Primorka: na avtocesti turisti, na regionalki gradbišča

Tradicionalne poletne turistične zastoje na primorski avtocesti letos spremljajo še vzdrževalna dela na "stari", regionalni cesti med Vrhniko in Brezovico, ki teče vzporedno z avtocesto in praviloma na vrhuncu sezone prevzame del bremena. Tudi zato je na tem odseku avtoceste, kot so ocenili na Darsu, letos ob podobni količini prometa kot leta 2019 več zastojev. Zakaj občini Brezovica in Log - Dragomer gradita prav zdaj? Res ne gre drugače?

Poletni promet po kraku primorske avtoceste med Vrhniko in Ljubljano je precej nepredvidljiv. Jutranje in popoldanske konice so na določene dni povsem pretočne, z Vrhnike v Ljubljano je mogoče priti v 20 minutah. Povečan tranzit ali prometna nesreča pa takoj povzročita kilometrske zastoje in podaljšata potovalni čas do prestolnice tudi na uro ali dlje. Pretekli konec tedna so daljši zastoji proti Ljubljani nastali tako v soboto kot nedeljo popoldne. Tudi v ponedeljek opoldne – v tem času praviloma ni večje gneče – je bila po Googlovih podatkih pot z Vrhnike do Dolgega mostu na Viču v Ljubljani tako po avtocesti kot stari cesti skoraj dvakrat daljša kot običajno.

Najbolj prometen odsek

Na družbi za avtoceste (Dars) pravijo, da se je promet na tem odseku vrnil na predkoronsko raven. “Avtocestnega prometa je na odseku med razcepom Kozarje in Vrhniko v letošnjem juliju približno enako kot v istem obdobju 2019. Se je pa promet nekoliko povečal v primerjavi s prejšnjim mesecem, torej junijem, in sicer zlasti ob ponedeljkih in sobotah,” so nam povedali.

Konec tedna se promet poveča zaradi turističnega tranzita (smo na vrhuncu turistične sezone, pretekli konec tedna so se začele počitnice v nekaterih nemških zveznih deželah ter na Nizozemskem), ob ponedeljkih se tranzitu priključijo še dnevni migranti in tovornjaki, ki ob koncih tedna ne smejo voziti.

Ta avtocestni odsek je po podatkih direkcije za infrastrukturo, ki vsako leto izvaja štetje prometa, najbolj prometen v državi. Leta 2019 se je tu v povprečju pomikalo več kot 67 tisoč tisoč vozil dnevno (spodnja fotografija). V koronskem letu se je – verjetno zaradi zapiranja v občine, dela od doma, osipa turističnega tranzita – številka zmanjšala na 51 tisoč, letos pa se, kot rečeno, vrača na predkoronsko raven.

promet Vrhnika
Direkcija RS za infrastrukturo

Podatki Direkcije RS za infrastrukturo za leto 2019 kažejo, da je primorska vpadnica proti Ljubljani najbolj obremenjena. Te ceste povprečno dnevno prevozi 67 tisoč vozil, medtem ko je podatek za vpadnico iz Dolenjske 58 tisoč, Gorenjske 56 tisoč in Štajerske 50 tisoč.

Čeprav ni del, je več zastojev

Na Darsu so pojasnili, da to poletje med Ljubljano in Vrhniko ne načrtujejo nobenih del. Tudi redno vzdrževanje in druga dela, denimo košnjo, skušajo čim bolj izvajati zunaj prometnih konic. Vseeno pa od začetka turistične sezone opažajo na tem odseku več zastojev kot leta 2019, ko sicer – kot napisano – prometa ni bilo bistveno več. Navedli so tri razloge:

  • Sprememba strukture vozil: delež tovornih vozil je večji, prav tako je več avtodomov in osebnih vozil s prikolicami, kar pomeni večjo možnost za nastanek zastojev.
  • Večja pretočnost zahodne ljubljanske obvoznice: pretočnost na odseku od Kosez do priključka Brezovica se je z rekonstrukcijo ceste v letu 2018 precej povečala. Od Brezovice do Vrhnike pa nastane zastoj, saj sta tam na voljo samo dva prometna pasova.
  • Najverjetneje k razlogom prispevajo tudi dela na regionalni cesti med Brezovico in Vrhniko, ki zato ne predstavlja privlačne alternative za voznike.
razcep Kozarje
Dars

Na Darsu opozarjajo, da še vedno precej voznikov ne izkoristi tretjega pasu, ki je na voljo od razcepa Kozarje iz smeri zahodne obvoznice do priključka Brezovica. Še vedno se skušajo vključiti na primorsko avtocesto takoj v razcepu Kozarje. To posledično povzroči zastoj v razcepu, ki se raztegne tudi na južno ljubljansko obvoznico.

Hitijo zaradi evropskih rokov

Prav dve zapori na regionalni cesti sta na družbenih omrežjih sprožili kar nekaj slabe volje. Ta cesta je namreč za domačine v času poletnih gneč pomembna alternativa, ki je letos nimajo. Volilno leto je tradicionalno bolj “bogato” z gradbišči, saj župani hitijo zaokrožiti svoje štiriletno delo, letos pa je očitno tega več tudi zaradi roka, ki ga je postavil Bruselj. Do konca prihodnjega leta je namreč treba končati projekte, ki so prejeli sofinanciranje iz evropskega kohezijskega sklada (za perspektivo 2014–2020).

V občini Log – Dragomer obnavljajo komunalne vode, hkrati Direkcija RS za infrastrukturo tam gradi kolesarsko stezo in ureja površine za pešce. Rok za dokončanje del je 20. november. “Začetek gradnje kolesarske povezave je bil vezan in usklajen z občino glede na rok koriščenja sredstev za obnovo komunalnih vodov,” so dejali na direkciji in dodatno pojasnili, zakaj cesto morajo zapirati. “Ker dela potekajo ob obeh straneh regionalne ceste, se je nemogoče izogniti polovičnim zaporam. Te so predvidene predvsem na mestih, kjer je predvidena izvedba opornih zidov zaradi gradnje površine za pešce.”

Le malo naprej proti Ljubljani, na dober kilometer dolgem odseku od začetka občine Brezovica do središča naselja (križišče pri gostilni Pri Poku), pa občina Brezovica gradi kanalizacijo. Tu je zato od 4. julija delna zapora, ki bo po navedbah na občinski strani odpravljena 1. novembra do 19. ure. Na občini pravijo, da morajo kanalizacijo dokončati do konca prihodnjega leta, saj je zanjo občina dobila denar iz evropskega kohezijskega sklada. “Zahodni del Brezovice je v sklopu tega projekta. Dela mora izvajalec končati do prve polovice prihodnjega leta,” so nam pojasnili.

Na vprašanje, ali se na širšem območju dogovarjajo o zaporah, ki prebivalcem močno podaljšujejo potovalni čas, in ali res ne gre brez dveh zapor na že tako precej prometnem območju, so dodali, da je počitniški čas najprimernejši za gradnjo, saj so v tem času obremenitve regionalne ceste mnogo manjše, in da termina del zaradi zakonodajnih omejitev niti ne morejo prestaviti.

Pozitiven odziv krajanov

Na Brezovici so sicer dejali, da je lokalno prebivalstvo zadovoljno z naložbo, saj bodo dobili možnost priklopa na javno kanalizacijo. Sočasno se bo na tem delu občine obnovil tudi star vaški vodovod, položila se bo optika in zgradilo plinsko omrežje, so dodali.

“Občine smo na svojem področju samostojne in vse hitimo, da zagotovimo priključitev na kanalizacijo za svoje občane, za kar smo tudi zavezani po zakonu. Na državnih cestah v Občini Brezovica imamo trenutno dve gradbišči, na občinskih cestah pa tudi dve gradbišči. O načrtovanih gradnjah in poteku aktivnosti redno obveščamo občane prek občinskega glasila.”

V načrtu tretji pas in priključek Dragomer

Prebivalci vasi med Brezovico in Vrhniko že leta čakajo na začetek gradnje avtocestnega priključka v Dragomerju, ki bo med priključkoma na Vrhniki in Brezovici. Marsikomu, ki je doma v teh krajih, bi to skrajšalo potovalni čas, saj bosta manjši promet na regionalni cesti in tudi gneča na priključkih, ki jih uporabljajo zdaj (torej na Vrhniki in Brezovici). Lokalni portal mojaobcina.si je januarja poročal, da Dars po več kot desetletju, odkar so projekt umestili v državni lokacijski načrt, pridobiva zadnja dovoljenja. Sledita še javno naročilo in podpis pogodbe z izvajalcem.

Dars načrtuje še dva posega, ki naj bi vplivala na pretočnost primorke. Prva je širitev zahodne ljubljanske obvoznice med Kosezami in Kozarjami v šestpasovnico. Zdaj čaka na izdajo okoljevarstvenega soglasja, na ministrstvo za okolje in prostor (MOP) je vložil vlogo za izdajo gradbenega dovoljenja po integralnem postopku. V okviru tega postopka zdaj MOP pridobiva mnenja vseh pristojnih. Ko bo pravnomočno gradbeno dovoljenje, sledi izbira izvajalca del prek javnega naročila.

Poleg tega načrtuje tretji pas na celotnem odseku med Brezovico in Vrhniko, in sicer z rekonstrukcijo odstavnega pasu v vozni pas. Preden začne dela, mora razširiti prečni profil ceste ob odstavnem pasu. Najprej se bo lotil odseka med Brezovico in nekdanjo cestninsko postajo na Logu, kjer bo predvidoma jeseni zaprosil za okoljevarstveno soglasje, ko ga bo dobil, sledi razpis za izvajalca del. Po zaključku prve etape bo lahko sledila izvedba še druge etape, med Logom in Vrhniko, so pojasnili na Darsu.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje