Koliko mesečnih plač je bilo treba v Jugoslaviji odšteti za avto in koliko danes

Magazin 15. Okt 202305:31 30 komentarjev
avtomobil, Zastava 101, Jugoslavija, SFRJ
Foto: PROFIMEDIA

Po družbenem omrežju je zakrožila tabela, ki kaže, koliko povprečnih plač so bili vredni avtomobili. Kaj pa danes v Sloveniji? So cenejši?

Na družbenem omrežju Reddit je zakrožila tabela, ki kaže, koliko mesečnih plač je bilo v nekdanji Jugoslaviji potrebnih za nakup avtomobilov.

Seznam sega od takrat priljubljene Zastave 126pGL do takrat luksuznih avtomobilov znamke BMW in Mercedes.

Iz komentarjev je razvidno, da je seznam nastal po 1987, torej v času, ko je Jugoslavijo pestila visoka inflacija, piše portal nova.rs, ki dodaja, da je treba upoštevati tudi, da so bile carinske stopnje za uvoz avtomobilov zelo visoke, zaradi česar so bili tuji modeli veliko dražji od domačih.

Upoštevati pa je treba tudi, da je verjetno upoštevana povprečna plača v Jugoslaviji, med takratnimi republikami pa so bile razlike precejšnje – v Sloveniji so bile plače precej višje od plač v ostalih republikah. Res pa je, da so bile višje tudi cene. Zato je morda pri nas bilo za isto vrsto avtomobila odšteti nekaj manj mesečnih plač, vendar razlike verjetno niso bile zelo velike.

povprečne plače
Foto: Zajem zaslona/REDDIT

S tabele je razvidno, da je bil takrat najcenejši avtomobil Zastava 126pGL (znan tudi kot bolha, piči poki ali pegla), za katerega je bilo treba odšteti 19 povprečnih mesečnih plač – torej skoraj dve letni plači.

Sledil je priljubljeni jugo 45 koral, za katerega je bilo treba odšteti že 30 plač. Od tujih modelov je bila takratnim Jugoslovanom najbolj dostopna češka škoda, za katero je bilo treba odšteti le eno plačo več kot za juga. Povprečnemu Jugoslovanu pa sta bila najtežje dosegljiva BMW 750 iL, vreden 912 plač (76 letnih plač), in mercedes-benz 560 SEC, za katerega je bilo treba odšteti kar 1.231 plač, kar ustreza 102 letnima plačama – “več, kot je trajala Jugoslavija”, kot je ugotovil eden od komentatorjev na Redditu.

Ponudba je bila tudi veliko bolj skromna kot današnja, zaradi dragih tujih avtomobilov višjega razreda pa je večina ljudi vozila avtomobile, izdelane v Jugoslaviji, torej modele Zastave, Renaulta in Cimosa.

Kaj pa danes v Sloveniji?

Po podatkih revije Avto magazin je v Sloveniji v prvem trimesečju letošnjega leta na čelu najbolj priljubljenih znamk med osebnimi avtomobili Volkswagen, sledita Renault in Škoda.

Zato smo pogledali pri slovenskih avtomobilskih salonih in preverili cene nekaterih avtomobilov teh znamk ter preračunali, koliko mesečnih povprečnih slovenskih plač je treba odšteti zanje. Cene veljajo le za nova vozila, brez dodatkov, izbrali pa smo po tri avtomobile vsake znamke.

Ker ni podatka, ali gre pri tabeli, ki je zakrožila po spletu, za jugoslovanske bruto ali neto plače, smo za Slovenijo navedli obe. Povprečna bruto plača v Sloveniji je julija 2023 po podatkih statističnega urada znašala 2.202,08 evra, povprečna neto plača pa 1.428,46 evra. Število mesečnih plač je v tabeli zaokroženo na celo število.

Pogledali pa smo tudi, kateri avto na slovenskih cestah je najdražji. Po podatkih portala Bloomberg Slovenija s konca lanskega leta je to Ferrari SF90 Stradale, katerega cena naj bi se sukala okoli 435 tisoč evrov – to znaša skoraj točno 197 povprečnih slovenskih bruto mesečnih plač ali 16 letnih.

Ali so v Sloveniji avtomobili cenejši ali dražji kot v nekdanjih jugoslovanskih republikah? O tem smo pisali aprila v članku: Primerjamo cene: koliko pri nas in v naši bližini stanejo novi avtomobili?

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje