Zakaj je politika pred tokratnimi volitvami vstopila na TikTok

Slovenija 19. Apr 202206:02 > 12:50 13 komentarjev
Janša TikTok
TikTok/zajem zaslona

Letošnjo predvolilno kampanjo zaznamuje tudi to, da so politične stranke in njihovi kandidati vstopili na družbeno omrežje, ki je relativno novo in kjer prevladujejo mladi – TikTok. Medtem ko marsikdo ob objavah na TikToku odmahne z roko, češ da gre za kratke videe brez prave vsebine, sogovornik, ki se ukvarja s pripravo TikTok kampanj, opozarja, da so na volitvah pogosteje pomembnejša čustva, ki jih pri volilcih vzbudi določena opcija, kot pa njihov volilni program. Poleg tega naj bi bil prav TikTok primarno družbeno omrežje najmlajših volilcev.

Zagotovo najbolj viralna objava, ki jo je na TikToku objavila kakšna politična stranka, je bila primerjava ukrajinskega predsednika Volodimirja Zelenskega in slovenskega premierja ter predsednika SDS Janeza Janše na profilu stranke SDS. Na fotografiji sta oba oblečena v vojaško uniformo, video pa pospremi napis: “Heroji ne zbežijo. Heroji se borijo.” Video je hitro postal viralen, doslej je zabeležil več kot 80 tisoč ogledov. Domen Rozman iz agencije DD Studios, ki se ukvarja s pripravo TikTok kampanj, pravi, da gre za dober primer predstavljanja strankinih vrednot in vzbujanja čustev pri uporabnikih, kar je tudi namen objav na tej platformi.

@strankasds #standwithukraine #standwithukraine🇺🇦 #standwithukraine❤️❤️ #ukraine #ukrain #ukraina #ukraine🇺🇦 #ukraina🇺🇦 #ukrainian #stopwar #stoprussia #stoprussianagression #stophate #ukrainewar #slovenia #slovenija #stopwars #stopwarandviolence #stopwarinukraine #shod #protest #protesti #ljubljana #ljubljana🇸🇮 #ljubljanacenter #tiktokslovenia #tiktokslovenija #sloveniatiktok #slovenijatiktok #slovenijatiktok🇸🇮 #sloveniatiktok🇸🇮 #slovenskitiktok #slovenskitiktokerji #ukrainetiktok #tiktokukrain ♬ Military - Florews

Stranka SDS je tudi sicer med najbolj aktivnimi na TikToku. Profil je ustvarila že oktobra lani, vendar objave do februarja letos – takrat je svoj profil na TikToku odprl tudi Janša – niso bile zelo pogoste. Med objavami večinoma najdemo navajanje dosežkov iz minulih dveh let, poudarek je tudi na promociji strankinih vrednot. Občutka, da gre za vsebine, namenjene posebej mladim, pravzaprav ni, jih pa zato pripravlja podmladek SDS, Slovenska demokratska mladina, in še posebej njihov predsednik Andrej Hoivik. Ta se pogosto javlja s “terena”, bodisi z jutranjega teka, strankinih dogodkov, posname pa tudi, denimo, video v cerkvi.

@andrejhoivik Tiha nedelja. 💛💙 #narava #sLOVEnia #tiktokslovenija #slovenijatiktok #fypシ #zbor #GradimoSlovenijo ♬ Tennessee - Hans Zimmer

@sdm_organizacija ✅ Gradimo boljšo prihodnost za mlade. #gradimoslovenijo #sds #strankasds #slovenia #slovenija #slovenijatiktok #sloveniatiktok #tiktokslovenia #tiktokslovenija #slovenskitiktok #slovenskitiktokerji #politika #politics #ljubljana #ljubljanacenter #ljubljanacity #ljubljana🇸🇮 #slovenia🇸🇮 #slovenija🇸🇮 #ifeelslovenia #slovenskapolitika #slovenci #fyp #volitve #volitve2022 #24april #24april2022 #jansa #janša #janezjansa #janezjanša @strankasds @jjansa_sds ♬ original sound - Slovenska demokratska mladina

Stranki SDS smo posredovali nekaj vprašanj, zakaj so se odločili vstopiti na TikTok in kdo upravlja njihove profile, vendar pa nam odgovorov – v nasprotju z vsemi ostalimi strankami, s katerimi smo kontaktirali – niso posredovali.

Za stranke TikTok ni najpomembnejši – so pa že skoraj vse tam

Kot izhaja iz odgovorov ostalih strank, TikTok ni njihov osrednji kanal komuniciranja. Prednost še vedno dajejo Facebooku, Twitterju in Instagramu. Kot razlog, da so se odločile vstopiti na to platformo, navajajo željo, da svoje politike in programe približajo mladim. V strankah tudi pravijo, da profile upravljajo sami, brez pomoči zunanjih izvajalcev. Da sodelujejo z zunanjim izvajalcem, so priznali samo v stranki SD, čeprav bi glede na objave lahko tako sklepali še za katero drugo stranko.

Če stranke pogosto reciklirajo material, ki ga uporabijo za objave na drugih družbenih omrežjih, pa v NSi objavam na TikToku posvečajo posebno pozornost. Gre večinoma za utrinke s terenske kampanje s poskusi humornih vložkov. Političnih stališč ne predstavljajo, če že, slikajo vrednote, kot sta vera in obisk nedeljske maše. V NSi pojasnjujejo, da so profil ustvarili na pobudo podmladka Mlade Slovenije in da zanj skrbi “mlada ekipa”.

@nova_slovenija Ne mormo iz svoje kože. #slovenskitiktok #tiktokslovenija #slovenija #videoviral #ponovi #nacrtovanje #avtobusnsi #kampanja #campaignlife #cerkev #nedelja #maša ♬ original sound - Nova_Slovenija

@nova_slovenija Distribucion y logistica de Nueva Eslovenia. #distribucija #logistika #posloveniji #avtobusnsi #žetoni #trgovina #poklici #kiki #slovenija #canpaign #tiktokslovenija #slovenskitiktok #campaignlife ♬ suono originale - Paola Peris

Stranke levo od sredine na tej platformi niso tako inovativne, praviloma objavljajo manj, material pa pogosto “reciklirajo”, kar pomeni, da uporabijo izseke izjav z novinarskih konferenc, sej in drugih nastopov ali pa enake vsebine objavijo na več družbenih omrežjih. Zanimivo je, da so SD v zadnjih dneh okrepili svojo prisotnost z objavami kandidata Jonasa Žnidaršiča, ki dosegajo tudi precej več ogledov kot njihove pretekle objave. Žnidaršičeva objava o 32-urnem delovniku je v enem dnevu imela skoraj 90 tisoč ogledov.

@socialnidemokrati 32-urni delovnik. #obkrozisd #volitve ♬ original sound - Socialni demokrati

Nekoliko presenetljivo je, da na platformi ni bolj aktivna Levica. Kot sami pravijo, so namreč “z naskokom najbolj popularna politična opcija med mladimi, ki odpira vprašanja, pomembna za mlade, začenši s stanovanjsko krizo. Kandidiramo tudi z največ kandidatov in kandidatk v starosti med 18 in 30 let.” Prihod na omrežje TikTok je bil zanje, kot pravijo, povsem naravna odločitev. Kljub temu so na svojem profilu doslej objavili samo pet videov.

@levicastranka #volitve2022 #strankalevica #levica #lukamesec #alesohojs ♬ original sound - Levica

Omembe vreden je tudi profil Borisa Popoviča z Liste Borisa Popoviča, ki se je prav tako na svojevrsten način lotil TikTok kampanje. Na posnetkih pogosto nastopa v svojem (prestižnem) avtomobilu, se sprehaja ob morju ali pa z nekaj besedami predstavlja svoje razmisleke. “DDV imamo v Sloveniji 22-odstoten. Bogata Nemčija pa 19-odstotnega. Se vam zdi to prav?” pravi Popovič v enem od videov. V drugem, prav tako posnetem v avtomobilu, pa reče: “Ste za to, da prodamo vodni top in spet uvedemo demokracijo v Sloveniji? Zakaj bi nekdo šprical svoje lastne državljanke in državljane? Kaj pravite na to?” Daleč najbolj gledan video pa je tisti, na katerem Popovič, tudi tokrat v svojem avtomobilu, pravi: “Vsi bi se s tabo vozili v ’mašini’, ampak rabiš tudi tiste, ki bi se s tabo vozili v avtobusu.” Objava ima več kot 100 tisoč ogledov.

@boris.popovic.lbp M PERFORMANCE 🤘 #borispopovic #lbp #digitalizirajmoslovenijo #gremonaprej #mperformance #fy #foryou #slovenia🇸🇮 #zupan #volitve ♬ San Andreas (Radio Edit) - Groove Delight

@boris.popovic.lbp INSINUACIJE, KI JIH RADI PONAVLJAJO KAVČ BUSINESSMANI Z DVEMA LEVIMA ROKAMA 🙈🤣😅 #borispopovic #lbp #digitalizirajmoslovenijo #gremonaprej #zupan #volitve #slovenia🇸🇮 #fy #foryou ♬ orijinal ses - YamanAli

Bolj kot vsebina pomembna čustva

Domen Rozman pojasnjuje, da je cilj TikTok kampanje ustvarjati posnetke, ki generirajo veliko ogledov ter hkrati kratko in jedrnato na inovativen in organski način podajajo sporočilo in vrednote, ki jih politična opcija zastopa. Čeprav se posnetki včasih zdijo trivialni, vsebinsko prazni, celo abotni, sogovornik pravi, da so bolj kot vsebina pomembna čustva, ki jih vzbujajo pri uporabniku.

“Kot je že pred časom rekel Gary Vaynerchuck, bo na trgu ustvarjanja vsebin v prihodnjih letih zmagal tisti, ki mu bo svoje sporočilo uspelo kratko in jedrnato predstaviti v 30–45 sekundah. TikTok je platforma, ki takim vsebinam daje moč. Veliko težje je na kratko povedati bistvo, kot o tematiki razpredati 30 minut. Kot pri odločitvi o tem, kateri izdelek bomo kupili, ljudje tudi na volitvah volijo tistega kandidata ali kandidatko, za katerega čutijo, da je pravi. Pri ustvarjanju čustev pri gledalcih pa je TikTok izjemno učinkovit. Povedano drugače, volilni program ima manj vpliva na odločitev, koga voliti, kot vrednote, ki jih politična opcija zastopa. Politika lahko TikTok torej izkoristi za to, da vsaka stranka pokaže svoje vrednote in se na tak način približa volilcem,” pravi Rozman in kot primer učinkovite objave izpostavi prav video SDS “Heroji ne zbežijo”. Ta je celo prerastel meje TikToka in našel svojo pot v množične medije.

Sicer pa je Rozman do tokratnih predvolilnih kampanj na TikToku zadržan. “Te volitve si bomo zapomnili tudi po tem, da so vsi poskušali biti uspešni na TikToku, nikomur pa ni zares uspelo.”

V Sloveniji 600 tisoč uporabnikov, tretjina mlajših od 24 let

referendum - mladi
Borut Živulovič /BOBO

Na TikToku politika lahko nagovarja predvsem mlade, saj so prav oni najpogostejši uporabniki te platforme. “Na TikToku v Sloveniji je po naši oceni 600.000 uporabnikov, od tega jih je približno tretjina starih od 15 do 24 let in tretjina od 25 do 34 let. Slednji je tudi najhitrejše rastoči starostni segment pri nas. Starih od 35 od 44 let je 15 odstotkov, starih od 45 od 54 let pa slabih 10 odstotkov. Na TikToku torej prevladujejo in tudi trende postavljajo predstavniki generacije Z,” poudarja Rozman.

Zanje je TikTok primarno družbeno omrežje, ki mu, kot pravi sogovornik, zaradi avtentičnosti najbolj zaupajo. “Podatki kažejo, da 45 odstotkov uporabnikov TikToka ne uporablja Instagrama, 60 odstotkov pa ne uporablja Twitterja. To pomeni, da je priložnost, da na TikToku nagovorimo tiste, ki jih drugod ne uspemo, zagotovo velika.”

“Potrebujemo kampanje ozaveščanja o volitvah”

Dr. Alem Maksuti, ki je v svoji doktorski disertaciji analiziral predvolilne kampanje od volitev leta 1996 do 2014, pravi, da družbena omrežja niso nepomembna, saj predstavljajo podaljšek javnega prostora, ki je univerzalno dostopen. Je pa tudi na teh platformah po njegovi oceni izraženo razmerje političnih sil, ki velja izven digitalnega sveta. “Prisotnost strank na družbenih omrežjih lahko preučujemo v smislu teorije posnemanja (angl. copy can theory). Gre za enako logiko kot pri plakatih: vsi vedo, da ti niso pomembni, a jih ne glede na to vsi imajo. Enako je z družbenimi omrežji – ne moreš si privoščiti, da ne bi sledil trendu,” pravi sogovornik, ki večji pomen kot sami tehnologiji pripisuje pogosto neustrezni vsebini in komunikacijski strategiji.

Ko govorimo o mladih, Maksuti opozarja, da ti niso homogena skupina, česar se politiki pogosto ne zavedajo. “Teza, da so mladi na družbenih omrežjih, je do neke mere točna, vendar pa to ne pomeni, da če so tam videli nekega politika, bodo šli volit, in še manj to pomeni, da bodo šli zato volit prav njega.” Po njegovem mnenju bi morale biti v ospredju kampanje ozaveščanja mladih o pomenu demokracije in volitev, namesto da stranke in njihovi kandidati v mesecu pred volitvami odpirajo profile na družbenih omrežjih.

Potrebni nove vlade – izkoriščanje seksualnosti za politični cilj

Prav takšne kampanje, kot jo omenja Maksuti, se je sicer lotil še vedno neznani naročnik na profilu Potrebni nove vlade, kjer dekleta z aluzijami na spolnost pozivajo mlade na volitve. “Vsi na TikToku govorijo o tem. Ne smemo si zatiskati oči, #potrebninovevlade je postal uspešen mem in je s tem del trenutne Gen Z kulture,” pravi Domen Rozman. “Se mi pa zdi, da ni nikoli vredno tako kompromitirati svojih vrednot samo zato, da dosežeš ogromno število ogledov. Izkoriščati seksualnost mladih oseb na vulgaren način je nesprejemljiv način za doseganje političnega cilja. Sam menim, da prav nobena resna politična stranka ne bi smela podpreti ali naročiti takega projekta. Po mojem mnenju je kampanja škodila naročniku in agenciji, ki jo je izvajala.”

Ali v ozadju stoji politična stranka, sicer ni jasno, so pa na tem valu zajadrali tudi nekateri profili, ki sicer niso odkrito povezani s strankami, a so bili očitno odprti z namenom njihove promocije.

@zala4560 #stitch with @potrebninovevlade uporabi pravi organ, uporabi možgane #stitch #slovenia #slovenija #tiktokslovenia #tiktokslovenija #slovenskitiktok #foryou #video #viralvideo #potrebninovevlade ♬ original sound - Zala4560

Spremljajte volitve 2022 na n1info.si. #volitve #volitve2022 #n1slovenija

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje