Največji glasbeni festival je za nami. Pesem Evrovizije 2022 v Torinu so zaznamovale tehnične težave, pričakovana zmaga Ukrajine in predvsem velika razlika med okusom ljudi in stroko. Govorimo o glasovanju, ki so ga nekateri družbeni komentatorji označili za bizarnega, največje odstopanje je vidno pri Srbiji in Moldaviji. Zakaj so se gledalci in žiranti znašli na tako različnih bregovih in kako zmago Ukrajine komentirata prekaljena evrovizijska mačka?
Sinoči se je v Torinu razpletlo še zadnje dejanje Evrovizije 2022. Po dolgem preštevanju in še daljši razglasitvi glasov je zmagala ukrajinska zasedba Kaluš Orkestra z domoljubno odo materam. Državi, v kateri že 81. dan divja vojna, so zmago napovedovali prav vsi, a številni poznavalci so se pred tekmovanjem strinjali, da fantje v drugačnih okoliščinah ne bi bili med favoriti.
Da pa je popevkarsko glasovanje že dolga leta zelo politično, priznava tudi odgovorni urednik portala Evrovizija.com Alesh Maatko. Evrovizija je nepredvidljiva in vedno se do zadnjega trenutka ne ve, kako se bo odvila, meni. “Čeprav smo po tihem vedeli, da bo zmagala Ukrajina, smo vseeno upali na drugačen razplet. Pričakoval sem, da bo zmagala glasba – navsezadnje gre za glasbeni festival, a je občinstvo reklo svoje in bilo več kot solidarno z Ukrajino,” je pojasnil evrovizijski poznavalec. Letošnja Evrovizija je bila prežeta s politiko, čeprav je Evropska radiodifuzna zveza (EBU) od samega začetka trdila, da gre za nepolitični dogodek in da se morajo sodelujoče države bolj distancirati od političnega dogajanja. “A zarečenega kruha se največ poje, letos je skoraj vsaka pesem nosila krajše sporočilo v podporo Ukrajini,” je še dodal Maatko, ki upa, da se bo tekmovanje v naslednjih letih vrnilo nazaj h glasbi.
Z njim se strinja Omar Naber, ki je Slovenijo na evrovizijskih odrih zastopal dvakrat, v letih 2005 in 2017. Naber o sinočnjem razpletu pravi, da se je pokazalo, da sama glasba ni toliko pomembna za tekmovanja. “Šlo je za združevanje Evrope preko glasbe. Mogoče ukrajinska pesem ni najbolj po mojem okusu, ji pa nikakor ne moremo pripisati, da si zmage ne bi zaslužila. Privoščim jim zmago, predvsem, ker si zaslužijo to podporo Evrope,” je za N1 opisal Naber. Dodal je še, da favorita ni imel, je bilo pa kar nekaj pesmi po njegovem okusu. “Konec koncev je vseeno kdo zmaga, pomembno je, da se ob spremljanju Evrovizije imamo dobro, slišimo nove pesmi,” je še nanizal Naber.
Okus ljudstva in stroke na različnih bregovih
Po koncu glasovanja in razglasitvi finalistov se je na družbenih omrežjih vsul plaz odzivov, nekateri so točkovanje označili kot bizarno. Predvsem jih je zbodla enormna razlika med glasovi žirije in gledalcev. Za primerjavo, zmagovalna pesem Stefania je od žirije prejela “le” 192 glasov, medtem ko so ji gledalci namenili kar 439 glasov – in jo s tem dobesedno izstrelili v vrh lestvice. “Ljudje se odločamo – tako kot na volitvah – v afektu. Dolgo prejemamo simpatije, potem se pa mogoče v zadnjem trenutku odločimo popolnoma drugače. 95 odstotkov gledalcev prvi nastop vidijo na malih ekranih, če jim je nastop v tistem trenutku dober in ima dobro energijo, bodo za izvajalca tudi glasovali,” je pojasnil Alesh Maatko.
Po njegovem mnenju je dober primer afektnega glasovanja – Moldavija, ki ji je stroka podarila le 14 glasov, gledalci pa kar 239. “Moldavija je poskrbela za pravi šov, stroka pa je vendarle ocenjevala glasbo kot celoto, od besedil, prezence do celotnega aranžmaja. In ne toliko samo sporočilo skladb,” je pojasnil razlike med oceno ljudi in stroke. Po njegovem mnenju žiranti niso simpatizirali s tekmovalci, ampak s samo skladbo. Občutna razlika se je pokazala tudi pri Srbiji, ki so ji komisije namenile le 87 glasov in gledalci 225.
Slovenska žirija pod taktirko Alenke Godec je 8 točk namenila Ukrajini, 10 Litvi, poln izkupiček pa je romal v sosednjo Italijo. Medtem je slovenska javnost 8 točk namenila Grčiji, 10 Ukrajini in 12 Srbiji. Slednji je slovenska stroka namenila pol manj, zgolj 6 točk.
Da je letošnje evrovizijsko glasovanje bilo “čudno”, se strinja evrovizijski poznavalec. Ob tem je Maatko spomnil na nepojasnjene zaplete okoli glasovanja v nekaterih državah in hekerski napad. “Sicer pa je bila ta torinska Evrovizija na splošno čudna, najbolje bi jo bilo pokriti s torinskim prtom in nanjo preprosto pozabiti,” je malo v šali, malo zares pokomentiral sinočnje dogajanje sogovornik.
Ob tem se je dotaknil tudi vprašanja, ali bo Ukrajina naslednje leto gostila glasbeno tekmovanje. Običajno ga namreč gosti zmagovalna država, a je to zaradi vojnih okoliščin precej negotovo. “Priprave na Pesem Evrovizijo se začnejo hitro po zadnjem izboru, predvidoma že v poletnih mesecih, saj se prvega septembra začne nova evrovizijska sezona,” je pojasnil Maatko. V času priprav se določijo datumi, ki so usklajeni s športnimi dogodki, prav tako se izbere mesto ter dvorana, saj se na ta način začnejo priprave. Zaradi trenutnih vojnih razmer Ukrajina po njegovem mnenju trenutno ne more gostiti Evrovizije, a sogovornik vseeno upa, da se bodo razmere umirile in bo zmagovalna država lahko izpeljala veliki glasbeni dogodek.
Zveza EBU je nekaj minut za tem, ko so v areni v Torinu ugasnile kamere, objavila celotne rezultate. Tako za prvi kot drugi predizbor. Naši predstavniki, zasedba LPS, so v prvem polfinalu osvojili zadnje, 17. mesto. Skupaj so zbrali 15 točk, od tega jim je osem točk namenila hrvaška javnost, pet točk od hrvaške strokovne komisije in po eno točko od nizozemske in moldavske žirije.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje