Zakaj se je cena prenove železniške postaje Jesenice podvojila?

Slovenija 06. Mar 202412:01 > 15:55 15 komentarjev

Vrednost projekta prenove železniške postaje Jesenice je z začetnih 81 milijonov evrov narasla na 137 milijonov evrov. A kot kažejo ponudbe gradbenih izvajalcev, bo projekt še dražji, saj je najugodnejša oddana ponudba – 170 milijonov evrov – več kot še enkrat višja od prvotne ocenjene vrednosti. Kot pravijo na ministrstvu za infrastrukturo, gre pri prenovi za kompleksen projekt, ki se je od idejne zasnove do končne rešitve spremenil, s tem pa se je dvignila prvotna cena projekta.

V javnosti in na političnem parketu odmevajo podražitve največjih državnih infrastrukturnih projektov, med katere sodi tudi prenova oziroma nadgradnja železniške postaje Jesenice. Jeseniška železniška postaja je ena največjih v državi, nazadnje pa je bila obnovljena v 50. letih prejšnjega stoletja.

Župan Jesenic Peter Bohinc je na današnji tiskovni konferenci dejal, da tamkajšnja železniška postaja že desetletja razdvaja mesto na dva dela, glavna stavba železniške postaje pa je v zelo klavrnem stanju. Zato ga veseli, da bo prenova potekala celovito in se ne bo prenovila zgolj stavba, temveč se bo dogradila tudi druga infrastruktura. “S podhodi in podvozi bomo spet združili levi in desni breg mesta,” je dejal.

Infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek pa je poudarila, da gre pri omenjenem projektu za veliko več kot le za prenovo jeseniške železniške postaje, kot je bilo v zadnjem času mogoče prebrati iz medijev, temveč je celotni projekt zasnovan kot prenova  železniškega vozlišča na Jesenicah.

Po besedah vodje sektorja za investicije v železnice Dejana Jurkoviča so pri pripravi projekta prenove morali upoštevati, da je glavno poslopje jeseniške železniške postaje pod spomeniško zaščito, zato je bilo treba stvari reševati skupaj z zavodom za spomeniško varstvo. Poudaril je, da je postaja na Jesenicah tako imenovana cepna postaja, saj od tam vlaki vozijo proti Bohinju, Ljubljani, Novi Gorici, Sežani in Avstriji.

Kot ključne probleme trenutne železniške postaje je Jurkovič navedel dotrajano stanje železniške infrastrukture, premajhno število peroniziranih tirov, neustrezno peronsko infrastrukturo (ni izvennivojskega dostopa, neustrezna višina in dolžina peronov), neurejena parkirišča, prav tako pa postaja ne omogoča obratovanja vlakov dolžine 740 metrov (kar je evropski standard), pri menjavah lokomotiv je oviran promet ostalih vlakov, postaja pa nima pravega prevoznega tira.

S prenovo železniške postaje želijo po Jurkovičevih besedah zgraditi uporabnikom prijaznejšo infrastrukturo, predvsem z ureditvijo novih dostopnih poti in tako povečati tudi varnost v prometu. “Izboljšali bomo medkrajevne postaje med Jesenicami in Hrušico, zgradili dve železniški postajališči primestnega značaja. Današnja investicija predvideva takšne ukrepe, da bo takrat, ko bo dvotirna proga prišla tudi do Jesenic, ta železniška postaja že prilagojena na to,” je dejal. Napovedal je tudi višje hitrosti vlakov skozi postajno območje – zdaj vlaki tam vozijo 35 kilometrov na uro, po prenovi bodo lahko vozili 100 kilometrov na uro. Na tak način se bodo skrajšali tudi potovalni časi.

V povprečnem delovniku jeseniško postajo uporablja med 650 do 700 potnikov, kar pomeni okoli 200.000 potnikov na letni ravni. Dnevno skozi postajo pripelje 55 potniških vlakov in 35 tovornih vlakov.

Gre za kompleksen projekt, zaradi česar je tudi višina investicije visoka

Kot je dejal Edmund Škerbec iz SŽ – Projektno podjetje, je v prenovo vključena tudi vgradnja 21 kilometrov novih tirov in 58 novih kretnic, obnovljena bo električna vozna mreža za vleko vlakov v dolžini 20 kilometrov, uredila se bo protihrupna zaščita v dolžini 1,8 kilometra, prav tako pa bo obnovljena signalnovarnostna naprava.

Ko bo prenovljena centralna postaja, se bodo tja preselile tudi nekatere druge službe Slovenskih železnic, ki so trenutno na drugih lokacijah, porušili pa se bodo nekateri že obstoječi objekti. V obnovljeni avli bo po Škerbčevih besedah zaživel tudi turistično informacijski center, obnovljene bodo sanitarije in del poslopja, ki je zadolžen za vodenje prometa.

Za boljšo povezanost levega in desnega brega Jesenic bodo podaljšali že obstoječi podhod, zgrajen pa bo še nov podhod pri centralni postaji. Zgrajena bosta dva pokrita otočna perona poleg že obstoječega bočnega perona.

Zgrajena bo tudi 1,4 kilometra dolga železniška proga do Hrušice, ki bo imela vmesno postajališče v neposredni bližini trgovskega centra Hofer in jeseniške bolnišnice.

“Gre za kompletno nadgradnjo proge, ki bo omogočala moderno odvijanje prometa, je dejal Škerbec in dodal, da je prenova železniške postaje Jesenice zelo kompleksen projekt, zaradi tega pa je tudi višina investicije zelo visoka.

Železniška postaja Jesenice Železniška postaja Jesenice
Foto: N1
Železniška postaja Jesenice Železniška postaja Jesenice
Foto: N1
Železniška postaja Jesenice Železniška postaja Jesenice
Foto: N1
Železniška postaja Jesenice Železniška postaja Jesenice
Foto: N1
Železniška postaja Jesenice Železniška postaja Jesenice
Foto: N1

Osnutek idejne zasnove je drugačen od končne rešitve

Eno od ključnih vprašanj, ki si jih mnogi postavljajo v teh dneh, je, kako je vrednost projekta tako narasla. Inženir družbe za razvoj infrastrukture Marko Movrin je pojasnil, da je bil osnutek idejne zasnove pri projektu železniške postaje Jesenice drugačen od končne rešitve. Projektant projekta je pri osnutku idejne zasnove leta 2021 vrednost projekta ocenil na 83 milijonov evrov.

A ker gre za kompleksen projekt s kompleksnim usklajevanjem, je bilo v projekt dodanih kar nekaj dodatnih stvari in je prišlo do spremembe idejne zasnove. Končni obseg je tako 20 odstotkov večji, kot je bil v fazi priprave investicijske dokumentacije. Ob končnem projektantskem izračunu je vrednost projekta znašala 120 milijonov evrov, zaradi naraščanja cen od takrat in povečanja obsega dela, pa so ugotovili, da je vrednost projekta podcenjen za približno 7 milijonov evrov.

Ob napovedani stopnji inflaciji po besedah Movrina končna vrednost projekta tako znaša 137 milijonov evrov.

Na novinarsko vprašanje, zakaj so ocenjene vrednosti projekta mnogo nižje od najugodnejše cene ponudbe gradbenega izvajalca, je ministrica Alenka Bratušek odgovorila, da je to vprašanje za gradbince, sami pa več kot tega, da so objavili mednarodni javni razpis za prenovo, ne morejo narediti. Ob tem je Bratušek dejala, da bo poročila, ki jih premier Robert Golob zahteval, prejel do petka.

Kot je dejal Dejan Jurkovič, so ponudbe še vedno v fazi ocenjevanja, čemu pa so zneski izvedb na poslanih ponudbah tako visoke, pa je dejal, da je to bolj vprašanje za makroekonomiste. “Mi ocenjujemo, da je to neka nova realnost na trgu. Temu narekujejo tržne razmere v Sloveniji, Evropi in v svetu,” je dejal in dodal, da odločitev še ni sprejeta. Na podlagi pregleda pa bo postalo jasno, ali bodo ponudbo sprejeli, ali ne.

Kako je potekala priprava projekta?

Kot je poročal spletni portal Necenzurirano, se je projekt nadgradnje železniške postaje Jesenice začel že v prvi polovici leta 2020 v času tretje vlade Janeza Janše. V nadgradnji že obstoječe železniške postaje bi obnovili postajne objekte, zgradili nove perone, podaljšali podhod za prehajanje pešcem med severnim in južnim delom Jesenic, izgradili 20 kilometrov novih tirov in 39 novih kretnic.

Ministrstvo za infrastrukturo, ki ga je takrat vodil Jernej Vrtovec (NSi), je bdelo nad projektom, prva uradna vrednost projekta pa je znašala 81,2 milijona evrov z vključenim davkom.

Dobro leto dni kasneje je prišlo do prve podražitve, saj je izdelava dokumentirane identifikacije investicijskega projekta pokazala, da bo vrednost projekta znašala 8 milijonov več, in sicer 89 milijonov evrov. 56 milijonov evrov, torej več kot polovico denarja za nadgradnjo železniške postaje, bi prišlo iz Instrumenta za povezovanje Evrope v proračunu Evropske unije (EU).

Po državnozborskih volitvah leta 2022 je Janševa vlada, ki je opravljala tekoče posle, tako portal Necenzurirano, ustavila potrjevanje vseh gradbenih aneksov za omenjeni projekt. Takrat se je projekt ponovno podražil, saj je vlada na direkciji za infrastrukturo naročila izdelavo idejne zasnove projekta, v katero naj bi bile vključene tudi podražitve gradbenih storitev, ki so se po indeksu Gospodarske zbornice Slovenije (GZS) podražile za okoli 25 odstotkov.

Po menjavi oblasti in po tem, ko je vlada Roberta Goloba na čelo direkcije za infrastrukturo postavila Bojana Tičarja, so na direkciji pridobili novo investicijsko dokumentacijo. V njej je navedena razširitev projekta: večje postajno poslopje, dražja razsvetljava, gradnja notranjih tirov … Celotna vrednost investicije se je podražila na 111 milijonov evrov.

Tik pred objavo razpisa za izbiro izvajalca del, ki ga je direkcija za infrastrukturo objavila konec lanskega leta, se je uradna vrednost projekta skupaj z davkom na dodano vrednost zvišala na 126 milijonov evrov.

Na razpis za nadgradnjo železniške postaje Jesenice so prispele tri ponudbe. Kot je po petkovem odpiranju ponudb razvidno s portala javnih naročil, je najnižja ponudba podjetja Riko, ki znaša 170 milijonov evrov, hrvaška Kufner Grupa je ponudila izvedbo del za 175,7 milijona evrov, VOC Celje pa za 179 milijonov evrov.

tirnice, gradnja tirov, železnica
Foto: Žiga Živulović jr./Bobo

Premier Golob že zahteval poročilo

Prenova jeseniške železniške postaje pa ni edini infrastrukturni projekt, ki se je v zadnjem času podražil. Med drugim so se podražili projekti prenove železniških postaj v Novi Gorici, Ljubljani in Pragerskem. Kot je v poslanskem vprašanju predsedniku vlade poudaril poslanec SDS Zvonko Černač, naj bi se omenjeni projekti, vključno s prenovo postaje Jesenice, podražili za več kot 210 milijonov evrov. Zato je predsednika vlade vprašal, zakaj vlada ne prepreči “mastnih preplačil” omenjenih projektov.

Premier Golob mu je odgovoril, da je sam zaradi podražitve projektov že zahteval poročilo o tem, da bi se lahko tudi sam prepričal, od kod izhaja tako velika prekoračitev začetnih ocenjenih vrednosti in zdajšnjih ponudb.

“Tudi mene zanima, kako je to možno, in ko bo to poročilo pridobljeno s strani pristojnih, ga bom posredoval, z velikim veseljem, vsem, tudi javnosti, ker tudi meni ni sprejemljivo, da se lahko neka nadgradnja, ki je ocenjena na nizko vrednost, kar naenkrat poviša,” je dejal Golob.

Je pa Golob v svojem odgovoru dejal, da izbor izvajalcev še ni končan, ob tem pa je omenil tudi možnost kartelnega dogovarjanja med ponudniki gradbenih storitev in prst uperil proti stranki SDS.

“Če se bo izkazalo, da je prišlo do kartelnega dogovarjanja tudi med vidnimi člani stranke SDS in ostalimi ponudniki v primeru Jesenic, bomo ta postopek razveljavili,” je dejal predsednik vlade. Po Golobovih navedbah naj bi v vodstvu podjetja VOC namreč sedelo več kadrov stranke SDS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje