Kako je 33-letni Hrvat postal lastnik in direktor Bugattija

Gospodarstvo 02. Dec 202106:04 5 komentarjev
Mate Rimac
PROFIMEDIA

Ikonična znamka prestižnih in predvsem hitrih avtomobilov Bugatti ima že več kot 100-letno zgodovino. Zdaj se spopada verjetno z eno najtežjih prelomnic – prehodom v električno prihodnost, v katero jo bo popeljal 33-letni Hrvat Mate Rimac.

Bugatti, ki je v preteklosti že dvakrat nehal delovati, je svojo pot začel v Franciji, nato je domoval v Italiji, leta 1998 pa je prešel pod okrilje nemškega koncerna Volkswagen. Novembra sta Volkswagen in Mate Rimac ustanovila novo podjetje Bugatti Rimac, ki ga vodi 33-letnik.

Proizvajalec Bugatti je znan po enem najbolj zmogljivih bencinskih motorjev na svetu, ki so ga vgradili v svoj športni avtomobil. Ponovno pa je podjetje nase opozorilo nekaj let po prevzemu Volkswagna. Ta je pod svojim imenom tako združil kar nekaj prestižnih znamk, ob Bugattiju še Porscheja, Lamborghinija in Bentleyja.

Bugatti pred veliko prelomnico

Bugatti se je na svoji poti vedno dokazoval s premikanjem meja mogočega. Naredil je avtomobil, ki je dosegel več kot 400 kilometrov na uro, nato avtomobil, ki se je približal 500 kilometrom na uro. Za vse to morate imeti kar debelo denarnico, saj vas takšen superšportni avtomobil olajša za štiri milijone dolarjev (okoli 3,5 milijona evrov). Surovi moči avtomobila so dodani še elegantna oblika, skrbno dodelane podrobnosti in številni dodatki po meri iz dragih materialov.

Toda močni in zmogljivi motorji, ki jih poganja bencin, niso več tehnološki čudeži. Zaradi svoje dolge zgodovine so že stara šola. In Bugatti bo moral vstopiti v področje električnih avtomobilov. Tukaj nastopi Rimac, hrvaški inženir, ki je svojo pot začel tako kot mnogi v garaži in leta 2009 ustanovil Rimac Automobili – start up, ki je naredil 1.900 konjev močan električen športni avtomobil.

Julija sta se Bugatti in Rimac Automobili združila, mladi Rimac pa je postal največji lastnik in izvršni direktor podjetja. Volkswagen je tako lastništvo ikonične in luksuzne znamke prenesel na majhno zagonsko podjetje.

Ko mu je razneslo motor, je svoj avtomobil predelal v električnega

Rimac je s 33 leti zelo mlad na vrhu podjetij v avtomobilski industriji. Njegova pot med vodilne je bila bliskovita. Začelo se je v njegovih poznih najstniških letih, ko mu je razneslo motor v BMW. Namesto da bi ga popravil, se je odločil in svoj BMW predelal v električni dirkalnik.

Njegovo eksperimentiranje se je dogajalo veliko let pred Teslo. Rimac je sicer kmalu po rojstvu z družino zapustil Jugoslavijo in rojstni kraj v Bosni in Hercegovini ter se preselil v Nemčijo. Družina se je leta 2000 vrnila in se preselila na Hrvaško.

“Na Hrvaškem sem veliko bral o Nikoli Tesli, ki se je prav tako rodil na Hrvaškem. Tesla je že pred 160 leti izumil elektromotor, ki ga danes uporabljamo povsod, in spraševal sem se, zakaj nihče tega odličnega Teslinega motorja ni poskušal vključiti v avtomobile na način, da bi bili zabavni in vznemirljivi,” se je spraševal Rimac.

Hitro je ugotovil, da v vgradnji elektromotorjev v stara vozila ni prihodnosti

Njegov električni BMW, ki ga je poimenoval “Green Monster”, je postavljal rekorde in pritegnil medijsko pozornost. Rimac je hitro ugotovil, da vgradnja elektromotorjev v stara vozila niso uspešen recept za posel. Zato se je raje odločil, da bo povsem od začetka izdelal svoj visoko zmogljiv električni avtomobil.

Rimac je ob tem vprašanju ravno končeval srednjo šolo in se vpisal na univerzo za uporabne vede VERN v Zagrebu, vendar je nikoli ni dokončal.

“Vsega sem se moral naučiti iz ničle, kar je bilo precej težko, brez mentorjev in podporne industrije,” je dejal in dodal, “veliko stvari sem se moral naučiti na težji način.”

Rimac na začetku svoje poti ni imel velikih investitorjev, ki bi podprli njegovo idejo, zato je na začetku svoje poti ob izdelovanju lastnega avtomobila delal tudi v uveljavljenih avtomobilskih podjetjih. Različni proizvajalci avtomobilov so želeli narediti električne in hibridne avtomobile, Rimac pa jim je s svojim razumevanjem tehnologije pri tem pomagal.

Prodaja znanja o električni tehnologiji v avtomobilizmu drugim podjetjem je bil na začetku tudi največji vir dohodka Rimca, zato je bilo njegovo podjetje Rimac Automobili dobičkonosen skoraj od začetka, je dejal Rimac.

Zdaj je podjetje, ki za druge ustvarja tehnologijo za električne avtomobile, ločeno in se imenuje Rimac Technology.

“Na začetku smo sodelovali s podjetji, za katera še niste slišali. Nato smo začeli sodelovati s podjetji Koenigsegg, Aston Martin in nato še z večjimi, kot je Renault.”

Mate Rimac
Antonio Bronic/REUTERS

Pri 17 letih pristopil do švedskega inovatorja

Za Koenigsegg verjetno marsikdo ni slišal, vendar švedski proizvajalec več milijonov evrov vrednih superšportnih vozil prav tako velja za drznega inovatorja. In prav Christian von Koenigsegg, ustanovitelj in izvršni direktor, je bil eden prvih mentorjev Rimca.

“Spoznal sem ga, ko je pri 17 letih prišel na avtomobilski salon v Ženevi. Pristopil je do mene in me vprašal: Želim izdelovati avtomobile. Želim si narediti električni avtomobil. Kako to naredim?” se je spominjal Koenigsegg in dodal, “tako sem nekako postal njegov mentor.”

Koenigsegg in Rimac sta še danes v stiku. Med večjimi vlagatelji v podjetje Rimca sta tudi azijski avtomobilski velikan Hyundai in nemški ponos Porsche. Nobeden od njih za CNN ni želel razkriti podrobnosti sodelovanja. Porsche je med drugim 45-odstotni lastnik novega podjetja Bugatti-Rimac.

Avtomobili združujejo vse, kar človeštvo pozna

Od predstavnikov električne avtomobilske industrije se pričakuje, da bodo poudarjali pomen globalnega segrevanja, vendar pri Matetu Rimcu stvari niso tako preproste.

Očitno je, da obožuje avtomobile. “Avtomobili so pravzaprav vrhunec vseh človeških čutil. Avtomobil mora biti lep, mora lepo dišati in mora lepo zveneti. Vse, vsa čutila delujejo pri avtomobilu, ob tem pa še simulacije programske opreme, dinamika tekočin. V avtomobilu je vse, kar človeštvo pozna,” je dodal Rimac.

“Povejmo tako, kot je. Izdelujemo čudovite motorje, da jih postavimo na steno,” je bil iskren v pogovoru na tednu Monterey Car v Kaliforniji.

CNN se je z Rimcem srečal avgusta, na predstavitvi luksuznega električnega športnega avtomobila Rimac Nevera. Takrat je Rimac o novem avtomobilu dejal, da bo takšen avto čez deset let nepomemben, saj bodo vozila takrat že samovozeča.

Mate Rimac
PROFIMEDIA

Avtomobilska doba v zatonu

A če kdo misli, da bo nekega dne Rimac svojo tehnologijo z Nevere uporabil za razvoj cenovno dostopnih družinskih električnih avtomobilov, se moti. Ne namerava tekmovati z Elonom Muskom. Drugi bi mogoče to storili, vendar sam to primerja s tem, da bi nekateri delali boljše glasbene cedeje, ko pa se že pojavljajo storitve pretakanja.

Po mnenju Rimca smo v mraku avtomobilske dobe. Svojo vlogo vidi v tem, da poskrbi za spektakularen sončni zahod.

In na drugi strani, da ustvari dobiček. Rimac bo tudi v prihodnje svoja električna supervozila izdeloval na Hrvaškem, medtem ko bodo Bugattija še naprej sestavljali v Franciji, kjer je bila znamka prvotno ustvarjena leta 1909. Vsaka bo nagovarjala različne kupce.

“Najlažje bi bila preobrazba Nevere, ki bi ji nato nadeli ime Bugatti,” je dejal. Vendar tega ne bodo počeli.

Čaka avtomobilizem podobna revolucija, kot je bila pred desetletjem pri mobilnikih?

Bugatti trenutno sestavlja še zadnje primerka osnovnega modela Chirona, nato pa je Rimac nakazal, da bo naslednji na vrsti športni avtomobil, ki bo po vsej verjetno priključni hibrid. Ne izključuje pa niti možnosti, da bodo sestavili povsem električni dvosedežni športni avtomobil.

V nasprotju s pesimizmom glede prihodnosti avtomobilizma Rimac pričakuje, da bo Bugatti živel še naslednjih 112 let.

“Obožujem avtomobile in s tem se preživljam, vendar mislim, da nas v prihodnjem desetletju na tem področju čaka velika sprememba. V zadnjem desetletju mobilniki niso spremenili le mobilne tehnologije. Apple ni le zmotil Nokie in drugih, ampak je pravzaprav spremenil naša življenja,” je prepričan Rimac. Sicer ni napovedal, kakšna bo prihodnost, v kateri bo pomembno vlogo igrala radikalna redefinicija avtomobila.

Avtor: Peter Valdes-Dapena/CNN

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje