Zakaj je na enem najboljših evropskih letališč kaotično?

Svet 11. Okt 202208:30 4 komentarji
Schiphol letališče
Anthony Deutsch/REUTERS

Večurne čakalne vrste za varnostni pregled, ki se pogosto vijejo še zunaj pod šotori. Ogromno število jeznih potnikov, ki so zaradi čakanja v vrstah zamudili lete. Stavke delavcev in pozna ali izgubljena prtljaga. To so težave, s katerimi se soočajo večje letalske družbe, med njimi tudi nizozemski nacionalni prevoznik KLM, katerega vozlišče je na letališču Schiphol v Amsterdamu. Tam zadnje časa vlada kaos, mnogi potniki pa priporočajo, da se mu – če se le da – izognete.

Pomanjkanje delovne sile na amsterdamskem letališču Schiphol še naprej povzroča kaos, ki se je začel že spomladi. Zaradi njega se številni potniki in poznavalci letalstva sprašujejo, kaj se je zgodilo z letališčem, ki je dolgo veljalo za eno najučinkovitejših in najbolj cenjenih v Evropi – če ne celo na svetu.

Letališče Schiphol, ki je bilo po številu mednarodnih potnikov leta 2021 tretje najbolj obremenjeno na svetu, še naprej zmanjšuje število letov, kar jezi letalske družbe, kot je KLM (nizozemski nacionalni prevoznik). Njegovo vozlišče je namreč prav na tem letališču. Nedavno so bile letalske družbe pozvane, naj zmanjšajo število letov v zimski sezoni do 22 odstotkov, kar jih je postavilo v “brezupen položaj brez kakršnekoli perspektive”, so v sporočilu za javnost zapisali v KLM. Dodali so, da razmere škodijo njihovemu ugledu med potniki, ki po pandemiji želijo in so pripravljeni potovati. Letalski prevoznik je ocenil, da je zaradi tega utrpel več kot 100 milijonov evrov škode.

Poleti se je več letalskih družb, med njimi tudi Air Malta, TUI in Transavia, odločilo preusmeriti lete z letališča Schiphol na druga letališča, navaja Simple Flying. Mnogi so krivdo pripisali slabemu upravljanju, 15. septembra pa je Dick Benschop, predsednik in izvršni direktor družbe Royal Schiphol Group, napovedal svoj odstop.

Benschop, ki bo na položaju ostal do zamenjave, je bil glavni govornik na Svetovnem letalskem festivalu v Amsterdamu – konferenci, ki se je je udeležilo približno 5.000 strokovnjakov iz letalske industrije. Na njej so bile težave podjetja Schiphol pogosta tema pogovorov.

Tudi Benschop je v različnih predstavitvah v dveh dneh odkrito priznal, da ima Schiphol resne operativne težave zaradi pomanjkanja osebja. Povedal je, da je vodstvo zavezano k reševanju težav z zagotavljanjem “zanesljive in predvidljive” izkušnje potnikov, izboljšanjem delovnih razmer in plač delavcev ter sodelovanjem z letalskimi družbami pri ponovnem povečanju zmogljivosti. Hkrati je namignil, da izzivov še ni konec, kar je za potnike, ki bodo z omenjenega letališča potovali med jesenskimi šolskimi počitnicami, skrb vzbujajoča napoved.

“Ti pogoji in omejitve na trgu dela ne bodo izginili čez noč,” je dejal. “S tem se ukvarjamo, povedal sem že, kako se s tem ukvarjamo. Seveda je to za vse vpletene izjemno težko delo. Če razočaraš stranke, in v nekaterih trenutkih se je to res zgodilo, je to izjemno frustrirajoče. Vendar se bomo prebili skozi to,” je dejal.

Med konferenco je nizozemski parlament sporočil, da želi dodatno omejiti največje letno število letov letališča s 500.000 na 440.000, da bi zmanjšali emisije in onesnaževanje s hrupom, kar je bil še en udarec za Schiphol. Benschop je morebitno zmanjšanje označil za “zelo tvegan pristop”. Po poročanju nizozemskih medijev, med drugim Financieele Dagblad in NL Times, bi to še posebej prizadelo družbo KLM, ki je največji uporabnik letališča Schiphol, saj bi morala opustiti približno 30 linij, da bi izpolnila nove omejitve. KLM je v izjavi navedel, da želi z vlado razpravljati o alternativnih rešitvah, kot je obnova flote.

Letališče Schiphol
PROFIMEDIA

Pomanjkanje osebja, ki je zaradi pandemije prizadelo celoten letalski sektor, je bilo še posebej problematično na letališču Schiphol. Težave so postale očitne 23. aprila – prvi dan spomladanskih počitnic na Nizozemskem – ko je stavkalo zemeljsko osebje družbe KLM. To je povzročilo velike motnje.

Kaos se je nadaljeval vse poletje, saj so zaradi pomanjkanja varnostnih delavcev na letališčih nastajale dolge vrste na točkah za varnostno kontrolo. Po besedah Joosta van Doesburga, vodje kampanje v sindikatu FNV, ki zastopa približno 40 odstotkov zaposlenih na Schipholu, je letališče med glavno sezono za varnostnike uvedlo 5,25 evra urnega dodatka, kar je malce ublažilo težave.

A bonus ni veljal za letališke čistilce, ki so se konec junija odločili za stavko. Po ukinitvi dodatka za delavce na varnostni kontroli po poletni sezoni – tej odločitvi so nasprotovali številni letalski in delavski strokovnjaki – so številni zaposleni pričakovano začeli iskati bolje plačana delovna mesta. Zato so se čakalne vrste na letališču Schiphol ponovno podaljšale, zlasti ob koncih tedna.

Letališče Schiphol
PROFIMEDIA

Joost, ki je trenutne razmere na Schipholu opisal kot “totalni kaos”, je obsodil takšne ukrepe zniževanja stroškov. Po njegovih besedah so potrebni bolj ustaljeni urniki dela, manj zunanjega izvajanja letaliških dejavnosti in seveda boljše plače delavcev. “Če delate v supermarketu, lahko zaslužite veliko več kot varnostnik na letališču Schiphol,” je dejal Joost. “Verjetno se bodo morali vrniti na nujne ukrepe, hkrati pa poskrbeti, da bodo storili vse, kar je v njihovi moči, za izvajanje trajnostnih strukturnih sprememb za izboljšanje delovnih mest na letališču Schiphol.”

Potniki pa so zaradi nenehnih težav še vedno zmedeni in razočarani. “Norost je, da to še ni rešeno,” je dejal Fadi Bizri, svetovalec za tvegani kapital in tehnologijo, ki je pri vrnitvi z nedavnega poslovnega potovanja iz Bejruta preživel več ur v vrstah za prijavo, varnost in preverjanje potnih listov na letališču Schiphol. Bizri, ki je imel le deset minut do svojega izhoda (let je imel na koncu zamudo), se šteje med “srečneže”, ki niso zamudili svojega leta. “Prtljago sem imel že prijavljeno, tako da sem imel s sabo samo nahrbtnik in sem lahko tekel kot nor,” je dejal. “Ne vem, kako to počnete z otroki ali starejšimi ljudmi.”

Bizri in številni drugi potniki so svoje razočaranje izrazili na družbenih omrežjih, kjer so hektične razmere dokumentirali s ključniki, kot je #SchipholChaos. Pisateljica Heleen van Royen je z nedavnim tvitom “Schiphol: The Movie” pokazala fotografije dolgih vrst na letališču in zunaj njega, ki jih je posnela na poti na počitnice.

Tudi zaposleni na Schipholu so preživeli isti kaos. Tor Bøe-Lillegraven, vodja podatkovnega oddelka v družbi Royal Schiphol Group, je na predstavitvi strategije za optimizacijo podatkov na Svetovnem festivalu letalstva pokazal fotografijo vrste pred letališčem in povedal, da je tudi on z družino na poti na počitnice čakal kar štiri ure.

Težave pa niso le dolge vrste za varnostni pregled. Pomanjkanje osebja je vplivalo na druge letališke dejavnosti, vključno z obdelavo prtljage in izkrcavanjem potnikov. Vse to pomeni dodatne zamude letov in negativno izkušnjo potnikov, kar še dodatno spodkopava tradicionalno dober ugled letališča.

Letališče je 30. septembra v sporočilu za javnost navedlo, da si aktivno prizadeva za izboljšanje pogojev zaposlovanja, vključno z boljšimi plačami, doslednejšimi urniki za delavce in zaposlovanjem večjega števila osebja. Tiskovni predstavnik letališča Schiphol je zavrnil prošnje CNN Travel za intervju in v elektronskem sporočilu navedel “druge prednostne naloge v tem tednu”.

Kaj lahko storijo potniki?

Nekateri potniki, ki so nedavno izkusili kaos na letališču Schiphol, preostalim potnikom svetujejo, naj se mu izognejo. Namesto tega priporočajo letenje z drugih letališč, vključno z letališčema Rotterdam Haag in Bruselj v sosednji Belgiji, ali potovanje z vlakom.

Tisti, ki se letališču Schiphol ne morejo izogniti, pa lahko poskusijo z nekaterimi strategijami zmanjšati težave. Spletna stran letališča je dober začetek: na njej je navedeno, ali lahko pričakujete običajen ali naporen dan potovanja, prav tako predvideni čas čakanja na podlagi posebnih informacij o letu. Potnikom pa se priporoča, da pridejo na letališče štiri ure pred odhodom.

V Facebookovi skupini Schiphol live, ki šteje več kot 8.300 članov, lahko v angleščini dobite najnovejše informacije o čakalnih dobah, zamudah in drugih težavah ter povratne informacije potnikov. V skupini se je pokazalo, da velja nekaj splošnih trendov: od petka do ponedeljka je na letališču največja gneča, čakalne vrste pa se podaljšujejo čez dan. Številni člani skupine predlagajo, da v primeru dolgega čakanja s seboj prinesete prigrizke in pijačo (letališko osebje potnikom v vrstah včasih ponudi piškote, vendar ne vedno). Priporoča se tudi, da imate s seboj le osebno prtljago, ki je ni treba prijaviti.

Schiphol je uvedel tudi načrt za nadomestilo potnikom za zamujene lete in druge stroške, ki so nastali zaradi dolgih čakalnih vrst. Nekateri potniki priporočajo, da ob prihodu na letališče posnamejo selfi, ki dokumentira čas, če bi bil tak dokaz potreben za zahtevek za odškodnino.

Poleg tega prednostni status na letališču Schiphol ne zagotavlja vedno nemotenega potovanja. Nekateri potniki so poročali, da prednostna linija ni vedno odprta, številni saloni letalskih družb pa so v zadnjem času polno zasedeni, kar omejuje nakup dnevnih vozovnic.

Prepustite se toku dogajanja

Tako je bilo tudi v primeru Ugne Lipeikaite, ki zaradi svojega dela pogosto potuje v Afriko. Nazadnje je imela na poti nazaj v Santiago de Chile, kjer živi, 14-urni postanek v Amsterdamu. Sprva je nameravala zapustiti letališče, da bi se srečala s prijateljico. Po nasvetu letališkega osebja zaradi dolgih čakalnih vrst se je odločila ostati.

Ko se je Lipeikaite končno prebila skozi “precej kaotično” štiriurno vrsto za povezovalne lete, se je odpravila v salon družbe KLM, a je ugotovila, da v njem ne prodajajo dnevnih kart. Vseeno ji je uspelo najti kotiček miru v letališki knjižnici.

“Delam s knjižnicami in zelo lepo je bilo, da so imeli knjižnico, zato sem večino časa ostala tam,” je dejala Lipeikaite. “Na res dolgem potovanju s številnimi povezavami se naučiš biti miren in se prepustiti toku. Prav tako začneš ceniti majhne stvari. V Ugandi je trenutno izbruh ebole in ljudje se resnično bojijo za svoja življenja … Življenje se ne konča s tem, da ti je nekaj ur neprijetno. Obstajajo veliko pomembnejše stvari.”

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje