Vikend odisejada na slovenskem vlaku: kako sem namesto dveh potoval štiri ure

Potovanja 04. Jul 202306:02 16 komentarjev
Vlak
Žiga Živulović jr./BOBO

Potovanje z vlakom, ki bi moralo trajati dve uri, je trajalo skoraj štiri ure. V Litiji je naš novinar skupaj z drugimi potniki čakal uro in pol brez obvestila, zakaj čakajo. Preberite, kako je potekala prava mala "odisejada".

Zgodilo se je ta vikend. Potoval sem z vlakom iz Ljubljane proti Poljčanam. Izbrani vlak je imel iz Ljubljane redni odhod ob 5.52 zjutraj, iz podatkov na aplikaciji Grem z vlakom, ki jo imam nameščeno, je bilo razvidno, da bo potreben prestop v Zidanem mostu, predviden prihod v Poljčane pa je bil ob 8.00.

Ob prihodu na železniško postajo v Ljubljani je bilo le na glavni informativni plošči označeno, da je za del potovanja, od Ljubljane do Litije, potreben nadomestni prevoz z avtobusi. Res je, da so bili avtobusi pripravljeni ob stavbi postaje in si jih lahko videl, vendar pa kakšne posebne table, ki bi potnike, ki potujejo v smeri Zidanega mosta, usmerjala proti njim, ni bilo videti. Tudi drugih bolj vidnih obvestil ni bilo videti. Prav tako – vsaj v času, ko sem bil na postaji – ni bilo slišati, da bi kdo o nadomestnem prevozu obveščal potnike po razglasu. Ne v slovenščini ne v kakšnem tujem jeziku.

Avtobusi proti Litiji so krenili točno ob času, ki je bil sicer predviden za vlak in v Litijo smo prispeli približno 45 minut kasneje. Na postaji je bil postavljen vlak, sicer brez oznak, kam pelje, in prepričani, da je pravi, smo se potniki posedli in čakali, da odpelje. In čakali … in čakali … Po več kot pol ure čakanja, brez kakršnegakoli obvestila, zakaj še vedno čakamo in kdaj bo vlak odpeljal, sem se odpravil po vlaku, da bi poiskal sprevodnika ali strojevodjo, ki bi mi povedal, za kaj gre. Displeji na vlaku so bili ugasnjeni in izkazalo se je, da na vlaku ni bilo ne sprevodnika ne strojevodje. Tudi drugi potniki, s katerimi sem se pogovarjal, niso vedeli, zakaj tako dolgo čakamo.

Na koncu sem izstopil in se pri prometniku postaje pozanimal, ali sem sploh na pravem vlaku in kdaj bo imel odhod. Prometnik je povedal, da je to vlak za Dobovo, kdaj pa bo vlak imel odhod, pa ni vedel in je moral zadevo preveriti. Ko se je vrnil, je povedal, da bo vlak odpeljal ob 8.25, “ker moramo počakati avtobuse”. To me je osupnilo, saj nikjer nisem dobil informacije, da bomo morali čakati v Litiji več kot uro in pol – ne ob odhodu iz Ljubljane, ne ob prihodu v Litijo, ne na vlaku samem. Informacijo o tem sem iskal tako na aplikaciji Slovenskih železnic “Grem z vlakom” kot na njihovi spletni strani, vendar je nisem našel. V Poljčane sem (po še dodatnih dogodivščinah in zamudah, ki presegajo okvir tega članka) prišel ob 9.47, skoraj dve uri po načrtovanem času.

Ob pisanju članka sem se spomnil dogodka iz vožnje z vlakom po sosednji Avstriji. Ob nenapovedanem postanku med dvema postajama nam je sprevodnik (ali morda strojevodja) po razglasu na vlaku razložil, zakaj smo se ustavili in povedal, da bomo stali približno 15 minut ter se potnikom opravičil. V nemščini in angleščini. Stali smo v resnici dve ali tri minute več. Na displeju na vlaku se je prikazalo popravljeno obvestilo o predvideni zamudi, hkrati pa tudi obvestila o tem, kdaj bomo prišli ne le na končno in vmesne postaje, pač pa tudi na železniška križišča na poti in kakšne so povezave od tam ter kolikšne so zamude vlakov.

Kje dobiti informacije o zamudah, ovirah in nadomestnih prevozih?

Že pred približno mesecem in pol sem imel podobno dogodivščino, ko je potovanje iz Ljubljane proti Mariboru namesto predvidenih dveh trajalo več kot tri ure, ker smo na poti večkrat nenapovedano stali in čakali. Oba dogodka, takratni in sedanji, pa sta imela skupni imenovalec. Nihče ni potnikov obveščal, zakaj stojimo in čakamo, in kako dolgo bomo predvidoma čakali. Takrat smo na Slovenske železnice naslovili vprašanja, kako obveščajo potnike o zamudah in zastojih ter ovirah na progah. Takole so odgovorili:

“Nadomestni prevozi in posledično predvidene zamude zaradi del na progah so napovedani vsaj 15 dni prej na spletni strani www.slo-zeleznice.si (v iskalniku voznega reda in v Centru za pomoč uporabnikom) in v aplikaciji Grem z vlakom, v zavihku Zamude in ovire. Pred začetkom ovir so izobešana tiskana obvestila s temi informacijami tudi na vsaki postaji ali postajališču ob progi. Večje zapore in predvidene zamude se objavljajo tudi preko drugih sredstev javnega obveščanja. Na omenjenih spletnih naslovih Slovenskih železnic in v aplikaciji Grem z vlakom, v zavihku Zamude in ovire se objavljajo tudi aktualni podatki o nastalih ali predvidenih zamudah, takoj ko so znani. Na postajah, ki imajo možnost ozvočenja, se tovrstne informacije podajajo tudi preko ozvočenja. Prav tako ob samem nakupu vozovnice na potniških blagajnah in v informacijskih centrih ter na samem vlaku s strani osebja, ki spremlja vlak (sprevodnikov). Potnikom je na voljo tudi brezplačna telefonska številka klicnega centra Slovenskih železnic 080 81 11.

Osebje na vlaku ima nalogo, da obvešča potnike o stanju v prometu takoj, ko jim je znano nastalo ali predvideno stanje. V času del na progah je najpogosteje vzrok za čakanje vlaka križanje vlakov, čakanje na zvezo z drugim vlakom ali čakanje na odprto pot zaradi obstoječih del na progi. Pri prodaji vozovnic predvidevamo, da vam je osebje podalo informacijo o nadomestnem prevozu na poti vlaka zaradi del na progi z namenom informiranja, da potekajo na poti vlaka dela, ki ovirajo promet in so zato možne zamude.

Zavedamo se, da je v času del na progah in spremembah v prometu komunikacija še toliko bolj kompleksna in pomembna, zato tudi osebje ves čas opozarjamo na potrebno in čim bolj jasno podajanje informacij potnikom, jih bomo opozorili ponovno. Vse potnike vabimo tudi na spremljanje informacij o stanju v prometu na spletni strani Slovenskih železnic, v iskalniku voznega reda oz. v Centru za pomoč uporabnikom ali da pokličejo naš kontaktni center.

Na slovenskem železniškem omrežju potekajo obsežna potrebna investicijska dela, tudi prenove železniških postaj in v tem sklopu tudi boljše možnosti za obveščanje potnikov na sami postaji (več ozvočenja in elektronskih zaslonov). Zavedamo se, da je zaradi trenutnih obsežnih del in posledično sprememb v prometu obveščanje in komunikacija s potniki še toliko bolj kompleksna in pomembna ter komaj čakamo, da bodo investicijska dela zaključena in tako na voljo še dodatne možnosti za obveščanje potnikov na postajah.

V mesecu maju (odgovor je bil spisan aprila) bo na spletni strani Slovenskih železnic potnikom na voljo dodatna digitalna rešitev, ki bo omogočala informativni vpogled v zemljevid prog z vsemi vlaki, s podatki o stanju vožnje vlakov v trenutku ogleda in o nastalih ali predvidenih zamudah,” so napisali pri SŽ in dodali, da razvijajo še druge digitalne rešitve, ki zaradi kompleksnosti v povezljivosti s starejšimi informacijskimi rešitvami terjajo malo več časa, “a jih potrebujemo in delamo na tem, da bodo lahko čim prej na voljo”.

Kaj drži in kaj ne?

Iz preteklih izkušenj vem, da na blagajnah ob nakupu vozovnic osebje potnike obvešča o morebitnih prestopih. Da bi mi kdo kdaj povedal, da ima vlak ob prihodu ali odhodu zamudo, se ne spomnim. Zagotovo teh informacij potnik ne dobi ob nakupu karte na kartomatu.

O zamudah, ovirah in nadomestnih prevozih sicer obveščajo po ozvočenju, vsaj v Ljubljani tudi v angleščini ali drugih tujih jezikih (madžarščini in italijanščini), vendar, kot je očitno iz zgoraj opisanega primera, ne vedno. “Pred začetkom ovir so izobešana tiskana obvestila s temi informacijami tudi na vsaki postaji ali postajališču ob progi,” so zapisali na SŽ v odgovoru. Mogoče res, vendar ne v Ljubljani ne v Litiji na železniški postaji ni bilo videti nobenega (ali vsaj jasno vidnega) tiskanega obvestila o ovirah, nadomestnem prevozu in zamudah. Tudi recimo ne ob kartomatu, kjer sem kupil karto. Res pa je, da nisem preveril elektronskih displejev.

Kar se tiče obveščanja na vlaku, osebje vlaka (ICS, intercity in regionalnih vlakov) običajno po ozvočenju ob začetku vožnje našteje samo postaje, na katerih se bo vlak ustavil, kaj več pa ne. Sprevodniki na prestope opozarjajo vsakega potnika posebej, o zamudah pa “kakor kdaj” – če vprašaš, ti bodo povedali, če le imajo informacijo. Da bi o načrtovani zamudi ali ovirah kdaj obveščali po ozvočenju na vlaku, še nisem doživel.

Displeji na najnovejših vlakih so sicer opremljeni s podatki o pričakovanih zamudah, ki pa po mojih lastnih izkušnjah niso vedno najbolj točni – ob vračanju v Ljubljano je bila recimo na displeju zapisana pričakovana zamuda 4 minute, dejanska pa je znašala 20 minut.

Na aplikaciji Grem z vlakom je obvestila o zamudah in ovirah resnično moč najti v posebnem zavihku, vendar so po mojem mnenju te informacije zapisane na uporabniku precej neprijazen in kompliciran način. Šele danes, ko pišem ta članek, sem komaj našel informacijo o nadomestnem prevozu za Litijo v soboto, 1. julija, ničesar pa o tem, zakaj smo uro in pol čakali.

Na spletni strani Slovenskih železnic so napisane informacije o zamudah in ovirah za posamezni vlak, medtem ko na aplikaciji za ta isti vlak informacije o zamudi ni, kot kaže spodnja slika.

vlak, slovenske železnice, spletna stran, zamude, aplikacija, Grem z vlakom
Podatki o zamudah vlakov na spletni strani (levo) in aplikaciji Grem z vlakom (desno)/N1

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje