V Ljubljani so zapuščena vozila, ki po nepotrebnem zavzemajo parkirna mesta drugim voznikom, vse večji problem. Redarji jih namreč obravnavajo tedensko, letno pa jih naštejejo kar 1.000. In čeprav so takšna vozila navadno brez registrskih oznak, redarji v veliki večini lastnike odkrijejo. Ti morajo poleg globe plačati tudi odvoz s pajkom in hrambo vozila, stroški pa lahko hitro narastejo na več 100 evrov.
Da zapuščena vozila v prestolnici predstavljajo velik problem, potrjuje že število pritožb, ki jih občani lahko podajo na občinski spletni strani Pobude meščanov.
To je le nekaj zapisov:
"Na označeni lokaciji je siv mercedes, brez tablic, s praznimi gumami, še vedno parkiran. Na isti lokaciji sta se pojavili še dve vozili brez registrskih tablic."
"Med drevesi na občinski parceli pri garažah je že več tednov parkiran srebrni avto chevrolet, ki sicer ima tablice, a izgleda zapuščen."
"Na javnem parkirišču že nekaj časa stoji registriran moder kombi v nevoznem stanju."
Mestni redarji se s problematiko ukvarjajo tedensko, število v zadnjem obdobju pa vztrajno raste: v enem letu jih naštejejo okoli 1.000. V večini primerov so nevozna.
"Največkrat nas o zapuščenih vozilih obvestijo stanovalci iz spalnih naselij, kjer je že tako malo parkirnih mest," pojasnjuje Tina Gatej iz Ljubljanskega mestnega redarstva.
Zapuščena vozila se pojavljajo tudi na drugih lokacijah, kot so travniki ali obrobna parkirna območja, nelegalnih odlagališč na območju Ljubljane pa za zdaj niso zaznali.
Lastnika najdejo tudi, če vozilo registrske tablice nima
Če je vozilo brez registrskih tablic oziroma je registracija že potekla, redarji nanj najprej namestijo odredbo, da ga mora lastnik umakniti v roku treh dni.
Če ob ponovnem pregledu redarjev vozilo še vedno stoji na istem mestu, lastnika čaka 120-evrska globa, v postopek pa se vključi Javno podjetje Ljubljanska parkirišča in tržnice, ki vozilo odpelje na varovano parkirišče na Cesto dveh cesarjev.
"Tudi če registrske tablice ni, kdo je lastnik, ugotovimo na podlagi VIN številke," pojasnjuje redarka Gatej.
Odvoz stane 100 evrov (še več v primeru tovornega vozila), a to je šele začetni strošek.
Strošek hitro doseže pol tisočaka
Po besedah Milana Žalca iz Javnega podjetja Ljubljanska parkirišča in tržnice po 24 urah začne teči hramba, ki stane pet evrov na dan. Vozilo hranijo največ 90 dni, strošek hrambe pa lahko tako naraste na slabih 500 evrov.
V tem času lahko lastnik vozilo prevzame, kasneje pa ga odpeljejo na razgradnjo, ki je brezplačna.
"V primerjavi z leti 2022 in 2023 je lani število vozil, ki smo jih obravnavali, naraslo za 100 odstotkov. S 127 smo prišli na 205 vozil letno," opisuje.
Uradne razlage, kaj je razlog za tak porast, ni. Žalac špekulira, da bi na število zapuščenih vozil lahko vplivala rast življenjskih stroškov in inflacija.
"Iz pogovorov s strankami opažamo, da gre za socialne probleme, ko si ljudje ne morejo privoščiti servisa vozila, da bi ga pripravili na registracijo, ali pa so v nekem zapuščinskem postopku," pravi. Prav tako niso tako redki rubeži.
Avta, ki na varovanem parkirišču čakata najdlje, sta predmet prav zapuščinske razprave in rubeža. Tam sta že dve leti. "Hranimo jih, dokler se postopki ne zaključijo," pove Žalac.
Vozilo lahko v razgradnjo oddate brezplačno
Po besedah Milana Žalca se na obvestilo redarstva, da jih vozilo čaka na Cesti dveh cesarjev, odzove okoli 10 odstotkov lastnikov.
Ti poravnajo strošek, se večinoma odpovedo vozilu in ga predajo v razgradnjo.
Žalac lastnikom svetuje, da še preden nastanejo nepotrebni stroški, vozilo brezplačno oddate v razgradnjo pooblaščeni družbi, ki bo vozilo razgradila na okolju prijazen način. Podjetje vaše vozilo na razgradnjo tudi brezplačno odpelje.
Kako je v drugih občinah
Obrnili smo se tudi na nekaj drugih mestnih občin. Ponekod tako kot v Ljubljani vsako leto zaznavajo več zapuščenih vozil, drugod se število ne spreminja ali pa celo upada.
V Kopru z izjemo lanskega leta, ko so redarji izdali 299 odredb za odstranitev zapuščenih vozil, beležijo upad. "Izvršba o odstranitvi je bila opravljena pri 39 vozilih, ostala so vozniki odstranili sami," so pojasnili.
Celjska občina zaznava več zapuščenih vozil, povečanje pa pripisujejo večji motorizaciji in staranju voznega parka. Lani so skupaj obravnavali 181 zapuščenih vozil.
V Mariboru so lani obravnavali 266 zapuščenih vozil, od tega so jih 169 vozniki odstranili sami, ostale pa so pristojni odpeljali s pajkom.
Mariborski redarji ob tem opozarjajo na razliko med zapuščenimi in nerabnimi vozili. Pri drugih gre za karambolirana vozila ali ostanke vozil, ki jih ljudje odvržejo v naravo. Redarji nimajo pristojnosti, vozila pa pristojni obravnavajo kot odpadek.
Vse več takih vozil zaznavajo v novomeški občini, kjer jih odstopijo okoljski inšpekciji. Število zapuščenih vozil se na drugi strani ne povečuje.
Ne le da zasedajo prostor, tudi nevarna so
Zapuščena vozila predstavljajo večplastno težavo.
Po nepotrebnem zasedajo parkirna mesta, kvarijo estetski videz okolja, v določenih primerih ogrožajo varnost prometa, služijo kot začasno zavetje za nedovoljene dejavnosti, lahko pa predstavljajo tudi ekološko katastrofo.
Redarji opozarjajo, da so zapuščena vozila zelo nevaren odpadek. Če dlje časa brez nadzora stojijo na istem mestu, lahko iz njih začnejo iztekati olje in druge nevarne snovi. "Predstavljajo neposredno ekološko nevarnost," poudarjajo.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje