Volja: trajnostna moška moda izpod rok slovenskega oblikovalca

Magazin 05. Dec 202211:45
Volja
Volja

Modna industrija je eden poglavitnih onesnaževalcev planeta, saj prispeva kar desetino k izpustu toplogrednih plinov. Prav zato je treba dati glas ustvarjalnim oblikovalcem, ki s svojim oblikovanjem dajejo prednost transparentnosti in okolju ter uporabniku prijaznim materialom.

Eden takšnih je Nejc Šubic, diplomant Oddelka za tekstil, grafiko in oblikovanje Naravoslovnotehniške fakultete v Ljubljani. Od Leta 2017 ustvarja znamko LYC, z novonastalim ateljem na Trubarjevi 55 in znamko Volja pa si prizadeva za trajnostni pristop ustvarjanja oblačil.

S šivanjem oblačil je začel že v srednji šoli, predvsem iz lastne potrebe. Kupil si je šivalni stroj, nekaj znanja pa pridobil prav po zaslugi none. V začetku so ga študijska pota vodila na Filozofsko fakulteto, a je že v prvem letniku postalo jasno, da so njegove prioritete drugod.

Vpisal se je na Naravoslovnotehniško fakulteto v Ljubljani in se že dokaj v začetku usmeril v moško modo. Pa ne zato, ker bi ga zanimala moda kot taka. Bolj ga fascinira tekstil, med študijem pa se je zavezal tudi bolj transparentnemu in trajnostnemu pristopu oblikovanja.

Ljubljana Yugoslavia Clothing Collective

Tako je nastala znamka LYC, dandanes kratica za Ljubljana Yugoslavia Clothing Collective. Pod znamko nastajajo skejterska, kakovostna in cenovno dostopna oblačila, ki opozarjajo na dolgoletno tradicijo tekstilstva na slovenskem.

V 60. in 70. letih je imela Jugoslavija močno tekstilno industrijo, ki je izdelovala izdelke tudi za domači trg. Posledično je bila tudi pot izdelka neprimerljivo krajša, kot je danes, ko oblačila prepotujejo na tisoče kilometrov, preden pridejo do uporabnika. Izdelki so bili dovolj kakovostni, mogoče jih je bilo popraviti in jim s tem podaljšati rok uporabe.

”Bistvo je kakovost, kakršno smo poznali nekoč. Nekoč so bila oblačila precej bolj dolgoživa, trpežna. Kose je bilo mogoče nositi leta in leta, nekateri so prehajali celo med generacijami,” na kakovost opozori Nejc, ki ob tem poudari tudi trajnostni vidik znamke Volja.

Volja
Volja

Od uporabe organskih materialov do možnosti reciklaže in ponovne rabe. Na vsako oblačilo izveze tudi datum, ko je bil kos oblačila izdelan. Ta uporabnika opominja, da se večkrat zamisli, kako pogosto ga nosi, prav tako pa je dodana vrednost transparentnosti, ki jo znamka nudi. Ali, kot je prepričan tudi sogovornik: ”Transparentnost v modi je velik izziv, a pomembna komponenta, če želimo ustvarjati bolj trajnostno naravnani svet.”

Krožno gospodarstvo

Sam rešitve vidi v krožnem gospodarstvu, ki temelji na materialih s kar najmanjšim vplivom na okolje. Na dolgoživih materialih, ki jih je mogoče reciklirati ali ponovno uporabiti. Le en sam odstotek oblačil se namreč reciklira v nova, kar je žalostni podatek delovanja tekstilne industrije.

Ta, pa tudi hitra moda, greenwashing in vrsta drugih. In čeprav se je nemogoče kosati z modnimi konglomerati, ki ponujajo oblačila po smešno nizkih cenah, vendarle obstaja vrsta razlogov, da pri iskanju garderobnih kosov najprej pogledamo v izbor slovenskih ustvarjalcev.

Sčasoma je vse bolj jasno, da je s smešno poceni masovno modo nekaj hudo narobe oz. da nekdo drug namesto nas plačuje grozljivo visok davek. To je okolje. Vse več je pobud k manjši in bolj premišljeni potrošnji, tudi v modi.

”Če ne želiš, da bi tvoja majica prepotovala 10 tisoč kilometrov, že zaradi izpusta CO2 na tej poti, je lahko dobra spodbuda, da za izdelek slovenskega porekla plačaš več,” zaključi sogovornik, ki z znamko Volja ponuja okolju in družbi neprimerljivo bolj prijazno alternativo.

Spremljajte N1 Magazin tudi na Facebooku

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.