Kako se z otroki pogovoriti o spletni grožnji z napadom na eno izmed osnovnih šol? Kako jim pojasniti, kaj se dogaja? Naj se starši o dogajanju pogovorijo že s prvošolci?
Kot smo poročali, se je po streljanju na osnovni šoli na Finskem na enem od slovenskih novičarskih portalov pod člankom pojavil komentar, da se bo v sredo nekaj podobnega zgodilo tudi na eni od slovenskih šol. Policija je to zaznala in začela slovenske šole, centre za socialno delo in druge ustanove preventivno opozarjati, naj bodo pozorni na dogajanje. Nekatere šole so o tem obvestile tudi starše, druge pa bodo v sredo poostrile varnost.
Kako naj starši otrokom pojasnijo, kaj se dogaja? “Z otroki se je treba pogovoriti v miru in brez panike,” je jasna profesorica razvojne psihologije na Filozofski fakulteti v Ljubljani dr. Ljubica Marjanovič Umek. Starši si morajo najprej sami razjasniti, kaj se dogaja in ugotoviti, da otroci – po vsej verjetnosti – v šolah niso neposredno ogroženi. “Starši morajo otrokom razložiti, zakaj se to dogaja. Razmere morajo starši umirjati in relativizirati. Predvsem pa morajo razložiti, da otroci morajo v šolo ter da so šola in zaposleni v njej tisti, ki bodo poskrbeli, da se bodo otroci tudi v sredo počutili varno,” je povedala za N1.
Prepričana je, da je večina šol danes otrokom predstavila stanje. “Mislim, da je večina otrok informacije sprejela razumsko in to ne bo povzročilo dodatnih strahov. V šolah se namreč vsakodnevno pogovarjajo o ničelni toleranci do nasilja in grožnjah. Zato otroci te informacije vidijo kot preventivne in razumejo, da je zanje pomembno, da imajo čim več podatkov in vedenja,” je razložila Marjanovič Umek.
Pojasnila je, da so nekateri otroci bolj občutljivi in se v šolskem ali družinskem okolju ne počutijo varne. Zato je možno, da se bo njih informacija o grožnji bolj dotaknila. “Ključno vlogo bodo odigrali starši, ki ne smejo narediti panike. Otroku morajo razložiti, da bo vse v redu, ne pa da naj bodo pozorni, naj pazijo in da je nevarno. Ojačati morajo zaupanje v šolo, tudi tistim zelo občutljivim otrokom. Starši ne smejo pretiravati. Ta grožnja ne sme biti osrednja tema pogovora celega današnjega popoldneva, da ne bodo otroci jutri še bolj zbegani in da si ne bodo želeli ostati doma.”
Se naj starši o grožnji pogovorijo že z prvošolčki?
Kako informacije predstaviti najmlajšim šolarjem? Se je smiselno o tem pogovarjati že z učenci prvega in drugega razreda? “Zelo je odvisno od tega, kaj so otroci danes izvedeli v šoli,” odgovarja Marjanovič Umek. Obstaja verjetnost, da mlajši otroci teh informacij sami po sebi ne bi zaznali in bi šli jutri v šolo, kot običajno.
Vendar se tudi prvošolci družijo s starejšimi otroci, morda imajo tudi starejše sorojence. “V mislih je treba imeti, da starejši otroci širijo govorice, ki jih lahko oplemenitijo z lastnimi idejami in nekoliko izkrivijo informacije. Takšne govorice lahko mlajše otroke dosežejo nepripravljene in povzročijo dodaten strah,” je opisala psihologinja. Dogaja pa se tudi, da starejši otroci namerno širijo informacije na način, da zastrašijo mlajše otroke.
“Zato se je smiselno pogovarjati tudi z mlajšimi otroki. Bolje je namreč, da se pogovorijo z osebami, ob katerih se počutijo varno, torej v družini,” je povedala. “Starši naj otrokom povedo, da je nekdo nekaj zapisal, da se policija in ministrstvo bojita, da bi se lahko kaj zgodilo, vendar se po vsej verjetnosti ne bo zgodilo nič. Mlajšim otrokom je treba še posebej naročiti, naj zaupajo učiteljici. Poudariti je treba, da so starši v stiku s šolo in da bodo šli jutri v takšno okolje kot sicer.”
Dobra iztočnica za pogovor o posledicah objav na spletu
Dogajanje, povezano s spletno grožnjo, je dobra iztočnica tudi za nekatere druge pogovore. Ljubica Marjanovič Umek staršem svetuje, naj se ob tem z otroki pogovorijo tudi o tem, da nekaterih stvari ne smejo nositi v šolo. Starši lahko pregledajo šolske torbe.
Dogajanje pa je tudi dobra iztočnica za pogovor o posledicah objav na spletu s starejšimi otroki. “Starši se lahko z otroki pogovorijo o tem, kaj lahko nepremišljena objava, ki jo nekdo zapiše, ker želi biti prepoznaven ali pomemben oziroma ima neke težave, povzroči vsem drugim,” je povedala.
“Da otroci en dan ostanejo doma, ne rešuje ničesar.”
Psihologinja je prepričana, da je del staršev in otrok močno zaskrbljen. “Če se starši z otroki ne bodo pogovarjali, se bo verjetno zgodilo, da bodo nekateri otroci jutri ostali doma. Ampak to, da otroci en dan ostanejo doma, ne rešujejo ničesar. Pomembno je razumeti, da to, da bodo otroci 10. aprila ostali doma, ne pomeni, da se bodo 11. aprila v šoli počutili varne. Šole in družine morajo skupaj relativizirati zadevo in zagotoviti varnost ter vzpostavili varnost v širšem kontekstu – ne samo okoli tega komentarja, ki je zdaj povzročil odziv, kakršnega je.”
Otrokom je treba razložiti, da je komentar res navedel 10. april, a da bo to dan, kot so vsi ostali, je dodala Marjanovič Umek. “Otroci naj poskušajo odmisliti zadevo in naj verjamejo, da za varnost skrbijo učitelji, vodstvo šole, varnostne službe in policija,” je povedala in nadaljevala: “V tej državi se ve, kdo je za kaj odgovoren. Otroci so odgovorni za to, da hodijo v šolo, se učijo ter se počutijo varne in dobro. Če pa je do takšnega odziva prišlo na podlagi enega komentarja, pa je nekaj narobe na ravni našega odzivanja oziroma naše skrbi za otroka.”
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!