Mesec dni je slovenskim potnikom na voljo enotna vozovnica za javni prevoz za 70 evrov mesečno. Ob uvedbi te karte je zaposlene, ki so doslej potne stroške dobivali v višini mesečne vozovnice, zaskrbelo, da bodo po novem – čeprav se dostopnost javnega prometa ni izboljšala – prejemali bistveno nižje nadomestilo. Zveza svobodnih sindikatov Slovenije je tako opozorila, da nižja cena ne bo povečala uporabe javnega prevoza, ampak bo zmanjšala prejemke zaposlenih. Se je torej cenejša mesečna vozovnica prelila v nižje potne stroške?
Od začetka junija je potnikom na voljo enotna vozovnica za javne prevoze v Sloveniji, ki omogoča neomejeno uporabo medkrajevnega prometa. Imenska mesečna karta stane 70 evrov, neimenska pa 90 evrov. Zaradi ukrepa, s katerim želi ministrstvu za okolje, podnebje in energijo povečati dostopnost potniškega prometa in privabiti nove potnike, je zaskrbelo nekatere zaposlene. Tisti delavci, ki jim delodajalec povrne stroške prevoza na delo v višini mesečne vozovnice za javni prevoz, bi namreč od junija lahko prejemali nižje izplačilo.
Zveza svobodnih sindikatov Slovenije (ZZZS) je opozorila, da nižja cena enotne vozovnice ne bo prispevala k večji uporabi javnega prevoza, bo pa zmanjšala prejemke zaposlenih. Delavci se namreč po njihovih navedbah pogosto soočajo s težavo dostopnosti javnega prevoza. “Dejstvo je namreč, da je na marsikateri medkrajevni relaciji frekvenca javnih prevozov popolnoma neustrezna in neprilagojena začetku in koncu delovnega časa. Kljub temu da prejemajo povračilo prevoza v obliki mesečne vozovnice, morajo tako pogosto uporabljati lastna prevozna sredstva.”
Konec maja je več delodajalcev na vprašanja N1 o tem, kako bodo odslej zaposlenim povrnili stroške prevoza, odgovorilo, da odločitve še niso sprejeli. Zdaj se čas za razmislek izteka, nova vozovnica je v veljavi že en mesec. Bodo torej zaposleni ob junijski plači prejeli nižje povračilo potnih stroškov?
Bodo zaposleni dobili manj?
Na zaposlene Cinkarne Celje, Darsa, Pošte Slovenije, Telekoma Slovenije in Trimo Trebnje nova vozovnica ne bo imela vpliva, saj povračilo stroškov prejmejo v obliki kilometrine. Tudi v Hoferju v večini primerov zaposlenim izplačujejo kilometrino.
Krka pa je pojasnila, da sprememba v pocenitvi javnega potniškega prometa za zdaj ne bo vplivala na povračilo stroškov prevoza za zaposlene. Prav tako se višina nadomestila za zdaj ne bo spreminjala v Novartisu. So pa ob tem dodali, da sodelavce nenehno ozaveščajo o pomenu trajnostne mobilnosti, pred prostori v Ljubljani pa imajo tudi postaje sistema izposoje koles BicikeLJ.
V Sparu se po uveljavitvi enotne vozovnice niso odločili za izplačilo stroškov na podlagi te, saj vidijo zadovoljstvo zaposlenih kot eno od prioritet. “Zaposlenim izplačujemo povračilo stroškov prevoza na delo in z dela na enak način kot do sedaj, to je skladno s kolektivno pogodbo dejavnosti. Zaposleni so bili o tem že obveščeni. Na cene javnega prevoza nimamo vpliva in v celoti sledimo kolektivni pogodbi, tako kadar se cene dvigajo kot kadar se nižajo,” so zapisali.
Prav tako za zdaj ne bo sprememb za zaposlene v javnem sektorju, so na naša vprašanja odgovorili v Univerzitetnem kliničnem centru Ljubljana. Dodali so: “Še vedno velja, da se povrne kilometrina.”
Nadomestilo pa se bo na 70 evrov znižalo vsem zaposlenim na Slovenskih železnicah, ki imajo možnost uporabe javnega prevoza.
V Lidlu so do sedaj zaposlenim potne stroške povrnili v kombinaciji kilometrine in mesečne vozovnice. “Po novem pa vsi zaposleni v skladu z internimi pravili prejmejo stroške prevoza povrnjene po kilometrini, saj se je cena mesečne vozovnice občutno znižala,” so pojasnili za N1.
“Delodajalci, s katerimi sem govoril, pocenitve niso upoštevali”
“Menim, da so vsi delodajalci obdržali stari sistem, ker se niso želeli poslabšati. Pocenitev voznic za potniški promet se ni prelila v izplačilo potnih stroškov, kar pomeni, da delodajalci pocenitve niso upoštevali,” je ocenil predsednik Združenja delodajalcev Slovenije in direktor Boxmark Leatherja Marjan Trobiš.
Seveda se delodajalci v gospodarstvu o politiki povrnitve potnih stroškov odločajo vsak zase. “Vsi, s katerimi sem govoril o tem, so ostali pri prejšnji ureditvi. Razmere za delavce se tako niso poslabšale,” je rekel. Dodal je, da so tisti zaposleni, ki za prihod na delovno mesto dejansko uporabljajo javni prevoz, tako dobili dodatek, saj se je njihova karta pocenila, potni stroški pa so ostali na prejšnji ravni.
Za takšno rešitev se je Trobiš odločil tudi v svojem podjetju. “Boxmark je ostal pri starem izplačilu in se ne ozira na to, da so vozovnice sedaj cenejše,” je rekel. Da bodo še naprej delavcem vračali kilometrino, so se odločili, ker niso želeli delavcev postaviti v slabši položaj.
Ob tem pa je Trobiš opozoril, da se je vozovnica za javni prevoz resda pocenila, ni pa se izboljšala slaba povezljivost po državi. “Pričakovalo bi si, da bi imela naša mala država boljšo povezljivost. Še posebej ob terminih, ko ljudje začenjajo delo,” je rekel.
V Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS) so poudarili, da imajo delodajalci povračilo stroškov poti v službo že zdaj urejeno različno. “V luči splošnega pomanjkanja kadra pa v OZS ocenjujemo, da se kljub uvedbi enotne vozovnice delodajalci ne bodo množično odločali za nižja izplačila potnih stroškov delavcem,” so pojasnili za N1.
Tudi obrtniki so opozorili na slabo dostopnost javnega prevoza. “Zavedati se moramo, da je dostopnost javnega prevoza v nekaterih primerih še vedno slaba oziroma neustrezna. Delavec bi denimo za prihod na delo potreboval tudi več ur, zato se že sedaj raje odločajo za uporabo lastnega vozila in ne za javni promet.”
Ministrstvo: “Ne moremo biti talec potnih stroškov”
Na težave zaposlenih, ki zaradi slabe povezljivosti ter luknjastega urnika odhodov vlakov in avtobusov vozovnice ne bodo izkoristili ter bodo tako ostali brez dela potnih stroškov, je v oddaji N1 STUDIO odgovoril vodja sektorja za javni potniški promet na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo Matjaž Vrčko.
“Ne moremo biti talec nadomestil za prevoz na delo,” je bil glede te polemike jasen Vrčko. Kot je dodal, na ministrstvu glede teh pomislekov ne morejo storiti veliko. “Če ima nekdo primeren javni potniški prevoz, naj ga začne uporabljati, če ne, pa naj se z delodajalcem dogovori o drugem načinu plačevanja potnih stroškov,” je še svetoval.
Vse N1ajboljše: Kaj se dogaja v zakulisju N1?
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje