Igor Samobor je leto in pol pred iztekom mandata na čelu Slovenskega narodnega gledališča Drama Ljubljana nepričakovano odstopil z mesta ravnatelja. Njegovo odstopno pismo je sinoči presenetilo slovensko javnost. Zakaj ocenjuje odnos ministra za kulturo Simonitija kot odklonilen, kaj bi lahko njegov odstop spremenil in ali Drama s tem postaja novi STA, je ravnatelj v odhodu pojasnil v oddaji N1 STUDIO.
“Rad bi napisal, da odstopam iz osebnih razlogov, vendar to ne bi bila resnica,” je Igor Samobor, ki je bil član stalnega umetniškega ansambla SNG Drama že več kot 35 let, zadnjih osem let pa je Dramo tudi vodil, med drugim zapisal v odstopni izjavi. Med razlogi za odstop je Samobor navedel nespoštovanje zavez kulturnega ministrstva glede prepotrebne prenove stavbe ljubljanske Drame. Ministrstvo za kulturo je namreč že pred leti prepoznalo potrebo po prenovi Drame, projekt uvrstilo v veljavni načrt razvojnih programov, nato pa se je projekt povsem ustavil.
Minister za kulturo Vasko Simoniti nepreklicnega odstopa ravnatelja ljubljanske Drame še ni komentiral. S kulturnega ministrstva so nam le sporočili, da se Simoniti z vlado mudi v Pomurju ter da bo izjavo za javnost podal v sredo. Ob robu obiska je minister za kulturo dejal le, da bo Samoborjeve očitke komentiral, ko bo dobil enako priložnost na RTVS kot zdaj že nekdanji ravnatelj SNG Drama Ljubljana. Ta je svojo odločitev namreč pojasnil tudi kot gost ponedeljkovih Odmevov na RTVS.
Na mesto ravnatelja ljubljanske Drame je Samobor prišel v času druge Janševe vlade, zlasti zaradi prepotrebne obnove stavbe, ki že leta, vsem na očeh, sramotno propada. Danes, v času tretje Janševe vlade, pa s tega mesta nepreklicno odstopa, prav zaradi zapletov pri obnovi. In ker ga minister za kulturo Vasko Simoniti očitno ignorira, obstaja celo možnost, da je ta odklonilni odnos osebne narave, je dejal naš današnji gost.
Poplave so izbile sodu dno
Za odstopom Samoborja ni bilo drugih pritiskov. “Bil sem sam svoj pritisk,” je pojasnil Samobor in dodal, da odločitev ni bila niti enostavna niti enkratna, saj ni bila plod trenutnega razpoloženja. Odločitev je sprejel že pred meseci, pred odstopom je želel le dokončati priprave za novo sezono.
“Vse priprave za prenovo Drame so se ustavile že pred dvema letoma, ko je nastopila nova vlada s Simonitijem na čelu. Takrat se je vse začelo ustavljati. Zadnji udarec, ki je sodu zbil dno, pa so bile poplave 29. septembra,” je nadaljeval Samobor in dodal, da so klici podpore deževali z vseh smeri, le s kulturnega ministrstva ne. V naslednjih dneh so jih na ministrstvu za kulturo spraševali le, ali je stavba ljubljanske Drame zavarovana in ali so redno čistili žlebove.
“Tega ne morem več oprostiti,” je pojasnil Samobor in dodal, da je odstop tako v nekem oziru protestni odstop, saj da bi njegov odmik morda lahko pripeljal do boljših rešitev. “Sem odločen in vztrajen, ne jamram in poskušam reševati stvari,” je nadaljeval ravnatelj SNG Drama v odhodu, a je dodal, da morda prav zaradi tega v gledaliških krogih njegovega odstopa niso pričakovali.
“Upam, da Drama ni novi STA”
Igor Samobor je igralec in svojo igralsko kariero je prekinil prav na povabilo nekdanjega kulturnega ministra Zorana Pozniča, ki ga je povabil na mesto ravnatelja te kulturne ustanove. Že v pogovoru pred prvim nastopom ravnateljskega mesta je nekdanji minister za kulturo omenjal dve temi – konsolidacijo nekega težkega obdobja, ki ga je preživljala ljubljanska Drama, ter obnovo izjemno dotrajane stavbe gledališča.
Triletno pogodbo za projektiranje izbran e najboljše rešitve, ki so jo oblikovali v arhitektnem biroju Bevk Perović, so v SNG Drama sicer podpisali že z nekdanjim kulturnim ministrom Tonetom Peršakom. Ko je prisegla nova vlada, s Simonitijem na stolu kulturnega ministrstva, pa je bila ta pogodba prekinjena. “Gre za neko samovoljno odločitev, ki ni bila nikdar pojasnjena,” je nadaljeval Samobor in dodal, da od marca lani, ko je Simoniti sedel na ministrski stolček, s kulturnim ministrom nikdar nista govorila iz oči v oči.
“Na vsako željo, ki smo jo imeli, so pristojni vselej podali sto razlogov, ki so to željo ovrgli,” je nadaljeval Samobor in dodal, da ima občutek, da se bodo stvari po njegovem umiku sprostile, bodo odšle na boljše. “Upam, da potem ne bom več varovalka, neki nebodigatreba,” je pa poudaril, v odgovor na vprašanje, ali je SNG Drama nova Slovenska tiskovna agencija (STA), pa je izrazil upanje, da do take tragične katastrofe ne bo prišlo.
Na izjavo ministra za kulturo, ki je dejal, da se bo odzval, ko bo dobil enako priložnost kot odhajajoči ravnatelj, pa je Samobor odvrnil, da bi “rad videl, da bi se pogovarjali, namesto da se zmerjajo preko medijev.” Dodal je, da je prav zato, ker se doslej niso uspeli pogovoriti, storil naslednjo potezo – nepreklicno odstopil. Prenovo Drame bo sicer spremljal še naprej.
Politikov kultura ne zanima
SNG Drama Ljubljana je v času, ko je na ravnateljskem stolu sedel Samobor, gostovala tako rekoč na vseh celinah, in kot je pojasnil ravnatelj v odhodu, nikjer na svetu nobeno nacionalno oziroma primerljivo gledališče ni v tako zanemarjenem stanju s strani investitorjev, lastnikov oz. ustanoviteljev. Slednje veliko pove o odnosu vladajočih do kulture, je poudaril Samobor in dodal, da s tem ne cilja izključno na trenutno garnituro na kulturnem ministrstvu, temveč na odnos do kulture in umetnosti v daljšem časovnem obdobju. “Lahko bi začeli pri Cankarju,” je bil oster Samobor.
“Če boste pogledali po Ljubljani, boste videli, da za gledališko umetnost od leta 2018 ni nastalo nič. Pravzaprav ni nastalo nič novega od leta 1892. Nastali so samo prizidki,” je nadaljeval Samobor in dodal, da se ves ta čas v kulturo in umetnost ni vlagalo. Nastal je prizidek na Nemškem gledališču, v katerem je SNG Drama, Opera je bila zgrajena že davno, nastal je le Cankarjev dom, ki pa je kongresni dom in je tako nastal kot politična tvorba. “Za tekočo umetnost, ki govori o tem, kaj ljudje ta hip mislijo in govorijo, v tej vladi ni bilo nikdar smisla,” je ostro nadaljeval in poudaril, da tudi na premierah, ki so luč sveta ugledale na odru ljubljanske Drame, ni bilo skoraj nikdar moč videti nobenega ministra. “Politikov kultura in umetnost ne zanimata,” je še poudaril.
Ena izmed najbolj odmevnih filmskih vlog Samoborja zadnjih let je bila zagotovo vloga v Bičkovem Razrednem sovražniku, ta hip pa so prav umetniki in kulturniki postavljeni na mesto “razrednega sovražnika”. “Gledališče je družbeno odgovorna ustanova, ki mora živeti v danem trenutku. Vselej je gledališče politično in o trenutku govori skozi metafore,” še zaključi Samobor, ki meni, da je ta hip vsako svobodno razmišljanje razredni sovražnik.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje