Kaj lahko na ukrajinskem bojišču spremeni prihod lovcev F-16?

Svet 15. Dec 202305:51 9 komentarjev
Foto: PROFIMEDIA

Vse od začetka vojne v Ukrajini je Rusija bolj ali manj uspešno obvladovala zračni prostor nad bojiščem. Ukrajinsko vojno letalstvo je bilo le stežka kos ruskim lovcem z močnejšimi radarji in sodobnejšo oborožitvijo. Napade iz zraka je nekoliko otežil šele prihod sistemov zračne obrambe z Zahoda, novo spremembo pa bodo prinesli tudi lovci F-16, ki jih je Kijevu obljubilo več držav. Lahko ta ameriška letala prinesejo spremembe na fronti in kakšne težave prežijo nanje?

Kmalu zatem, ko so se 24. februarja lani čez ukrajinsko mejo začeli valiti ruski tanki, se je na nebu že odvijala bitka za prevlado. Uspehe je najprej beležila ruska vojska, ki je na različne načine onesposobila zajeten del ukrajinske zračne obrambe in uničila del njenega letalstva. Ruski lovci z močnejšimi radarji in moderno oborožitvijo so bili za ukrajinska letala iz časa hladne vojne premočni.

Dinamika se je nekoliko spremenila, ko so v Ukrajino začeli prihajati zahodni sistemi zračne obrambe, na primer patriot in iris-t. Ti so izboljšali prestrezanje izstrelkov, ruska bojna letala pa so prisilili, da so zračne napade izvajala z večje razdalje, kar so jim omogočali močni radarski sistemi.

Novo spremembo prinašajo napovedane donacije ameriških lovcev F-16. Natančno število letal, ki bodo prišla na bojišče, ni znano. Kot poroča tiskovna agencija Reuters, naj bi jih bilo več deset. Donacijo so za zdaj obljubile Norveška, Nizozemska in Danska, pri treningu pa bodo sodelovale tudi nekatere druge države.

Reuters piše, da imajo omenjena lovska letala močnejši radarski sistem, ki bo ruske izstrelke in letala zaznal prej kot sedanja ukrajinska letala. “Radarska oprema F-16 bo v tem pogledu omilila zaostanek do ruskih letal, ne bo pa ga povsem izničila,” je za Reuters ocenila Kelly Greico iz ameriškega raziskovalnega centra Stimson.

Mural v Kijevu, posvečen padlim ukrajinskim pilotom
Mural v Kijevu, posvečen padlim ukrajinskim pilotom (Foto: PROFIMEDIA)

V trenutni ukrajinski zračni floti so lovska letala MiG-29 ter Su-24 in Su-25, ki so jih izdelali v Sovjetski zvezi in so v uporabo stopila v 60., 70. in 80. letih prejšnjega stoletja. Ob izbruhu vojne so jih Ukrajinci ob kopici prilagoditev opremili z Natovo oborožitvijo, ki pa na starih sovjetskih lovcih ne more biti uporabljena 100-odstotno. Tak primer so rakete AMRAAM, ki jih pilot letala F-16 izstreli, do tarče pa se usmerjajo same. Sovjetski MiG-29, ki je še najbolj primerljiv z ameriškim lovcem, tega ne zmore, zato mora rakete usmerjati pilot. Poleg tega lahko F-16 nosi tudi večjo količino orožja kot sovjetska letala, po ocenah strokovnjakov pa je tudi boljši v napadih na kopenske tarče.

Težave pa bi za F-16 lahko pomenilo razdejanje, ki sta ga v Ukrajini pustili slabi dve leti vojne. Greico je za Reuters izpostavila, da ti ameriški lovci za vzlet potrebujejo dolge vzletne steze v dobrem stanju, ki pa jih v Ukrajini po srditih obstreljevanjih ni prav veliko. “To je dragoceno in krhko letalo,” je F-16 opisala Greico. Sovjetski lovci so na razdejana vzletišča bolje prilagojeni. Tako se ob vzletu bojnega letala MiG-29 čez zračnike spustijo lopute, ki preprečujejo, da bi v motor zaneslo umazanijo in razbitine, je za Reuters še poudarila strokovnjakinja.

Časa za razmišljanje ‘Kje je že ta gumb’ enostavno ni

Še ena ovira, ki jo prinašajo donacije F-16, pa so dolgotrajna usposabljanja, ki jih morajo opraviti ukrajinski piloti in podporno osebje. Kot piše Reuters, so se usposabljanja na Danskem, v ZDA in Romuniji že začela, trajala pa naj bi več mesecev. Nekdanji piloti so za tiskovno agencijo opisali potek treningov. Najprej se piloti tri tedne z letalom spoznavajo na tleh. Po guljenju klopi v učilnicah in simulatorju sledi enomesečno obdobje postopnega prehoda v letalo in treningi letenja. Ko pilot obvlada osnove letenja podnevi, sledi zahtevnejše letenje ponoči in v slabem vremenu.

Volodimir Zelenski si na Danskem ogleduje kabino lovca F-16
Volodimir Zelenski si na Danskem ogleduje kabino lovca F-16 (Foto: PROFIMEDIA)

Piloti nato od šest do osem tednov vadijo bojevanje v zraku in nato še dva meseca napade na kopenske tarče. Če se želijo izuriti v nekoliko bolj posebnih operacijah, trajajo izpopolnjevanja še nekaj mesecev. Kot je za Reuters izpostavila Greico, morajo piloti letalo obvladati do potankosti in odločitve sprejemati hipoma. “Časa za razmišljanje ‘Kje je že ta gumb’ enostavno ni,” je dejala.

Lovci F-16 nad ukrajinskimi bojišči torej ne bodo poleteli tako kmalu, prav tako pa ne gre pričakovati, da bi lastnoročno poskrbeli za zmago Kijeva. S postopnim vključevanjem v ukrajinsko floto bodo skrbeli, da bo ta dolgoročno ostajala konkurenčna ruski. Strokovnjaki pa so v Reutersovi analizi poudarili še eno pomembno posledico, ki jo prinašajo donacije F-16. Ti podobno kot druga zahodna oborožitev Ukrajino pripravljajo na prihodnost v zvezi Nato in jo tako odmikajo od ruske oborožitve in vojaškega ustroja.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje