Iz Francije poročajo o dolgih vrstah pred bencinskimi servisi, na ročkah za točenje goriva napisi, da ne delujejo. Razloga sta stavka rafinerijskih delavcev ter nižje cene goriv kot v sosednjih državah. S težavami z oskrbo se po uradnih podatkih sooča 15 odstotkov bencinskih servisov. Vlada miri, da ni pomanjkanja, in napoveduje, da bo izpad po potrebi nadomestila s črpanjem goriva iz blagovnih rezerv.
Na vsaki peti črpalki po Franciji vozniki danes ne dobijo vsaj ene vrste goriva. Glavni razlog je stavka delavcev v naftnih rafinerijah. Že skoraj tri tedne stavkajo delavci v dveh rafinerijah podjetja Exxon Mobil, zadnja dva tedna so se jim pridružili še delavci v dveh rafinerijah in dveh skladiščih podjetja Total. Delavci zahtevajo višje plače.
Dodaten razlog je večje povpraševanje zaradi ugodnejše cene goriva na Totalovih črpalkah. Francija je že v začetku leta zaradi visokih borznih cen nafte uvedla subvencijo na gorivo, ki znaša okoli 20 centov na liter. Od 1. septembra pa Total na svojih črpalkah ponuja dodatnih 20 centov popusta. To je privabilo voznike iz tujine, predvsem iz Belgije, kjer je gorivo trenutno dražje.
Povpraševanje pa se povečuje tudi zaradi novic o pomanjkanju goriva. V strahu, da gre za dolgoročnejše pomanjkanje, so se mnogi vozniki odpravili na črpalko in še podaljšali vrste pred bencinskimi servisi ter težave z oskrbo.
Predstavnik francoske vlade za stike z javnostmi Olivier Veran je v sredo zatrdil, da v Franciji ni pomanjkanja goriva, temveč, da gre za logistične težave. Ministrica za energetiko Agnes Pannier-Runacher pa je včeraj državljane pozvala, naj ravnajo preudarno, in napovedala, da bodo ta konec tedna verjetno za zmanjšanje motenj v oskrbi črpali gorivo iz blagovnih rezerv. Tudi predsednik Emmanuel Macron je dejal, da “ni razloga za paniko”.
Toutes les stations #carburants du Nord-Pas de calais ressemblent à ça même à minuit. Les 3/4 des stations sont vides et fermées, celles ouvertes ils faut compter + de 3h d’attente, les gens en viennent à se battre.
Mais soyons rassurés, #Veran dit qu’il n’y a pas de #penurie 🤓 pic.twitter.com/Y2OTVwotpu— GhostRideuz (@ghost_rideuz) October 5, 2022
Motnje tudi pri nas
Spomnimo, da se je tudi Slovenija letos večkrat soočila z izrednimi razmerami na bencinskih servisih. Težave so se začele po začetku vojne v Ukrajini. Prekinitev dobav ruske nafte iz črnomorskega bazena je povzročila kratkoročni ponudbeni šok – ponudba se je zmanjšala, zato so cene poskočile. Napovedi podražitev so povzročile povečano povpraševanje, zaradi česar je na posameznih črpalkah zmanjkovalo goriva.
Sredi marca je vlada Janeza Janše regulirala cene in jih postavila nižje kot v sosednjih državah, zato so pri nas točili tuji tovornjakarji, obremenjeni so bili obmejni servisi. Konec aprila, le malo po volitvah, pa je vlada regulacijo umaknila. V dneh pred koncem regulacije je zaradi povečanega povpraševanja spet zmanjkovalo goriva. Le nekaj dni kasneje je Janševa vlada ponovno uvedla regulacijo.
Tretjič so se motnje pojavile junija, ko je vlada Roberta Goloba spremenila način regulacije. Posledično se je gorivo podražilo. A od napovedi spremembe do njene uveljavitve je vlada pustila teden dni časa, v teh dneh pa so se ljudje znova začeli zalagati z gorivi. Trgovci so poročali o povečanem povpraševanje, a Golob jim je očital, da se niso dovolj dobro pripravili, da je to “škandal v vseh pogledih“. Gospodarski minister Matjaž Han je sporočil, da so na terenu tržni inšpektorji, ki so preverjali, ali so trgovci namerno zadrževali gorivo (da bi ga po spremembi regulacije dražje prodali). Inšpektorji so nekaj dni kasneje povedali, da kršitev ni bilo ter da je do motenj prišli, ker so trgovci konec tedna pred spremembo regulacije imeli za 60 odstotkov večjo prodajo kot v treh predhodnih vikendih.
Od takrat se je stanje umirilo, cena nafte je zadnje tedne tudi padala. A letos poleti je bilo pogosteje mogoče videti Petrolove bencinske servise, ki so bili zaprti v času, ko bi sicer morali obratovati, ali pa imajo krajši delovni čas kot prej. V Petrolu, ki je naš največji naftni trgovec, so sprva kot razlog navajali okužbe s koronavirusom, zdaj pa priznavajo, da imajo tudi težave s pomanjkanjem zaposlenih.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.