Minister za zdravje Danijel Bešič Loredan se je družini 74-letnika, ki je umrl na poti v ZD Velenje, opravičil in zagotovil, da bodo posnetek klica na 112 dobili v najkrajšem možnem roku. Moški je sicer v drugem klicu v pogovoru z dežurno zdravnico zaprosil za prevoz z reševalnim vozilom. A direktor ZD Velenje Janko Šteharnik je ob tem dejal, da je vprašal za prevoz v bolnišnico, ker je za to imel napotnico. Dodal je, da nujna medicinska pomoč ni taksi služba za bolnišnico.
“Dovolite, da se opravičim družini umrlega za dogodek v Velenju in jim izrečem iskreno sožalje.” S temi besedami je današnjo novinarsko konferenco začel minister za zdravje Danijel Bešič Loredan. Kot smo poročali, je v sredo zjutraj v Velenju 74-letni moški na poti do zdravnice umrl. Minister je komentiral, da so tudi ob tem dogodku odreagirali podobno, kot so ob septembrski zamenjavi identitet pacientov v celjski bolnišnici. “Takoj in z jasnim načelnim stališčem, da je treba takšne dogodke najprej ustrezno razjasniti, ugotoviti, ali gre za sistemsko anomalijo, lokalno nepravilnost ali strokovno napako ali nekaj, kar bi lahko na sistemski ravni preprečili,” dodal.
Obe reševalni vozili sta bili prosti, a moški je v ZD vseeno moral sam. Zakaj?
Minister je povedal, da je moškega ob 4.30 v ZD Velenje obravnavala dežurna zdravnica. Ob predpisani terapiji in izdani napotnici je bil napoten domov. Ob 5.08 je ponovno poklical na 112 in ob 5.11 še v dežurno ambulanto. Ekipa nujne medicinske pomoči (NMP) je bila nato obveščena o prometni nesreči. Ta je na kraj nesreče prispela ob 5.30. “Očitno so poskušali umrlega reanimirati,” je povedal. “Po podatkih, ki jih imamo in so verodostojni, v času dogodka zasedenosti ekip in vozil zdravstvenega doma ni bilo. Ali povedano drugače – obe reševalni vozili sta bili prosti,” je poudaril Bešič Loredan.
Direktor ZD Velenje Janko Šteharnik je predstavil sklep komisije ZD, ki je obravnavala primer. Po analizi vseh podatkov stanje pacienta ni bilo življenjsko ogrožajoče, posledično je ekipa NMP pacienta v obravnavo predala dežurni ambulanti. Po njegovih besedah pacient v nobenem trenutku (z dokumentacijo ali z besedo) o drugem stanju, ki mu je povzročalo bolečino, ni informiral zdravstvenih delavcev. Večer je sicer poročal, da je moški ob bolečinah, ki so mu jih najverjetneje povzročali ledvični kamni, opisal tudi, da ima sicer anevrizmo.
“Vseh sedem zaposlenih je postopalo popolnoma v skladu s pravilnikom in naključje, ki pa je v medicini vedno mogoče, je pač povzročilo neprijeten dogodek, zato nam je zelo žal. Vendar vsi podatki, ki jih imamo na razpolago, govorijo, da so v ZD Velenje postopali popolnoma pravilno,” pa je poudaril direktor.
Šteharnik je pojasnil, da obstajata dva tipa vozil – tista, ki so namenjena nujnim prevozom in tista, ki so namenjena nenujnim. Nenujna so namenjena za prevoze dializnih bolnikov in prevoze na onkološke preglede. Ta vozila delajo od 7. do 20. ure. “Tako da morate razumeti. Dežurni zdravnik ne naroča nujnih vozil, dežurni zdravnik upravlja z rednimi nenujnimi vozili. In ta začnejo delati ob 7. uri. Situacija pacienta po oceni ni bila nujna, ker ledvični kamni niso smrtno nevarna situacija, zato tudi niso uporabili nujnih vozil. Pacientu so dali napotnico in bi ga ob 7. uri prepeljali v bolnišnico. Vendar je njegovo stanje bolečine povzročilo, da se je ponovno vrnil na drugo terapijo in na žalost pri tem, ko je prihajal, se je zgodilo, kar se je zgodilo,” je povedal.
Direktor ZD Velenje je ob tem dejal, da je bolnik, katerega sin in snaha sta zaposlena v ZD Velenje, v prvem klicu pojasnil svoje zdravstveno stanje ter da je bila ocena, da je sposoben sam priti do zdravstvenega doma. “In je tudi prišel, ker ni bilo potrebe po nujnem prevozu. V drugem klicu, kot izhaja iz pisne izjave zaposlenih, ki so se z njim pogovarjali, pa je 74-letnik zaprosil za prevoz v bolnišnico, saj je namreč dobil napotnico za bolnišnico. “Nujna medicinska pomoč ni taksi služba za prevoze v bolnišnico,” je ob tem pojasnil Šteharnik. Po neuradnih informacijah je bolnik umrl zaradi anevrizme in ne zaradi ledvičnih kamnov.
“Zgodilo se je to, kar se ne bi smelo zgoditi”
“Preden bomo rekli, ali so zaposleni postopali, tako kot je prav, bomo ZD Velenje zahtevali, da opravi izredni strokovni nadzor. Zahtevali bomo, da se nam jasno predstavi, kaj je bilo v dežurni ambulanti narejeno. Ali je bil podan izvid, ali je bila pacientu samo predana napotnica za urologa in s kakšno stopnjo nujnosti. Zanimalo nas bo, kakšno matrico sprejema klicev imajo v ZD Velenje in ali je ta enaka, kot je v vseh ostalih službah NMP. Ali je bila izpolnjena in na podlagi česa se je odločilo, da pacient ni nujen. Še bolj nas bo zanimalo, zakaj se nihče ni vprašal, zakaj gospod 40 minut po odhodu domov znova kliče in zakaj se ga ni ustrezno ocenilo,” je dejal minister.
Na vprašanje, ali se bo ugotavljala strokovna napaka zdravnice, je Šteharnik dejal, da bo nadzor pokazal, ali je delala pravilno ali je bila storjena napaka. “Povzetki pisnih izjav vseh vpletenih nakazujejo, da so postopali popolnoma v skladu s pravili. Manjkajo le posnetki klicev na številko 112, ki še niso dosegljivi,” je dodal.
Bešič Loredan je poudaril, da bodo posnetke klicev 112 zahtevali takoj in ne bodo čakali mesec dni, ampak jih pričakujejo v ”dnevu ali dveh” in med drugim še izpostavil, da bo treba počakati interni ali eksterni strokovni nazor. “Poslušati moramo vse klice, ki so bili posneti, zato da bomo vedeli, kako je komunikacija potekala. Vedeti moramo, kaj natančno je bilo narejeno pri pregledu in ali je bil izdan izvid, kaj vse je bilo o tem pregledu zapisano,” je dejal in nadaljeval: “Zgodilo se je to, kar se ne bi smelo zgoditi. Sam, čisto strokovno kot zdravnik, pa sem šest let dežural v zdravstvenem domu. In vsak zdravnik, ki opravi strokovni izpit, ve, da ko te pacient drugič kliče po pol urah, moraš vedeti, da nekaj ni v redu. Ampak ne želim prejudicirati.”
Dogodek po besedah ministra potrjuje dejstvo, da trenutna organizacija sistema NMP ne sledi razvoju stroke, se ne prilagaja resničnim potrebam prebivalstva, predstavlja vedno večja varnostna tveganja, manjka ji jasna vizija razvoja in koherentno vodenje ter dolgoročno ni kadrovsko vzdržna. Glede prenove sistema je minister za zdravje povedal, da pri pripravi tega dokument – strokovnih izhodišč za prenovo NMP – že nekaj mesecev sodeluje 30 strokovnjakov, zaključen pa naj bi bil v naslednjem tednu, ko ga bodo predali tudi ministrstvu za zdravje. Sledila bo javna razprava, vse pa vodi v dokončno ureditev enotnega sistema. Ta naj bi zaživel najkasneje s 1. januarjem prihodnje leto, je napovedal minister.
“Ključno je, da se reševalno vozilo enotno odzove na klic po enotni matrici. Ta matrica bo morala veljati vsepovsod, zato je enotna dispečerska služba zdravstva nujno potrebna in vsi izvajalci se bodo morali v to vključiti,” je še poudaril minister.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje