Od osamosvojitve do upokojitve: slovo od legendarnega policijskega helikopterja

N1 video 22. Mar 202218:06 > 23. Mar 2022 13:05 2 komentarja

Po 42 letih in 9.993 urah letenja so se na policiji poslovili od helikopterja Agusta Bell AB-212, brez katerega se ni opravila praktično nobena naloga Letalske policijske enote. Uporabljal se je za prevoz ljudi in opreme, reševanja v gorah, izvajanja helikopterske nujne medicinske pomoči, opravljal pa je tudi druga zahtevnejša operativna dela. Leta 2014 je plovilo sodelovalo tudi v eni najpomembnejših akcij – reševanju v poplavah v Bosni in Hercegovini. Helikopter, ki je imel pomembno vlogo tudi ob osamosvojitvi Slovenije, bo od konca aprila stalno razstavljen v Parku vojaške zgodovine v Pivki.

‘Karierna’ pot policijskega helikopterja Agusta Bell (AB-212) se je začela leta 1980 v času Jugoslavije. Zračno plovilo, ki je bilo izdelano v Italiji, je na svoj prihod opozarjalo z zvokom, podobnim bobnenju oziroma ropotu, ki ga je ustvarilo mlatenje dvokrake helikopterske lopate, zaradi česar se ga je prijelo ime slovenski “Huey”. To je bil vzdevek znanega ameriškega helikopterja Bell UH-1 Iroquois. Zvoku, ki prerašča v bobnenje, so ameriški vojaki že pol stoletja nazaj, v času vietnamske vojne, rekli “zvok svobode”.

Agusta Bell je prve ure letenja opravil kot jugoslovanski helikopter z registrsko oznako YU-HCJ, ko se je pridružil takratni letalski enoti milice. Njegov prihod pa je pomenil skokovit tehnični napredek, saj je od obstoječih helikopterjev Agusta Bell (AB-206) t. i. Jet Rangerjev omogočal več nosilnosti ljudi in tovora ter daljši doseg letenja, s čimer se je odpirala povsem nova paleta nalog. V svoji veliki kabini je brez težav peljal 12 ljudi in še dva pilota. Ob tem je imel tudi dva motorja, kar je pomenilo večjo varnost letenja. Čeprav je bil sprva namenjen podpori policijskim nalogam, se je zaradi vse večjih potreb in pobud začel uporabljati tudi v gospodarske namene, kot je prevoz vseh vrst tovora. 

Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Denis Sadiković/N1
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Borut Živulovič/Bobo
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Borut Živulovič/Bobo
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Borut Živulovič/Bobo
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Borut Živulovič/Bobo
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Borut Živulovič/Bobo
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Borut Živulovič/Bobo
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Borut Živulovič/Bobo
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Borut Živulovič/Bobo
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Policija
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Slika je simbolična (Foto: Policija)
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Policija
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Policija
Helikopter AB-212 Helikopter AB-212
Policija

Velik pomen za slovensko zgodovino

“Z njim smo prevažali material za obnovo in gradnjo in oskrbo planinskih postojank. Z gotovostjo lahko zatrdimo, da brez tega helikopterja ne bi bilo planinskih koč na Kredarici, Vogarju, Stolu, Krnu, Doliču, Prehodavcih, Sedmerih jezerih in še nekaterih. Poleg tega je bil uporabljen tudi pri postavljanju in razstavljanju radijskih ter televizijskih pretvornikov in oddajnikov ter pri gradnji tovornih žičnic,” je ob današnji slovesnosti na sedežu letalske policije povedal Dejan Kink, vodja Letalske policijske enote.

Helikopter AB-212 pa ni bil dober samo za prevoz različnih tovorov blaga, temveč je sodeloval v številnih reševalnih akcijah. Humanitarno reševanje se je najprej začelo z gorskim reševanjem, nadaljevalo pa z medbolnišničnimi prevozi, helikoptersko nujno medicinsko pomočjo, izobraževanjem in usposabljanjem osebja ter razvojem najzahtevnejših novih tehnik stenskega reševanja.

Helikopter AB-212
Policija

Ob upoštevanju števila in raznovrstnosti reševalnih nalog ter dolgih let uporabe je bil po besedah Kinka helikopter AB-212 v primerjavi z drugimi helikopterji v Evropi med tistimi, ki so rešili največ življenj. Od leta 1980 tako ni bilo zahtevne reševalne akcije, kjer ne bi bilo slišati njegovega značilnega zvoka, pa naj je šlo za nesrečo celotne nemške družine, ki se je s športnim letalom zaletela v severno triglavsko steno, ali pa tragični dogodek med usposabljanjem gorskih reševalcev na Okrešlju, v katerem je umrlo pet izkušenih gorskih reševalcev, med njimi policist.

“Pri drugih nesrečah so se s pomočjo tega helikopterja odpravljale posledice in se je reševalo tisto, kar se je rešiti dalo,” je spomnil vodja Letalske policijske enote. Reševalnega dela pa plovilo ni opravljalo zgolj na domačem terenu, temveč je sodelovalo tudi v tujini. Med njegovimi dolgotrajnejšimi in zahtevnimi nalogami je bilo reševanje ob poplavah v Bosni in Hercegovini maja 2014.

AB-212 ima za Slovenijo in našo zgodovino zagotovo velik pomen, saj je aktivno sodeloval med osamosvojitveno vojno, z začetkom 12. junija 1991, ko je bila na vrhu Triglava dvignjena slovenska zastava.

“Njegova ključna vrednost pa ni v hladni tehniki, gospodarski uporabnosti ali ne nazadnje izvajanju policijskih nalog, kar je bila njegova primarna naloga. To, kar ga je zapisalo v zgodovino in zaradi česar bo vrhunski tehnični eksponat v muzeju brez primere tako v Sloveniji kot širše, je njegova simbolna vrednost. Ta se kaže v neizmerljivem številu rešenih življenj v gorah ali kje drugje ter prepeljanih novorojenčkov. Poznamo tudi posebne zgodbe, ko je posadka z njim v dolino pripeljala bika, ki ga je na Vrtaški planini pičila kača, ali pa z grebena Košute v dolino prepeljala več kot sto od strele ubitih ovac. Poleg tega je bil ‘šolska klop’ in odličen trener številnim pilotom, ki so z levega sedeža nabirali ure, se učili od vrhunskih starejših kolegov kapitanov inštruktorjev ter potem svojo kariero nadaljevali na drugih modelih,” so dodali na policiji.

Pridružil se bo najstarejšemu policijskemu čolnu

Zaradi svoje neprecenljive vrednosti in po 42 letih dela ter skoraj 10 tisoč prevoženih kilometrih so zračnemu plovilu AB-212 na sedežu Letalske policijske enote na Brniku danes priredili slovesnost ob odhodu v ‘pokoj’. Plovilo bo namreč začelo novo pot, saj bo postalo del zbirke Muzeja slovenske policije, kasneje pa bo stalno razstavljeno v Parku vojaške zgodovine v Pivki.

“Helikopter bomo predali v muzejsko zbirko preprosto zaradi tega, ker je star 42 let. Plovilo smo do nedavnega vzdrževali in je tudi dobro ohranjeno,” je za N1 dejal Dejan Kink. Vodstvu policije in ministrstvu za notranje zadeve so ob dejstvu, da helikopter nima neke vrednosti in bi po vsej verjetnosti končal na odpadu za staro železo, zato predlagali, da bi svoje poslanstvo v ‘pokoju’ veliko bolje služil kot razstavni eksponat v muzejski zbirki.

Da je Agusta Bell v letih delovanja postal pomemben del policijske opreme, je na slovesnosti spomnil tudi minister za notranje zadeve Aleš Hojs. “Ne moremo pa mimo tega, da se zahvalimo vsem, ki so v štiridesetih letih to plovilo pilotirali, sodelovali kot letalski mehaniki ali kakorkoli drugače ter so pomagali pri reševanju državljanov,” je povedal. Minister je dodal, da so se za restavriranje helikopterja odločili podobno, kot so to storili ob novembrski upokojitvi najstarejšega in največjega policijskega čolna P-111. Tudi ta je postal eksponat v Parku vojaške zgodovine v Pivki.

42-letnika je v floti že nadomestil večnamenski transportni helikopter, ki so ga na policiji prejeli leta 2019. Gre za tehnološko sodoben helikopter Agusta Westland AW169. “V prihodnjih dneh pričakujemo dobavo še drugega helikopterja AW169, ki bo zaključil proces poenotenja in pomladitve transportne flote. V prihodnosti pa imamo v načrtu še nakup dveh patruljno-izvidniških helikopterjev, tako da se načrtuje tudi modernizacija te flote,” je še dodal Kink, vodja Letalske policijske enote.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje