Prvo letalo za gašenje požarov iz zraka air tractor je že v Sloveniji, je na Twitterju sporočilo ministrstvo za obrambo. Kot so zapisali, v naslednjih tednih sledi postopek kakovostnega prevzema letala in vpis v slovenski register. Drugo letalo bo v Sloveniji predvidoma junija. Še dve letali bosta na voljo leta 2024, so spomnili.
Minister za obrambo Marjan Šarec, v. d. generalnega direktorja uprave za zaščito in reševanje Leon Behin in izvršni direktor podjetja Air Tractor Europe SL Rafael Selma Beltran so pogodbo o nakupu štirih letal za gašenje požarov podpisali v sredini aprila.
Ob podpisu pogodbe so napovedali, da bosta letali, dobavljeni letos, dvosedežni, prihodnje leto pa enosedežni. Vrednost nakupa skupaj z DDV je nekaj čez 23 milijonov evrov, vsako od letal pa bo lahko prevažalo več kot 3000 litrov vode.
“Danes se začenja nova doba boja z naravnimi katastrofami. Ta letala bodo omogočila, da ne bomo prepuščeni na milost in nemilost drugim državam oziroma njihovi razpoložljivosti,” je po podpisu poudaril Šarec. Ob tem je spomnil, da je odločitev za nakup namenskih letal za gašenje iz zraka padla že lani poleti, ko je Slovenija doživela enega največjih požarov v svoji zgodovini.
Po ministrovih pojasnilih bodo letala najprej pilotirali vojaški oz. zainteresirani piloti, zaposleni v državni upravi. Uprava bo sistematizirala tudi delovna mesta tehnikov in inženirjev vzdrževanja, ko bo zmogljivost za gašenje iz zraka popolnoma vzpostavljena. Do takrat pa namerava ministrstvo tehnično vzdrževanje zagotavljati s pomočjo zunanjih izvajalcev.
Enota za gašenje požarov bo posebna enota znotraj uprave za zaščito in reševanje, letala bodo registrirana kot civilna. Bo pa Slovenija omenjena letala dala tudi v skupno floto Evropske unije za namene pomoči drugim državam pri gašenju požarov, so še povedali ob podpisu pogodbe 17. aprila.
Ali bodo letala sploh lahko zajemala vodo na vodnih površinah?
Po nakupu letal za gašenje so se v javnosti sicer pojavila ugibanja, ali bodo ta letala sploh lahko zajemala vodo na vodnih površinah. Na ministrstvu za naravne vire in prostor so za STA pojasnili, da zakonodaja to že dopušča in to tudi na območjih z naravovarstvenim statusom. Lani je tako vodo v Bohinjskem jezeru že zajemal hrvaški canadair.
Po navedbah ministrstva zakon o ohranjanju narave že vsebuje izjemo za primere zajemanja vode za namen gašenja iz zraka. V primeru tovrstnih nujnih ukrepov se namreč ne uporabljajo določbe zakona o dolžnosti ohranjanja biotske raznovrstnosti in varstva naravnih vrednot. Izjema začne veljati od trenutka nastanka naravne ali druge nesreče do dneva, ko pristojni organ odloči, da so zagotovljeni pogoji za prenehanje intervencije, so še navedli pri ministrstvu za naravne vire in prostor.
Uprava za zaščito in reševanje je pojasnila, da v primeru, ko zrakoplov zajema vodo za gašenje iz odprtih stoječih ali tekočih voda mesto za zajem izbere vodja zrakoplova na predlog vodje intervencije. Pri tem mora vodja intervencije določiti reševalca, ki je pristojen za vodenje zrakoplova z vizualnimi znaki in reševalca, ki je pristojen za organizacijo in fizično zavarovanje mesta odvzema vode.
Nadalje v polmeru 50 metrov od mesta zajema vode ne sme biti nepooblaščenih oseb, niti preprek, če navodila ne določajo zahtevnejših pogojev. So pa ob tem na upravi pojasnili, da se bodo pristojni organi, v primeru potrebe po spreminjanju predpisov ob razvoju zmogljivosti za gašenje iz zraka, usklajevali in oblikovali ustrezne predloge.
Na upravi za zaščito in reševanje so dodatno pojasnili, da bodo v okviru navodil in postopkovnikov za gašenje iz zraka določili potencialne lokacije za zajem vode, ki bodo primerne za konkreten tip letala. Ob tem poudarjajo, da se bo glavnina polnjenja letal z vodo izvajala na mestih za oskrbo na letališčih.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje