“Nehumane” gneče na avtobusih. Ministrstvo zdaj razmišlja o rezervacijah, a …

Javni potniški promet, avtobus, avtobusna postaja
Foto: Žiga Živulovič jr./BOBO

Vrstijo se izkušnje naših bralcev, ki zaradi preobremenjenih avtobusnih linij ne morejo priti do želene destinacije. Na pristojnem ministrstvu so za N1 povedali, da bi ena od rešitev lahko bila uvedba rezervacij, a le za določene linije. Števila potnikov z brezplačnimi vozovnicami pa ne nameravajo omejiti.

Potem ko smo na N1 objavili članek Kako dolgo se bo še treba boriti za sedež na avtobusu?, so naši bralci svoje izkušnje z javnim potniškim prometom delili v komentarjih pod člankom, precejšen odziv pa je tudi na družbenih omrežjih. Na uredništvo se je prav tako obrnila bralka, ki je razmere ob koncih tedna na najbolj obremenjenih linijah, na relacijah Obala, Bled in Bohinj, označila za nevzdržne.

Po njeni oceni je uporaba javnega prometa povsem neprimerno organizirana. Turističnih krajev po njenem mnenju ne bi smeli mešati z lokalnim potništvom, saj ljudje iz teh krajev ne morejo na avtobus, ker je ta poln. Tako se zgodi, da potniki spustijo več avtobusov. “Kaj počnejo odgovorni za avtobusni promet? Kje so? Zakaj tega ne vidijo?” se sprašuje in dodaja, da vse skupaj “preprosto ni humano, ni normalno, ni kulturno”.

Kot je znano, imajo upokojenci, starejši od 65 let, invalidi in vojni veterani možnost brezplačne uporabe javnega potniškega prometa. Upravičencev je 230.000, redno pa vozovnico po podatkih pristojnega ministrstva za okolje, podnebje in energijo uporablja sto tisoč ljudi. Čeprav je vlada preigravala možnost, da bi začeli upokojencem za medkrajevne avtobusne prevoze znova zaračunavati, je naposled sklenila, da tega koraka ne bo naredila in da je pred tem na vrsti iskanje dodatnih rešitev.

Naši bralci so v komentarjih pod omenjenim člankom denimo predlagali, da bi uvedli še dodatno jutranjo in popoldansko linijo, ki bi bila primarno namenjena šolarjem in zaposlenim. Za večjo preglednost pa bi prevozniki lahko poskrbeli tudi z jasnimi in nedvoumnimi oznakami, katere potnike pobirajo in kdaj krenejo na pot. Na postajah bi prav tako lahko uvedli ali sprevodnika ali zvočno obvestilo ali plakate, ki potnikom vnaprej pojasnjujejo sistem. Drugi so recimo predlagali uvedbo rezervacij sedeža, saj bi tako prevozniki vedeli, koliko prevoznih sredstev bi morali zagotoviti za določeno linijo in uro. V komentarjih je bil tudi predlog za vlado, da letno omeji število brezplačnih vozovnic na posamezno upokojensko vozovnico. To naj bi bil kompromis, češ da ukinitev brezplačnih vozovnic ni potrebna za vse, ker “gnečo povzročajo le nekateri na nekaj relacijah”.

Kakšne rešitve vidijo na ministrstvu?

Na ministrstvo za okolje, podnebje in energijo smo naslovili vprašanje, ali razmišljajo, da bi vsaj delno spremenili ureditev, saj so pritožbe, da potniki ne dobijo prostega sedeža, dnevne. Za N1 so odgovorili, da skušajo najti rešitve, da bodo vsi potniki na najbolj obremenjenih linijah, torej Obala, Bled in Bohinj, prišli na želeni cilj. Med drugim bodo vsem društvom upokojencev predlagali, naj člane pozovejo, da za te destinacije uporabijo prevoz zunaj jutranjih oziroma popoldanskih konic. “Razmišljamo pa tudi o možnosti uvedbe rezervacij, vendar le na najbolj obremenjenih linijah in na način, da to ne bi posebej obremenjevalo dnevnih migrantov,” so poudarili.

Na drugi strani pa pristojni ne razmišljajo, da bi omejili število potnikov z brezplačnimi vozovnicami, ki gredo lahko na avtobus, češ da takšna rešitev ob upoštevanju določila zakona o prevozih v cestnem prometu ni možna. “Tudi če bi omejili število sedežev, je v praksi nemogoče zagotoviti, da na neko linijo kljub temu ne bi prišlo več potnikov s kupljenimi vozovnicami, kot pa bi bilo prostih sedežev,” so ocenili. Težave zato poskušajo reševati tudi z uvedbo dodatnih linij. Za oktober so odobrili 93 dodatnih odhodov na teden.

Ali bi bilo mogoče sodelovanje prevoznikov, kot sta Arriva in Nomago, takšno, da bi vozovnica na isti relaciji veljala za oba prevoznika, če potnik ne bi dobil sedeža na prvotnem avtobusu? S pristojnega ministrstva so odgovorili, da enotne vozovnice integriranega javnega potniškega prometa (IJPP) že sedaj veljajo za vse prevoznike in za vlak. “Zato vsem potnikom predlagamo, da kupijo vozovnice IJPP in ne vozovnic za posameznega prevoznika,” so dodali.