Pred skoraj dvema letoma so na slovenske ceste prišli novi znaki, ki omogočajo zavijanje desno tudi pri rdeči luči. Ureditev je sprva vzbujala nekaj skrbi za varnost šibkejših udeležencev, predvsem pešcev in kolesarjev. Smo Slovenci v tem času novo ureditev usvojili? Je ta res izboljšala pretočnost prometa?
V Ljubljani so v nekatera nova križišča namestili table z zeleno puščico, ki voznikom omogoča, da tudi pri rdeči luči na semaforju zavijejo desno. Ureditev, ki smo jo vzpostavili pred skoraj dvema letoma in je namenjena povečanju pretočnosti v mestih, je sprva vzbujala nekaj skrbi.
Društvo za spodbujanje kolesarjenja Ljubljanska kolesarska mreža je opozarjalo, da se bo pretočnost povečala na račun varnosti najšibkejših udeležencev prometa: pešcev in kolesarjev. Vodja področja varne mobilnosti na AMZS Erik Logar pa je ocenil, da bi nevarnost lahko predstavljali nestrpni vozniki, ki bi s hupanjem prisilili prvega voznika v vrsti, da bi zavil desno pri rdeči, ne da bi to lahko storil varno.
Smo se Slovenci v skoraj dveh letih navadili na novo prometno ureditev? So ta križišča varna? Se je pretočnost prometa izboljšala?
Sprva precej nepoznavanja znaka in pravil
Ob postavitvi prvih znakov poleti 2021 je agencija za varnost prometa (AVP) opažala veliko nepravilnosti pri vožnji skozi ta križišča. Vozniki niso poznali znaka oziroma niso poznali pravil vožnje, tako so na primer čakali po nepotrebnem, zavijali desno brez opazovanja ali celo zavijali desno pri rdeči luči tudi v križiščih, kjer tega znaka ni.
Zato so začeli akcije opozarjanja in ozaveščanja o pravilni vožnji.
V zadnjem času pa tako v Mariboru kot Ljubljani ocenjevalci na vozniških izpitih, ki so na cestah vsakodnevno, opažajo, da se je zavijanje desno pri rdeči luči ob postavljenih znakih dobro uveljavilo. Vozniki upoštevajo signalizacijo, povečala se je tudi pretočnost prometa na teh križiščih. Učitelji vožnje učijo kandidate pravilne vožnje v teh križiščih, kandidati na izpitnih vožnjah to signalizacijo upoštevajo in takšno križišče pravilno prevozijo. Ocenjevalci med izpitnimi vožnjami opažajo, da tudi drugi vozniki pravilno vozijo čez takšna križišča, so zapisali na AVP.
V Mariboru so opazili, da vzdrževalci cest tablo na nekaterih križiščih odstranijo in jo postavijo na druga križišča. AVP iz tega sklepa, da se opravlja monitoring na teh križiščih, znak pa se odstrani, če ne prinese pričakovanih učinkov. “Da so vozniki novost sprejeli pozitivno, priča tudi podatek, da v skoraj dveh letih od uvedbe nismo prejeli pritožb državljanov,” so še dodali.
Tudi policija opaža, da so se vozniki prilagodili in osvojili nov prometni znak. Na cestah ne zaznavajo več težav, ki so se pojavljale ob uveljavitvi nove prometne signalizacije. Povečanega števila nesreč na tovrstnih križiščih ne zaznavajo, vendar statističnih podatkov o prometnih nesrečah glede na prometno signalizacijo ne vodijo, so pojasnili na Generalni policijski upravi.
Kaj pa pretočnost?
Na direkciji za infrastrukturo ugotavljajo, da novo prometno pravilo generalno pripomore k izboljšanju pretočnosti prometa, zmanjšujejo se tudi zamude. Na cestah, ki jih upravlja direkcija, je trenutno pet tovrstnih križišč.
A postavitev te prometne signalizacije ne more biti izvedena avtomatsko, saj je varnost na prvem mestu. “Tovrstna prometna ureditev zahteva upoštevanje številnih dejavnikov, od števila in hitrosti vozil do preglednosti, predvsem pa prisotnosti ranljivejših skupin, kot so pešci, šolarji in kolesarji ter osebe z omejeno mobilnostjo.” Predloge za postavitev teh prometnih znakov lahko direkciji poda širša zainteresirana javnost. A morajo predlogi prestati inženirsko presojo, presoja pa se tudi varnost šibkejših udeležencev prometa in možnosti napak voznikov.
V Ljubljani je od konca aprila dovoljeno zavijanje desno ob rdeči luči v petih novih križiščih. Gre za križišča Slovenčeve ulice–Glavarjeve ulice–Vodovodne ceste, Podutiške ceste–Ulice bratov Babnik, Koprske ulice in Jamove ceste, Clevelandske ulice in Kopne poti ter med Slovenčevo in Saveljsko.
Kot so pojasnili na občini, so preverili prometnovarnostne parametre, na podlagi katerih so določili, kje bi bila možna namestitev dodatnega prometnega znaka z zeleno puščico v desno, in po strokovni presoji izbrali navedene lokacije. “Še naprej bomo opazovali dogajanje na območju, spremljali pobude in mnenja uporabnikov, nato pa bomo sprejeli nadaljnje odločitve,” so dodali.
Kako pravilno zaviti desno ob rdeči luči?
Voznik lahko na križišču zavije desno pri rdeči luči na semaforju zgolj, če to dovoljuje poseben prometni znak, postavljen ob rdeči luči. Tabla je kvadratne oblike, na njej je na črni podlagi narisana zelena puščica z belo obrobo.
Pred zavijanjem se mora voznik posebej prepričati, da je smer zavijanja prosta in da z njihove leve strani ne prihaja vozilo. Pozorni morajo biti na pešce, kolesarje, voznike e-skirojev in druge šibkejše udeležence v prometu ter vse druge udeležence v prometu iz obeh smeri. Namreč, kolesarja ali e-skiro lahko zakrije že manjši objekt, nekateri vozijo po teh površinah zelo hitro, drugi pa celo v napačni smeri. AVP opozarja, da naj se vozniki za takšen manever odločijo le, ko to lahko storijo varno, pravilno in upoštevajoč varnost vseh.
Vozniki naj bodo posebej pozorni na vozila, ki so na njihovi levi in imajo vklopljene smerne kazalce na desni strani vozila. “To sicer pomeni, da želi zaviti na desno. Vendar, pozor! Dokler niste povsem prepričani, da bo to voznik tudi storil, ne zapeljite v križišče. Zgodi se namreč, da si voznik v zadnjem hipu premisli in ne bo zavil ali pa je na smerni kazalec preprosto pozabil,” so opozorili na AVP.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje