Iz izolskega hotela izteklo 30 tisoč litrov nafte: “Izgubili smo dragoceni čas”

Slovenija 18. Maj 202318:00 4 komentarji
marina, nafta
Porting d.o.o.

Že decembra je iz cisterne izolskega hotela Delfin v morje iztekala nafta, ko je vodstvo zatrjevalo, da je količina tega goriva minimalna. Zdaj pa se je izkazalo, da gre za pravo okoljsko katastrofo, saj je iz cisterne izteklo kar 30.000 litrov nafte. Kam točno se je nafta ujela, trenutno ne ve nihče – lahko bi bila ujeta v zemlji ali pa v kakšnem kanalu, a dejstvo je, da ob deževju počasi pronica v morje. Vodstvo hotela je decembra sicer poklicalo številko 112, očitno pa je o izlitju pozabilo obvestiti eno ključnih služb, agencijo za okolje, ki je za nesrečo izvedela kar pet mesecev kasneje. Kaj je šlo narobe in kdo je kriv? S tem vprašanjem se že ukvarja tudi policija.

Prve oljne madeže na gladini morja so v podjetju Porting, ki upravlja marino Izola, opazili tik pred novim letom, je za N1 povedal direktor podjetja Vladimir Gavran. “Nafta oziroma kurilno olje je iz cisterne hotela Delfin odtekla v zemljo, nato pa je v manjših količinah pronicala v morje. A takrat so nam v hotelu zagotovili, da je količina razlite nafte minimalna, šlo naj bi za okoli 100 litrov.”

Kot narekuje zakon o varstvu okolja, je hotel Delfin 30. decembra – dan po pojavu oljnih madežev – poklical številko 112 in razlitje nafte javil centru za obveščanje, intervencijske službe pa so začele sanacijo. Na terenu so bili gasilci, Služba za varovanje obalnega morja, družba Drava, ki skrbi za čiščenje morja, komunalno podjetje Izola, pomorski inšpektor in policija.

Center za obveščanje je o razlitju obvestil tudi takratni Inšpektorat za okolje in prostor (danes Inšpektorat za okolje in energijo). “Dobili smo informacijo, da se je po kanalizacijskih vodih za meteorno vodo, ki vodijo do morja, izlilo kurilno olje iz hotela Delfin. Inšpektor za okolje je takoj uvedel inšpekcijski postopek in tudi ukrepal,” so pojasnili na inšpektoratu.

Inšpektor je ugotovil, da je nastala tehnična okvara novega ventila za regulacijo tlaka kurilnega olja na cisterni. Kako? Po naših informacijah naj bi teden, preden so se madeži na morju pojavili, v hotelu naročili servis cisterne. Tega je opravilo podjetje SRM Pečar iz Kopra, serviser pa naj bi slabo zatisnil ventil. Kurilno olje je zato začelo pronicati, iztekati v bližnji meteorni jašek, nato pa v morje. Ko so v hotelu to ugotovili, so poklicali podjetje SRM Pečar, serviser je ventil zatisnil, a kaj ko je nafta iz cisterne iztekala že teden dni.

nafta, marina, izola
Porting, d. o. o.

Kaj je šlo pri servisu cisterne narobe, smo vprašali tudi direktorico servisnega podjetja Ireno Pečar, ki pa izjav za medije ne daje.

Okoljski inšpektor je hotelu Delfin medtem naložil, da mora podzemni jašek sanirati tako, “da se ob iztekanju iz cevovodov lahko prepreči nenadzorovano razlivanje nevarne tekočine v okolje”, so pojasnili na inšpektoratu. To so v hotelu tudi storili. Uredili so betonsko podlago, jašek tudi vodno zatesnili in vanj namestili vodno tipalo, ki ob puščanju takoj izklopi črpalke in sproži zvočni ter svetlobni alarm.

A težave so se znova pojavile že čez en mesec, zato so v hotelu izvedli sondažni izkop. Količina oljnih madežev je namreč že takrat nakazovala, da je iz cisterne izteklo precej več kurilnega olja, kot so najprej mislili. A sondacija onesnažene zemlje ni pokazala.

Med prvomajskimi prazniki, ko je močno deževalo, se je zgodba z oljnimi madeži znova ponovila. “Šele takrat so nam v hotelu povedali, da gre v resnici za okoli 20.000 litrov nafte. V zadnjih dneh govorijo celo o 30.000 litrih nafte, zato je na mestu vprašanje, kaj se sploh dogaja,” je zgrožen dejal direktor Portinga. “To je milo rečeno neodgovorno.” Za primerjavo: po železniški nesreči na območju Hrastovelj je leta 2019 v tla odteklo okoli 9.000 litrov kerozina.

Policisti so zaradi suma storitve prekrška po zakonu o vodah zoper odgovorno in pravno osebo podali predlog za uvedbo postopka o prekršku na inšpektorat za okolje in prostor. “Glede na zadnje ugotovitve policija nadaljuje postopek ugotavljanja, ali gre morebiti tudi za znake kaznivega dejanja zaradi obremenjenosti okolja,” so za N1 potrdili na Policijski upravi Koper. Po naših informacijah bodo preverjali tudi, ali je za okoljsko nesrečo krivo podjetje, ki je servis cisterne opravilo.

V tem trenutku namreč nihče ne ve, koliko nafte je v enem tednu, preden je serviser ventil na cisterni zatisnil, v resnici ušlo. “Težko verjamemo izjavam povzročitelja, ki se ves čas spreminjajo, vsak dan je govor o večji količini. Vemo samo, da je prostornina cisterne 50.000 litrov,” je še povedal Gavran.

Arso za okoljsko nesrečo izvedel šele pet mesecev po razlitju

V nasprotju z zreškim Uniorjem, ki je o izpustu nevarnih kromovih par javnost obvestil šele tri tedne po dogodku, je hotel Delfin ravnal v skladu z zakonom in o razlitju obvestil (skoraj) vse pristojne službe. Obema primeroma pa je skupno to, da je za okoljski nesreči med zadnjimi izvedela agencija za okolje.

Čeprav bi vodstvo hotela v skladu z zakonom o varstvu okolja Arso moralo obvestiti takoj, so za uhajanje nafte iz cisterne na agenciji izvedeli šele minuli teden, torej kar pet mesecev po prvem pojavu oljnih madežev na gladini morja v Izoli. Zakaj?

Ne vodstvo hotela ne službe, ki so na terenu posredovale, naj ne bi ocenili, da gre za tako veliko okoljsko nesrečo. Pa čeprav so že konec januarja v hotelu ocenili, da se je iz cisterne izlilo kar 30.000 litrov nafte. “Takoj smo pristopili k reševanju problema. Angažirali smo neodvisne strokovnjake, s pomočjo katerih smo izdelali plan aktivnosti, ki smo ga predstavili pristojnim službam, in pridobili pozitivno mnenje,” je pisno odgovoril direktor hotela Miloš Milivojević.

Hotel Delfin, izola
Hotel Delfin

A dejstvo je, da Arso vse do minulega tedna o tem ni vedel nič. Zato si je skupaj s predstavniki geološkega zavoda stanje na terenu ogledal šele v torek, kdaj bodo nafto lahko odstranili, pa je odvisno od tega, kdaj bodo pridobili gradbene načrte marine. Če bi kar na pamet začeli vrtati v zemljo, bi namreč lahko prebili kakšno cev in tako povzročili še večjo škodo. Kako se bodo sanacije lotili, še ni jasno.

Glavna naloga, ki jih zdaj čaka, je namreč ugotoviti, kjer razlita nafta je: lahko bi bila v zemljini, lahko pa tudi v kakšnem kanalu ali prostoru. “Ne moremo stati križem rok in čakati, da bo nafte v morju še več. Dejstvo je, da se bo prej ali slej iztekla v morje,” pa je ob tem poudaril direktor podjetja Porting Vladimir Gavran.

Iz najbolj prizadetega območja so plovila morali umakniti, ves čas vzpostavljajo baraže, naftne madeže pa lovijo s pivniki in vpojnimi črevesi. “Da ne gre za manjše onesnaženje, smo mi žal ugotovili prepozno. Izgubili smo dragoceni čas, smo tik pred turistično sezono, morje pa je onesnaženo, vonja se nafto. Ampak ni še prepozno: treba je narediti vse, da se zaščiti morje. Zdaj se moramo osredotočiti na izvor nafte, sicer bo prej ali slej odtekla v morje.”

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje