Učenci, ki se šolajo na domu, pridobijo manj ocen kot tisti, ki se izobražujejo v šoli. Tako imajo na primer osmošolci v šoli 13 predmetov, učenci, ki se šolajo doma, pa imajo devet izpitov. Ali imajo torej učenci, ki se šolajo na domu, zaradi manjšega števila ocen slabše možnosti za vpis v želeno srednjo šolo?
Devetošolci so v zadnjih dneh sprejemali eno najpomembnejših odločitev v življenju: v ponedeljek se je namreč iztekel rok, do katerega so lahko prenesli svojo prijavo za vpis v srednjo šolo. Nekateri so pri tem kalkulirali, kako najbolje izkoristiti pridobljene ocene in si zagotoviti mesto na želenem programu ter v želeni šoli. Na najbolj priljubljene programe se namreč – kot vsako leto – vpiše več učencev, kot je prostih mest. Zaradi tega šole bodisi nekoliko povečajo oddelke bodisi omejijo vpis.
Če se odločijo za slednje, imajo boljše možnosti za uspešen vpis tisti devetošolci, ki so pridobili višje ocene. Pri vpisu v srednjo šolo se upoštevajo ocene sedmega, osmega in devetega razreda. V praksi to pomeni, da so včasih tri štirice že preveč za vpis na želeno šolo. Če imata dva učenca enako število točk in se potegujeta za zadnje prosto mesto, pa se upošteva rezultat nacionalnega preverjanja znanja.
Pri tem se postavlja vprašanje, kako se na srednjo šolo vpišejo učenci, ki se šolajo od doma. Ti učenci namreč pridobijo manj ocen. Ob koncu šolskega leta morajo na šoli opraviti preizkuse znanja. Pri sedmošolcih, osmošolcih in devetošolcih, ki se izobražujejo na domu, se preverja znanje šestih določenih predmetov ter vsaj enega naravoslovnega in družboslovnega predmeta ter predmeta s področja umetnosti.
Ali imajo torej učenci, ki se šolajo na domu, zaradi manjšega števila ocen slabše možnosti za vpis v želeno srednjo šolo?
Kako se izenači ocene iz šole z ocenami učencev, ki se šolajo doma?
Učenec, ki se zadnja tri leta osnovne šole izobražuje na domu, ima skupaj samo 26 predmetov. Če pri vseh dobi oceno pet, lahko zbere največ 130 točk, so nam pojasnili v neformalnem združenju izobraževanja na domu. Za primerjavo: učenci, ki se izobražujejo v šoli, imajo v zadnjih treh letih skupno 35 predmetov. Če imajo vse predmete zaključeno z oceno pet, lahko zberejo največ 175 točk.
Da izenačijo učence, ki se šolajo v šoli, in tiste, ki se izobražujejo na domu, je v vpisno aplikacijo vgrajen koeficient. Število vseh predmetov, ki jih imajo učenci v šoli, se deli s številom predmetov, ki jih imajo šolajoči na domu. Nato pa se ta koeficient pomnoži s seštevkov točk, ki jih zbere učenec, ki se zadnja tri leta osnovne šole izobražuje na domu.
Na podoben način obravnavajo tudi učence, ki se doma šolajo le eno ali dve leti zadnjega triletja. Koeficient se v tem primeru izračuna tako, da se število vseh predmetov v določenem razredu, ki jih imajo učenci v šoli, deli s številom predmetov, ki jih ima učenec, ki se določeno šolsko leto šola na domu.
V združenju so to pojasnili na primeru učenca, ki se je doma šolal le v osmem razredu. Osmošolci imajo v šoli 13 premetov, učenec, ki se šola doma, pa opravlja devet izpitov. Zato v tem primeru 13 delijo z devet in dobijo koeficient 1,444. To število nato pomnožijo s seštevkom ocen, ki jih je dobil učenec. Če je učenec pri vseh devet predmetih dobil oceno pet, se seštevek 45 pomnoži z 1,444. Tako dobi učenec 65 točk, kar je enako število točk, kot bi jih dobil, če bi hodil v šolo in imel vse predmete zaključene s pet.
Letos se je največ devetošolcev vpisalo v srednje strokovno izobraževanje
Za vpis novincev v srednje šole za prihodnje šolsko leto se je v roku na skupno 25.560 prvotno razpisanih mest prijavilo 22.870 kandidatov. V programe nižjega poklicnega izobraževanja se je prijavilo 625 kandidatov, v programe srednjega poklicnega izobraževanja 4.340 – od tega se jih je 212 odločilo za vajeniško obliko izobraževanja –, v programe srednjega strokovnega izobraževanja 9.942 in v gimnazijske programe 7.963 kandidatov. Za programe splošne gimnazije se je prijavilo 6.246 kandidatov, za strokovne gimnazije pa 1.717.
Največji delež prijavljenih je v srednjem strokovnem izobraževanju 43,5 odstotka (lani 42,9 odstotka), sledijo gimnazijski programi s 34,8 odstotka prijavljenih (lani 35,8 odstotka), srednje poklicno izobraževanje s skoraj 18 odstotkov prijavljenih (lani 18,7 odstotka) in nižje poklicno izobraževanje s 2,7 odstotka prijavljenih kandidatov (lani 2,6 odstotka).
Svojo prvotno prijavo je v roku preneslo 1.963 kandidatov devetošolcev. Večina se za prenos prijavnice odloči tik pred zdajci, na kar pa so se na srednjih šolah že navadili.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!