Lahko klepetalni roboti zamenjajo človeške terapevte?

Digitalno 06. Apr 202311:03 1 komentar
Aplikacija Replika
REUTERS

Alexa in Siri sta le dva klepetalna robota, ki lahko s pomočjo umetne inteligence odgovarjata na vsakodnevna vprašanja uporabnikov. Njuni odgovori postajajo zaradi vse bolj izpopolnjenih sistemov vedno bolj natančni. Zato ni presenetljivo, da so v vse večjem porastu tudi terapevtski klepetalni roboti. Ti lahko opravljajo funkcijo prijatelja, zakonskega svetovalca ali uporabniku pomagajo pri pripravah na razgovor za službo, saj razvijajo empatijo in razumejo delovanje človeškega uma. A tudi oni imajo meje.

Več kot dva milijona ljudi imata na elektronskih napravah nameščeno aplikacijo Replika. Gre za ameriškega klepetalnega robota, ki opravlja nalogo prijatelja ali spremljevalca. Vsak uporabnik se pogovarja z edinstveno, posebej zanj prilagojeno verzijo tega robota, njegove odgovore pa poganja programska oprema za umetno inteligenco, poroča BBC.

Aplikacija Replika je leta 2017 zaživela po zamisli programerke Eugenie Kuyda. Ta je želela uporabnikom s pomočjo umetne inteligence ponuditi “spremljevalca, ki mu ni vseeno, ki vas vedno posluša, se z vami pogovarja in je vedno na vaši strani”. Med uporabniki Replike se znajdejo osamljeni odrasli in otroci, spet drugi s pomočjo aplikacije vadijo pred razgovorom za službo, se pogovarjajo o politiki ali pa jim Replika služi kot zakonski svetovalec.

 Eugenia Kuyda, CEO aplikacije Replica
REUTERS

Kuyda meni, da lahko uporaba aplikacije pripomore k izboljšanju duševnega zdravja, saj omogoča “oblikovanje boljših navad in zmanjšanje tesnobe”. A podjetje, ki stoji za aplikacijo, z imenom Luka je bilo pred kratkim prisiljeno posodobiti sistem umetne inteligence, da bi preprečilo pogovore, ki imajo spolno konotacijo. Namigovanja, da je tak odnos med robotom in uporabnikom nezdrav, so pred kratkim polnile naslovnice časopisov.

Podatki Svetovne zdravstvene organizacije kažejo, da je na svetu skoraj milijarda ljudi z duševnimi motnjami. A le majhen del ljudi, ki potrebujejo pomoč na področju duševnega zdravja, ima dostop do učinkovite, cenovno dostopne in kakovostne oskrbe, pojasnjujejo v organizaciji.

Aplikacija pomaga le, če najdeš pravo zase

Ob porastu klepetalnih terapevtov se poraja vprašanje, ali bodo ti roboti kdaj lahko postali enakovredni človeškim terapevtom.

Tovrstne aplikacije je treba obravnavati le kot dodatek obiskom osebnega terapevta, meni dr. Paul Marsden, član Britanskega psihološkega društva. Terapevtski roboti lahko pomagajo le, če uporabnik najde primernega zase in ga uporablja v omejenem obsegu, saj po besedah Marsdena aplikacije ne morejo nadomestiti človeške terapije v živo.

Chat GPT in OpenAI
PROFIMEDIA

“Podpora za duševno zdravje temelji na pogovorni terapiji, ravno to pa klepetalni roboti počnejo,” je Marsden navdušen nad močjo umetne inteligence. Poudarja, da vodilna podjetja na področju umetne inteligence, med njimi recimo podjetje OpenAl, ki je lani predstavilo ChatGPT, svojo tehnologijo odpirajo drugim. Zato lahko aplikacije za duševno zdravje dostopajo do najnaprednejše umetne inteligence. Aplikacija Replika za svoje delovanje že uporablja tehnologijo OpenAl.

Po drugi strani Jen Persson, britanska aktivistka na področju spletne zasebnosti, meni, da bi bilo treba uvesti strožjo globalno regulacijo terapevtskih robotov. “Podjetja z umetno inteligenco, ki nudijo izdelke, za katere trdijo, da podpirajo duševno zdravje oziroma vplivajo na čustveno stanje ali duševno počutje, bi morala biti uvrščena med zdravstvene izdelke, zanje bi morali veljati ustrezni standardi kakovosti in varnosti.”

Podjetje je odklonilen odziv doživelo tudi v Italiji. Tamkajšnja agencija za varstvo podatkov mu je namreč prepovedala uporabo osebnih podatkov italijanskih državljanov. Na agenciji so se za to potezo odločili, ker so po njihovih podatkih aplikacijo uporabljali mlajši od 18 let, ti pa so od klepetalnega robota “dobivali odgovore, ki so popolnoma neprimerni za njihovo starost”. Podjetje je sporočilo, da “tesno sodeluje z italijanskimi regulativnimi organi in da pogovori potekajo pozitivno”.

Eugenia Kuyda aplikacijo Replika brani z besedami, da je njen klepetalni robot bolj družabnik kot pa orodje za duševno zdravje. Strinja se, da aplikacija uporabnikom ne sme nadomeščati človeškega terapevta.

Kako previdni so pri uporabi umetne inteligence?

Med digitalnimi ponudniki na področju duševnega zdravja je zelo priljubljena tudi aplikacija za meditacijo Headspace. Ta uporablja več kot 30 milijonov ljudi, mediji pa poročajo, da so pri uporabi umetne inteligence v podjetju veliko bolj previdni. Izvršni direktor Russell Glass navaja, da umetne inteligence ne uporabljajo za klepet z uporabniki, temveč njene prednosti spretno uporabijo pri zagotavljanju personaliziranih priporočil vsebin ali zaposlenim pomagajo pri pisanju zapiskov.

Aplikacija Headspace
PROFIMEDIA

“Naše temeljno prepričanje in celoten poslovni model aplikacije Headspace Health sta zavezana oskrbi, ki jo vodi človek in ki je usmerjena v človeka – povezava, ki jo imajo naši člani prek klepeta, videopovezave ali osebno s trenerji in terapevti, je nenadomestljiva,” meni izvršni direktor aplikacije Headspace.

Glass napoveduje, da se bo zmogljivost terapevtskih klepetalnih robotov še izboljšala, saj razvijajo veščine, ki nudijo učinkovito podporo duševnemu zdravju, kot sta empatija in razumevanje delovanja človeškega uma.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje