Znanstvenik pravi, da ne bi smeli delati pred 10. uro

Magazin 13. Apr 202309:15
jutro, bujenje, ženska
Profimedia

Nekateri ljudje so bolj jutranji tip, drugi popoldanski ali večerni. Znanstvenik z Oxforda pa trdi, da se šole in službe na splošno začenjajo mnogo prezgodaj za naše telo.

Dr. Paul Kelley je sodelavec za klinične raziskave na Inštitutu za spanje in nevroznanost Univerze v Oxfordu in eden vodilnih britanskih strokovnjakov za spanje, ki pravi, da je siljenje odraslih in mladostnikov, da začnejo delati pred 10. uro zjutraj, mučenje, zaradi česar so njihova telesa izčrpana in pod stresom, posledica pa je pomanjkanja spanja, ki vodi v številne težave in bolezni, so zapisali v britanskem spletnem mediju The Independent.

Dr. Kelley, ki meni, da se delovni in šolski dnevi začnejo prezgodaj, poudarja, da je treba spremeniti delovne in šolske ure glede na naravne cirkadiane ritme odraslih in mladostnikov, je povedal: “Vaša jetra in vaše srce imajo različne vzorce delovanja in od njih zahtevate, da se premaknejo za dve ali tri ure. Ne moremo spremeniti svojih 24-urnih telesnih ritmov. Vaše telo bo prilagojeno sončni svetlobi in tega se ne zavedate, ker je to odvisno od hipotalamusa, ne očesnega vida. To, da začnemo delati prezgodaj zjutraj, je velik družbeni problem. Ljudje so kronično neprespani. Imamo neprespano družbo. To je zelo škodljivo za človeške telesne in čustvene sisteme. Zaradi zbujanja prehitro ste bolj razdražljivi. Pomanjkanje spanca je mučenje.”

Dr. Kelley pravi, da so študenti v Združenem kraljestvu izgubili približno 10 ur spanca na teden, ker so bili prisiljeni prezgodaj vstati. Da bi izboljšali kakovost življenja celih generacij otrok, poziva k spremembi začetka pouka v šolah, na fakultetah in univerzah.

“Pri 10 letih vstaneš in greš v šolo po ritmu od sedmih do treh ali od osmih do štirih. Počasi se ustališ v tem vzorcu. Toda telo bi moralo naravno začeti delovati približno tri ure pozneje.”

Med svojim službovanjem kot ravnatelj na srednji šoli Monkseaton v Severnem Tynesideu leta 2009 je dr. Kelley prestavil dan začetka šole z 8.30 na 10. uro in ugotovil, da je začetek šole eno uro pozneje izboljšal ocene pri osnovnih predmetih za 19 odstotkov. Ker je bil njegov poskus uspešen, poudarja, da bi morali otroci od 8. do 10. leta šolo začeti ob 8.30, 16-letniki ob 10. uri, 18-letniki pa ob 11. uri. Če bi šole po Združenem kraljestvu sprejele nove začetne čase, ki bi ustrezali naravni človeški telesni uri, dodaja, bi se dosežek GCSE dvignil za približno 10 odstotkov.

Profesor Colin Epsie, ki vodi študijo spanja, je za The Telegraph povedal: “Starši mislijo, da so otroci leni in svojeglavi ter da bi bilo vse v redu, če bi lahko zvečer zaspali prej. Toda znanost nam pravi, da morajo najstniki zjutraj več spati. Da se lahko učimo, možgani potrebujejo spanje. Zato proučujemo možnost, da bi izboljšali učno uspešnost, če bi prestaviti začetek šole na 10. uro zjutraj. Znanost pravi, da bi najstniki delovali bolje. Spali bi več, posledično bi doživljali manj stresa in tesnobe ter nižjo stopnjo uživanja dovoljenih in nezakonitih drog.”

Podobna poteza bi lahko pomagala tudi odraslim delavcem, meni dr. Kelley, ker “so pred 55. letom cirkadiani ritmi odraslih popolnoma neusklajeni z običajnimi delovnimi urniki, kar predstavlja resno grožnjo za učinkovitost, razpoloženje in duševno zdravje. Trenutni vzorci spanja povečujejo tveganje za sladkorno bolezen in shizofrenijo. Ni naključje, da se 70 odstotkov duševnih bolezni začne med 11. in 24. letom starosti. Družbena sprememba bi lahko povzročila, da bi učenci izboljšali svoje ocene, zaposleni pa zdravje in produktivnost.”

Vir: independent.co.uk

Spremljajte N1 Magazin tudi na Facebooku

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.