Nov zakon o varstvu potrošnikov: kaj vse se bo spremenilo?

Slovenija 25. Jan 202313:43
Foto: N1

Z jutrišnjim dnem v veljavo stopa nov zakon o varstvu potrošnikov, ki prinaša številne spremembe. Kaj morate pred uveljavitvijo zakona vedeti?

Oktobra lani je bil sprejet nov zakon o varstvu potrošnikov, v veljavo pa stopa v četrtek, 26. januarja 2023, torej že jutri.

Vračilo kupnine, popravilo, menjava …

Če izdelek, ki ga je oseba kupila, nima lastnosti, ki bi jih moral imeti, lahko kupec uveljavlja stvarno napako. Uveljavljanje pravic kupca pa bo od jutrišnjega dne potekalo po drugačnem vrstnem redu. Kot pojasnjujejo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), lahko potrošnik od prodajalca najprej zahteva popravilo ali zamenjavo blaga z novim, brezhibnim izdelkom.

“Šele če prodajalec tega ne bo izpolnil, bo potrošnik lahko zahteval sorazmerno znižanje ali vračilo celotne kupnine,” še dodajajo na ZPS. Pravice potrošnika se tako v primerjavi s sedaj veljavno zakonodajo zmanjšujejo, saj je le ta občutno bolj omejen pri uveljavljanju zahtevkov.

V primeru stvarne napake, ki se pokaže v manj kot tridesetih dneh po njegovi dobavi, pa bo imel potrošnik od jutrišnjega dne dalje pravico, da izdelek zavrne in od prodajne pogodbe odstopi, ne da bi pred tem moral zahtevati popravilo blaga ali njegovo zamenjavo.

Uveljavljanje garancije

Potrošnik bo od jutri dalje lahko garancijo uveljavljal le pri garantu. Kot pojasnjujejo na ZPS, je garant običajno proizvajalec izdelka, v primeru uvoženih izdelkov pa za proizvajalca šteje tudi uvoznik in distributer izdelka. Ob tem na zvezi potrošnikov še opozarjajo, da je prodajalec izdelka garant le v primeru, če izda garancijski list.

Za vse izdelke, ki bodo kupljeni do jutrišnjega dne, bo veljal stari zakona, ki sicer določa, da lahko potrošnik uveljavlja pravice iz naslova garancije tako pri proizvajalcu kot pri prodajalcu izdelka, za katerega je bil izdan garancijski list.

Trgovina
BOBO

Skrajšuje pa se tudi rok, v katerem mora garant odpraviti napake. Za izdelke, dane na trg pred začetkom uporabe novega zakona o varstvu potrošnikov, bo še naprej veljal 45-dnevni rok, medtem ko se za izdelke, ki bodo dani na trg pozneje, rok za popravilo skrajšuje na 30 dni. “Ta rok se bo lahko podaljšal za 15 dni, če bo proizvajalec še pred iztekom prvotnega roka o tem obvestil potrošnika in mu hkrati navedel razloge za podaljšanje,” so še zapisali.

Kot pojasnjujejo na zvezi potrošnikov, se na novo ureja tudi področje digitalnih vsebin in digitalnih storitev ter obveznih jamstev za njihovo skladnost. To pomeni, da bo nov zakon veljal tudi za računalniške programe, različne zvočne in videodatoteke, digitalne igre, podatkovno gostovanje in podobno. Zakon odslej določa, da mora podjetje zagotavljali potrebne posodobitve, potrošnik pa bo imel, podobno kot pri prodaji blaga, na voljo jamčevalne zahtevke za vzpostavitev skladnosti.

Nakupi na spletu

Spletne tržnice, kot sta portala Wolt in Mimovrste, bodo morale potrošnikom zagotoviti informacije o načinu razvrstitve ponudb – na primer po priljubljenosti, ceni ali morda prilagojeno glede na prejšnje nakupe potrošnika.

Tudi informacija, s kom se v konkretnem primeru sklepa pogodba, bo morala biti zagotovljena, kot tudi podatek, ali je ponujena cena prilagojena na podlagi oblikovanja profila potrošnika.

Izdelkom različne kakovosti so šteti dnevi

Skladno z novim zakonom bo prepovedana tudi tako imenovana dvojna kakovost blaga. To zelo poenostavljeno pomeni, da na slovenskih in tudi evropskih trgovinskih policah ne bo več različnih kakovosti izdelkov iste blagovne znamke.

Tako bosta na primer nutella ali milka morali biti v vseh državah EU enake kakovosti. Po novem zakonskem predlogu bo kakovost izdelka sicer lahko različna, vendar potem ne bo smela biti enako označena. Predvidena globa za kršitve te določbe je od 5000 pa vse do 50.000 evrov.

Zakon, ki z jutrišnjim dnem stopa v veljavo, pa jasneje opredeljuje tudi obveznost podjetij glede ponujanja popustov. “Pri znižanju cen blaga bodo morala podjetja označiti tako prejšnjo kot znižano ceno, pri čemer se za prejšnjo ceno šteje najnižja cena, ki jo je podjetje uporabljalo v zadnjih 30 dneh pred znižanjem,” so pojasnili na Zvezi potrošnikov Slovenije in dodali, da v primerih, ko podjetje ceno niža postopoma in neprekinjeno, za prejšnjo ceno iz te določbe šteje cena, ki je bila najnižja najmanj 30 dni pred prvim znižanjem.

Nutella
PROFIMEDIA

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Komentari

Vaš komentar