
Po napadu na voznika avtobusa na Bavarskem dvoru v Ljubljani sindikata voznikov avtobusov ter delavcev prometa in zvez od pristojnih zahtevata takojšnje ukrepanje. Kot so opozorili, varnost voznikov avtobusov ni privilegij, temveč njihova temeljna pravica, na kar pa so pristojne v preteklosti že večkrat (neuspešno) opozorili.
V Sindikatu voznikov avtobusov Slovenije po četrtkovem napadu na voznika avtobusa v Ljubljani od pristojnih zahtevajo takojšnje ukrepanje, saj da je le vprašanje časa, kdaj se bo zgodil naslednji tak dogodek.
"Čas poniževanja našega poklica je mimo. Ne bomo več trpeli, da se v imenu dobičkov ogrožajo naša življenja in dostojanstvo," so v sindikatu zapisali v današnjem sporočilu za javnost.
Ob tem so spomnili, da pristojne na to, da so razmere v javnem cestnem potniškem prometu glede dostojnih plačil za opravljeno delo skozi vrednotenje poklica ter zagotavljanja varnega in zdravega delovnega okolja že davno prepuščene preveč samo kvantiteti in ne kvaliteti, opozarjajo že dolgo časa. Prepričani so, da se je pred interese zaposlenih v dejavnosti dajalo interese kapitala, ki pa da mu ni nikoli dovolj.
Od pristojnih že zahtevali fizično zaščito za voznike
"V sindikatu smo v preteklosti tako od (pristojnega) ministrstva kot tudi koncesionarjev javnega cestnega potniškega prometa že zahtevali, da po zgledu tujine zagotovijo fizično zaščito za voznike avtobusov pred vse bolj pogostimi in bolj brutalnimi napadi, ki so jih deležni s strani uporabnikov javnega cestnega potniškega prometa, a je bil vedno izgovor, da so to nepotrebni dodatni stroški," so pojasnili.
Po njihovih navedbah sta tako v imenu dobičkov in prihrankov varnost in dostojanstvo voznikov avtobusov postala le številka v računovodskih knjigah.

"Poklic voznika avtobusa so država in posledično tudi njihovi delodajalci popolnoma razvrednotili. Od voznikov avtobusov pričakujejo, da smo poleg voznikov hkrati še varnostniki, psihologi, čistilci ter socialni delavci - vse to za plačo, ki ne upošteva naše ogromne odgovornosti in zahtevnosti našega poklica. Pogoji dela so se nesprejemljivo poslabšali, delovni čas prepogosto zažira naš prosti čas, varnostni ukrepi pa prepogosto ostajajo le kot mrtva črka na belem listu papirja," so kritični v sindikatu.
Uvažanje tujih delavcev za vožnjo avtobusov "strel v lastno koleno"
Opozarjajo tudi na vedno bolj množično uvažanje tuje delovne sile z "dvomljivim znanjem tako osnov poklica kot znanja slovenskega jezika". To je po njihovem prepričanju izjemno sporno in "strel v lastno koleno". "Tako pomembna dejavnost, ki jo izdatno financiramo slovenski davkoplačevalci, ne bi smela temeljiti vedno bolj na tuji delovni sili, ki že izpodriva domačo delovno silo, ampak bi morali zasledovati zadovoljstvo voznikov avtobusov skozi dostojno osnovno plačo ter varne in zdrave delovne pogoje, saj brez nas obstane celotni javni cestni potniški promet," so podčrtali.
Po informacijah sindikata je medtem na drugi strani v Sloveniji več kot 10.000 oseb z veljavnim vozniškim izpitom D kategorije, ki ne delajo več kot vozniki, saj jim to preprečujejo nedostojna osnovna plača in prepogosto nedostojni delovni pogoji.
V luči orisanih razmer v sindikatu od pristojnih zahtevajo takojšnje priznanje statusa uradne osebe s sprejemom zakonskih sprememb v kazenskem zakoniku in zagotovitev enake pravne zaščite kot pri drugih poklicih z javno funkcijo.
Med zahtevami med drugim izpostavljajo tudi dostojne osnovne plače, ki upoštevajo odgovornost voznikov, in upoštevanje osnovnega človekovega dostojanstva ter zaščito pred prekarnostjo in socialnim dampingom.
Od pristojnih zahtevajo še takojšnje ukrepanje na področju varnosti - vgradnjo varnostnih pregrad v vseh vozilih, obvezna usposabljanja za nasilne situacije, vzpostavitev učinkovitega protokola sodelovanja s policijo in zagotavljanje psihološke podpore žrtvam nasilja.
Pozivom se pridružuje sindikat delavcev prometa in zvez
K zagotovitvi varnega javnega prevoza vseh vpletenih po četrtkovem napadu na voznika avtobusa v Ljubljani pozivajo tudi v Sindikatu delavcev prometa in zvez, ki deluje pod okriljem Zveze svobodnih sindikatov Slovenije. Od pristojnih ob tem zahtevajo hitro izvedbo kratkoročnih ukrepov za zaščito voznikov.
V sindikatu so v sporočilu za javnost pojasnili, da so v preteklih mesecih tako pri delodajalcih kot pri državi podali veliko pozivov ravno na področju varnosti voznika.
"Vozniki avtobusov namreč poročajo o incidentih, ki so postali že stalnica. Neprijaznih potnikov sploh ne štejemo več. Vozniki na žalost že poznajo linije, ki so zanje preprosto nevarne. Ker na avtobus prihajajo skupine, ki odklanjajo plačilo, ki se posmehujejo, žalijo, grozijo ... Seveda lahko vozniku svetuješ, da avtobus zaustavi in pokliče policijo. To pa pomeni, da obstane avtobusna linija, z vsemi ostalimi potniki," so orisali razmere in dodali, da si tega vozniki včasih iz lastne varnosti tudi ne upajo narediti.
Po navedbah sindikata so pristojne še posebej opozarjali na varnost voznikov na linijah v jugovzhodnem delu države, kjer je "za varnost in življenje voznika bolje, da ostanejo tiho, potnike brez plačila prepeljejo iz kraja v kraj in upajo na najboljše, saj se bojijo maščevanja".
V sindikatu izpostavljajo, da jih je četrtkov napad na voznika Ljubljanskega potniškega prometa globoko pretresel. "Bo spet tragičen dogodek tisti, ki nas bo zbudil in okrepil naša sindikalna prizadevanja za varnost voznikov? Res živimo v takšni družbi, kjer se odgovornost prelaga in težave minimizirajo, dokler nas krutost dogodka ne prisili, da vendarle ukrepamo," se sprašujejo.
"Ukrepanje je nujno"
Ob tem pojasnjujejo, da vsi njihovi sogovorniki v socialnem dialogu dobro vedo, da težava zagotavljanja varnosti voznikov ni od včeraj in da je nujno ukrepanje.
"Voznik naj vozi, ne pa opravlja delo varnostnika in kontrolorja (ne)plačevanja. Predvsem ni tam zato, da nase prenaša ves stres, ki ga pri sebi ne znamo obvladovati sami potniki," so dodali.

V luči tega Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa, ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, policijo ter koncesionarje opominjajo, da je "biti voznik v javnem prometu težak in nevaren poklic".
"Vaša dolžnost je, da skupaj naredimo več za to, da bo to delovno mesto varno in manj stresno. Ni dovolj že desetletje gledati upadanje zanimanja za poklic, reagirati pa z uvozom nove, poslušne in sveže delovne sile s Filipinov. Kdorkoli od vas misli, da bo rahljanje standardov za delo voznika rešilo naše težave, se globoko moti in je del problema, ne rešitve," so prepričani v sindikatu.
V sindikatu od pristojnih institucij zahtevajo, da hitro izvedejo kratkoročne ukrepe za zaščito voznikov, predvsem pa, da razmišljajo dolgoročno in zagotovijo, da bo odgovorno delo voznika varno, privlačno in ugledno.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje