Če prejmete takšen klic kot naš bralec, ga takoj prekinite

Slovenija 19. Maj 202415:24 9 komentarjev
moški z brado govori po telefonu, brez oči
Foto: PROFIMEDIA

Lani so goljufi, ki po telefonu ljudem obljubljajo kriptovalute, Slovence oškodovali za približno 13 milijonov evrov. Samo letos že za skoraj 3 milijone.

Na nas se je obrnil bralec, ki je povedal, da je v zadnjem času večkrat dobil klic s slovenske mobilne številke, v katerem ga je neznanec s tujim naglasom obvestil, da ima na trgovalnem računu za kriptovalute naložen denar, in mu ponudil pomoč pri zaprtju računa v zameno za 10-odstotno provizijo.

Moški je poznal bralčevo ime in njegov elektronski naslov. Ker bralec takšnega računa ni odprl, je klicatelja odslovil. Takoj zatem ga je isti moški klical z druge številke, prav tako slovenske. Bralec je obe številki blokiral, vendar ga je klical še z drugih. Prepričan, da gre za poskus prevare, se je obrnil na svojega mobilnega operaterja, ki mu je pojasnil, da je s tovrstnimi klici seznanjen in da vse, kar lahko naredi, blokira telefonske številke.

Po njegovi zgodbi smo malce pogledali po družbenih omrežjih in ugotovili, da več uporabnikov v svojih objavah opisuje, da so dobili klice iz neznanih, a slovenskih mobilnih številk, pri katerih so jim ljudje s tujim naglasom (domnevno slovanskim) ponujali finančne usluge.

Facebook, objava, telefonski klici, goljufija
Foto: Zajem zaslona/FACEBOOK

Običajno klicatelji oziroma goljufi ponujajo pomoč pri nakupu bitcoinov ali drugih kriptovalut ali obveščajo svoje “tarče”, da imajo na trgovalnih računih naloženo kriptovaluto, ki bi jim jo radi izplačali.

“Prav tako trd vzhodnoslovanski naglas je mene klical pred meseci. Ni nehal. Vedno nove slovenske številke,” je v nekem komentarju zapisala uporabnica. “Vsakokrat sem mu zatrjevala, da kliče narobe. Vmes je nastopil že z grozečim glasom in me hotel strašiti. Ampak sem vztrajala, da narobe kliče. In je dejansko nehal,” je opisala svojo izkušnjo. Tudi nekaj drugih zapisov govori o grožnjah v povezavi s temi klici.

Policija: Na telefon ali računalnik ne nameščajte ničesar. Lahko vam poberejo ves denar

Obrnili smo se na policijo, na kateri so potrdili, da za tovrstne klice vedo, in sporočili, da gre za goljufije s telefonskimi klici o lažnem dobičku pri investiciji v kriptovalute (t. i. investicijske goljufije).

Goljuf vas pokliče po telefonu in se predstavi kot uslužbenec kriptomenjalnice. Običajno vam v polomljeni slovenščini z vzhodnjaškim naglasom zagotavlja, da vas v virtualni denarnici čaka nekaj tisoč evrov sredstev.
Pogoj za izplačilo teh sredstev je namestitev programa za oddaljen dostop (Anydesk) na računalnik in/ali mobilni aparat. Oškodovanci aplikacijo namestijo, saj so zavedeni, da jim bo omogočila izplačilo sredstev. Ne zavedajo pa se, da lahko goljufi s to aplikacijo upravljajo računalnik ali telefon, vstopijo v spletno banko in ukradejo vsa sredstva, ki so na voljo na transakcijskem računu oškodovanca.

Samo lani so prejeli več kot 500 prijav ljudi, ki so bili na ta način oškodovani, skupna škoda pa je znašala približno 13 milijonov evrov. “Goljufi so tudi letos zelo aktivni, saj je policija prejela že približno 160 prijav s skupno škodo okoli 2,9 milijona evrov,” so zapisali pri policiji.

Kaj narediti, če prejmete takšen klic?

Pri policiji svetujejo naslednje:

Ne oglašajte se na neznane telefonske klice iz tujine, čeprav lahko goljufi ponaredijo telefonske številke tako, da je videti, kot da kličejo iz Slovenije ali Evropske unije.

Če sprejmete klic s ponudbami o zaslužku s kriptovalutami, nemudoma prekinite povezavo.

Na telefon ali računalnik ne nameščajte programov za dostop iz daljave.

Nikomur ne dovolite upravljanja vašega računalnika ali telefona.

Nikomur ne dovolite dostopa in ne zaupajte gesla za dostop do spletne banke.

Ob morebitnem oškodovanju zberete vso razpoložljivo dokumentacijo (elektronsko pošto, podatke o transakcijah, morebitne mobilne številke, naslove elektronske pošte, IP-številke) in oškodovanje čim prej prijavite na najbližji policijski enoti ter na svoji banki.

Operaterji: ne razkrivajte podatkov, prijavite policiji

O tovrstnih klicih smo povprašali tudi naše največje mobilne operaterje. Kot je razvidno iz njihovih odgovorov, se z različnimi tipi neželenih klicev spoprijemajo vsi operaterji.

S Telemacha so nam sporočili, da o klicih z grožnjami ob ponujanju finančnih uslug niso seznanjeni. Naročnikom, ki se obrnejo nanje, pa svetujejo, kako postopati v primeru neželenih klicev. Na svoji spletni strani so pripravili tudi pregled najpogostejših zlorab in navodila, kako ukrepati v neželenih okoliščinah.

Telekom Slovenije občasno opaža več prijav uporabnikov, ki prejmejo takšne klice z domačih in mednarodnih številk. Številke, s katerih kličejo, so zelo razpršene in se neprestano spreminjajo, saj je praviloma vsaka številka uporabljena za en sam klic, tako da blokada številk ni trajna rešitev, so sporočili s Telekoma. Dodali so, da pri tem ne gre za posebnost Slovenije, saj o tovrstnih primerih poročajo tudi drugi operaterji iz Evrope.

“Če tak klic zaznamo, operaterju, iz omrežja katerega klic izvira, posredujemo zahtevo za blokado izvora takih klicev, v primeru ponavljajočih klicev z iste številke ali oštevilčenja pa to zablokiramo,” so zapisali pri Telekomu. Tudi pri njih so uporabnikom ves čas na voljo za dodatne informacije na brezplačni številki 080 1000. Dodali so še, da lahko ob sumu zlorab uporabniki pokličejo tudi nacionalni odzivni center SI-CERT ali portal Varni na internetu.

Prijavo poskusa tovrstne prevare občasno zaznavajo tudi pri A1, po njihovih informacijah pa njihovi uporabniki doslej niso imeli dodatnih stroškov. Uporabnikom svetujejo, da se na klice, pri katerih posumijo, da gre za prevaro, ne odzivajo. “Številko lahko uporabniki tudi sami blokirajo ali pa se obrnejo na našo podporo uporabnikom, kjer bodo zanje uredili blokado v primeru nadlegovanja,” so sporočili z operaterja.

Vsi operaterji poudarjajo in opozarjajo, naj uporabniki klicatelju nikoli ne razkrivajo osebnih in občutljivih podatkov, kot so: naslov bivanja, ime, priimek, številka bančne kartice, gesla in podobno. Klic naj čim prej prekinejo, vsak poskus prevare in zlorabe osebnih podatkov ali groženj pa naj prijavijo policiji. Operaterji v imenu uporabnika prijave namreč ne morejo podati.

Bonus video: Kaj morate vedeti pred evropskimi volitvami?

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje