Poslanci prižgali zeleno luč za Uber

Gospodarstvo 01. Jun 202118:37 > 20:23 0 komentarjev
Uber
Žiga Živulović jr./BOBO

S 50 glasovi za so poslanci podprli novelo zakona o prevozih, ki omogoča vzpostavitev platform za prevoze kot je Uber. V koalicijskih poslanskih skupinah so predlagane spremembe zakona enotno podprli. Predlog novele zakona so podprli tudi v poslanski skupini nepovezanih poslancev, proti pa so glasovali poslanci opozicijskih strank.

Poslanci DZ so s 50 glasovi za in 36 glasovi proti podprli novelo zakona o prevozih v cestnem prometu, ki med drugim omogoča izvajanje drugih oblik prevozov potnikov po naročilu. Taksiprevozom bi se sedaj lahko pridružile tudi druge platforme, kot je recimo Uber.

Novelo so podprli v koalicijskih poslanskih skupinah ter v poslanski skupini nepovezanih poslancev, DeSUS in SNS. Proti so glasovali v opozicijskih poslanskih skupinah SD, Levica, SAB in LMŠ.

Kaj prinašajo spremembe zakona o prevozih?

Sprememba med drugim omogoča novo obliko prevozov potnikov in najem vozila z voznikom, ki se izvaja s pomočjo elektronske aplikacije. Tudi za taksi prevoze se omogoča, da se bo cena določila bodisi s pomočjo taksimetra bodisi s pomočjo elektronske aplikacije.

Poleg tega se urejajo pogoji za delovanje in uporabo elektronske aplikacije ter njeno združljivost z zahtevami davčne zakonodaje. Sprejeta novela pa predvideva tudi poenostavitev enotnih vozovnic integriranega javnega potniškega prometa.

Kot je pojasnil državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Blaž Košorok, je predlagana novela zakona namenjena predvsem mobilnosti z uporabo digitalnih tehnologij. Poenostavi pa tudi sistema subvencioniranih vozovnic ter pridobivanje vozovnice za kategorizirane športnike, pišejo na Slovenski tiskovni agenciji (STA).

Opozicija: Uber povečuje prekarizacijo dela

Na sprejetje zakona so se že odzvali v Levici, kjer so napovedali, da Uber prinaša revščino in gospodarsko opustošenje v branži prevoznikov. “V desetletju svojega obstoja je postal simbol najbolj surovega izkoriščanja in nelojalne konkurence, ki uničujeta nacionalne taksi prevoznike. Zato se vse več mest in držav odloča za njegovo prepoved,” so zapisali v izjavi za javnost ter dodali, da so v Evropi Uber prepovedali v Frankfurtu, Barceloni, Budimpešti in Sofiji.

Tudi na Danskem je Uber nehal izvajati storitve, potem ko je država močno zaostrila regulacijo na področju taksi prevozov. “Med tem ko v svetu mesta in države Ubru postavljajo vse več omejitev in celo prepovedujejo njegovo poslovanje, mu vlada Janeza Janše v Sloveniji na široko odpira vrata,” so že zapisali in dodali, da naj bi ministrstvo pod vodstvom Jerneja Vrtovca raje poskrbelo za izboljšanje položaja taksistov.

Če bi bil zakon resnično tako dober, mu po mnenju Dejana Židana (SD) ne bi nasprotovalo toliko deležnikov in civilno-družbenih gibanj, še piše STA. Predlagane rešitve bodo tudi po njegovi oceni zvišale prekarizacijo delovnih razmerij. Platforme, ki se bodo po sprejetju tega zakona lahko uveljavile, pa pomenijo sistem izžemanj delavk in delavcev, je opozoril.

Edvard Pavlič (LMŠ) je prav tako ocenil, da je predlagana novela preveč prilagojena Uberju. Izpostavil je, da v Sloveniji že imamo podjetja, ki delujejo na podoben princip kot Uber. Kljub vsemu pa se za njih zakonodaja ni prilagajala. Opozoril je tudi, da bi se s tem zakonom še povečalo prekarizacijo in možnost zlorab.

Pomemben korak v smeri digitalizacije

Mihael Prevc (NSi) je po poročanju STA ocenil, da bi novela zakona omogočila poenostavitev in digitalizacijo taksi storitev. Prevc prav tako ocenjuje, da bi z uvedbo mobilnih aplikacij povečali transparentnost ter lažje preprečili morebitne poskuse goljufij.

V SDS so predlog novele podprli, ker verjamejo, da predstavlja velik napredek v smeri digitalizacije. Novela naj bi poleg tega onemogočila ustvarjanje monopolov ter ne prinaša nelojalne konkurence.

Tudi vodja nepovezanih poslancev Janja Sluga je prepričana, da bodo spremembe zakona ustvarile nove priložnosti na področju mobilnosti. Kot piše STA, nepovezane poslance med drugim veseli tudi to, da so v noveli določene minimalne zahteve in varovalke, ki jih morajo izpolnjevati aplikacije ali sami izvajalci prevozov.

V poslanski skupini DeSUS, kjer so podprli današnje glasovanje, sicer menijo, da zaradi varovalk in zahtev Uber po vsej verjetnosti ne bo prišel v Slovenijo.

SDPZ: Nove oblike izkoriščanja delavcev

Pred izidom glasovanja so se odzvali tudi v Sindikatu delavcev prometa in zvez Slovenije (SDPZ). V pozivu poslancem so zapisali, da že vrsto let opozarjajo na manko regulacije in višek prekarnega dela v taksi prevozih.

“Namesto, da bi se lotili regulacije taksi prevozov, je Vlada Republike Slovenije v parlament poslala spremembo zakona, ki bo ne le poglobila obstoječe stanje, temveč celo omogočila nove oblike izkoriščanja delavcev, kar platformno delo, če ni ustrezno regulirano, vsekakor je,” so zapisali.

Dodali so še, da pri sprejeti noveli za še enega v nizu zakonov, ki povozi stroko in je škodljiv za delavce v Sloveniji ter kaže na polno odsotnost razprave. Zakon po njihovem mnenji ni v korist niti zaposlenim niti državi. Koristi zgolj zagovornikom “popolne liberalizacije delovne sile in zagovornikom multinacionalk.” Pred današnjim glasovanjem so tako izrazili upanje, da poslanci ne bodo prejeli škodljivega Uber zakona.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!