znaša 23,46 evra. Skupna cena za najem oglasne površine v prestolnici je torej 85,19 evra. Najem billboarda zunaj Ljubljane pa skupaj z NOD v sezoni ena stane 55,96 evra. Tukaj je še seveda tisk plakatov – če jih naročite 100, je cena 2.394 evrov brez DDV.

Ob predpostavki, da bi naročnik 50 veleplakatov najel v Ljubljani, 50 pa zunaj prestolnice, bi sam najem oglasnih površin stal 14.115 evrov. A podatka, koliko plakatov je naročnik najel in kje, nimamo, saj nam na Europlakatu na ta vprašanja niso odgovorili, “ker gre za informacije zaupne narave, ki jih v skladu s poslovno politiko podjetja ne delijo z javnostjo”.
Europlakat ima sicer najbolje pokrito osrednjeslovensko regijo (43,18 odstotka plakatov), podravsko regijo (18,08 odstotka plakatov) in savinjsko (9,62 odstotka plakatov).
“Naročnik oglasa mora biti razpoznaven na enostaven način”
Obrnili smo se tudi na Slovensko oglaševalsko zbornico in jo prosili za komentar o plakatni akciji.
Predsednik oglaševalskega razsodišča Jaka Repanšek je dejal, da konkretnih plakatov v svoji vlogi ne more komentirati. Če bi se nekdo pritožil na plakate, bi razsodišče presojalo na podlagi slovenskega oglaševalskega kodeksa. Pritoži se lahko katerikoli potrošnik, ki je po oglaševalskem kodeksu vsakdo, ki mu je oglaševanje namenjeno ali ga lahko doseže, ne glede na to, ali gre za fizično ali pravno osebo.
Na načelni ravni si pri presojanju posameznih primerov na oglaševalskem razsodišču najprej postavijo vprašanje, ali gre za oglaševanje. Če na to odgovorijo pritrdilno, ugotavljajo dve stvari: a) ali je naročnik razviden oziroma ali lahko potrošnik na enostaven način ugotovi, kdo je naročnik oglasa; b) ali lahko vsebina oglasov “iritira potrošnike, ki vsebino konzumirajo”.
Vsi oglasi morajo imeti razpoznavnega naročnika, da lahko posamezniki oziroma potrošniki pridobijo dodatne informacije o produktu, storitvi oziroma ideji, ki se oglašuje.

Še posebno pozornost na oglaševalskem razsodišču namenijo presoji, ko gre za zunanje oglaševanje, ki doseže največji krog ljudi, podvrženi pa so mu vsi, saj se plakatom ob cesti praktično ne moremo izogniti, je pojasnil Repanšek, ki je obenem še enkrat poudaril, da konkretnega primera ne more komentirati, če ne dobijo pritožbe.
Drug strokovnjak s področja oglaševanja, ki se ne želi izpostavljati, pa je za N1 ocenil, da so oglasi “glede na izbiro citatov očitno politično motivirani”. Pri tem je opozoril, da se oglaševalski kodeks ne nanaša na politično oglaševanje oziroma da Slovenska oglaševalska zbornica političnega oglaševanja ne presoja.
Sogovornik meni, da bo tem plakatom še nekaj sledilo, saj je zdaj precej nejasno, kaj sploh želijo sporočiti. “Sporočilo si zapomniš, če ga lahko umestiš v neko miselno ozadje. V nasprotnem primeru dokaj hitro utone v pozabo,” je dodal. Ob tem je poudaril, da bi moralo nadaljevanje oglaševalske akcije slediti “zelo hitro”.
POSEBNI VIDEO: “V zaporu sem na dvorišču plesal”
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje