Črn madež zvezdnikov: enormni ogljični odtis zasebnih letal

Svet 22. Nov 202317:39 1 komentar
Elon Musk, Kylie Jenner in Mick Jagger
200 zvezdnikov, direktorjev podjetij, oligarhov in milijarderjev je skupaj od leta 2022 v zraku na zasebnih letalih preživelo 11 let. (Foto: PROFIMEDIA)

Letalski sektor velja za enega največjih onesnaževalcev, ki za sabo pušča enormne količine CO₂. Čigav madež je najtemnejši? Dejstva so jasna. Zasebna letala ustvarijo tudi desetkrat več ogljičnega odtisa kot komercialna, kljub temu pa njihova številka še naprej narašča. 200 zvezdnikov in bogatašev je v zadnjih 21 mesecih z zasebnimi poleti ustvarilo toliko ogljičnega odtisa kot 40.000 Britancev skupaj.

Britanski časnik Guardian je na podlagi javno dostopnih podatkov 21 mesecev spremljal potovanja zasebnih letal v lasti znanih osebnosti in poslovnežev, med njimi Elona Muska, skupine Rolling Stones, družine Murdoch in Kylie Jenner.

200 zvezdnikov, direktorjev podjetij, oligarhov in milijarderjev je od leta 2022 v zraku na zasebnih letalih skupaj preživelo kar 11 let. V tem obdobju so skupaj opravili 44.739 letov z zasebnimi letali in za sabo pustili ogljični odtis, ki je enak ogljičnemu odtisu 40.000 Britancev.

Skoraj 300 zasebnih letal, ki so v lasti zvezdnikov in bogatašev, je ustvarilo 415.518 ton emisij CO₂. Za primerjavo, povprečni letni ogljični odtis Slovenca je v letu 2019 znašal dobrih 8 ton.

Število zasebnih letov še vedno strmo raste

Približno 28.000 letov v letu 2022, ki jih je Guardian zabeležil v svoji raziskavi, predstavlja zgolj 0,5 odstotka od približno 5,3 milijona zasebnih letov v letu 2022. Število zasebnih letov v Evropi se je v letu 2022 povečalo za 64 odstotkov, statistika aktivnosti zasebnih letal pa je bila posledično najvišja vse od leta 2007. Prodaja zasebnih letal pa naj bi letos dosegla rekordne številke.

Nezanemarljivo dejstvo, na katero pogosto pozabimo, je tudi to, da zasebna letala pogosto letijo brez ali z manj potniki, saj so v zraku zgolj zato, da poberejo potnika, ki ga nato odpeljejo na želeno destinacijo. V Guardianovi raziskavi je bilo tako 40 odstotkov zasebnih letal med letom praznih. Številna letala pa so uporabljali tudi prijatelji, sorodniki ali poslovni partnerji.

Ko ogljični odtis stopi na tehtnico

Okoljevarstvena organizacija Greenpeace je že v preteklosti opozarjala na dejstvo, da zasebni leti povzročijo od pet do štirinajstkrat več CO₂ izpustov kot običajni komercialni poleti ter petdesetkrat več izpustov kot vožnja z vlakom. Medtem ko je 1 odstotek svetovnega prebivalstva odgovoren za polovico svetovnih emisij iz letalstva, 80 odstotkov prebivalcev na svetu naj še ne bi potovalo z letalom.

Ena izmed najnovejših raziskav OXFAM, ki se ukvarja z neenakostjo ogljičnih izpustov, ugotavlja, da je en odstotek svetovne populacije leta 2019 prispeval toliko ogljičnega odtisa kot pet milijard, ki predstavljajo dve tretjini najrevnejšega prebivalstva.

Želja po strožji zakonodaji

V nekaterih evropskih državah se sicer že pojavljajo pobude, s katerimi želijo omejiti letalsko industrijo, ki prispeva zajeten delež toplogrednih plinov. V Franciji je na primer v veljavo že stopil zakon o prepovedi kratkih notranjih letov, če obstaja alternativa z vlakom, ki traja 2,5 ure ali manj.

Predlogi so usmerjeni predvsem k bolj sorazmerni porazdelitvi stroškov. Okoljevarstveniki med drugim želijo višje obdavčiti zasebna letala, saj ta prispevajo očitno višji delež emisij toplogrednih plinov, ki negativno vplivajo na okolje.

Francija, Avstrija, Irska in Nizozemska so Evropsko unijo tudi že pozvale, da uvede strožje zakone uporabe zasebnih letal. “Menimo, da je treba temu vprašanju nameniti več pozornosti na ravni EU in razmisliti o možnosti uvedbe strožjih regulativnih ukrepov za potovanja z zasebnimi letali. S tem bi zagotovili, da vsi prispevajo svoj delež k splošnim prizadevanjem za razogljičenje,” je navedeno v dokumentu, ki ga navajajo na Reutersu.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje