Na svetu verjetno ni človeka, ki si ne bi želel višje plače. Kako si jo zagotoviti, pa je povsem druga zgodba. Zaposleni v ZDA uporabljajo dva načina, za katera kadrovski strokovnjaki trdijo, da sta zelo uspešna. Kako pa skušajo do povišice priti zaposleni v Sloveniji?
Med zaposlenimi v ZDA sta se v lovu na povišico prijeli dve metodi, o katerih pišejo tudi mediji. Pod naslovi “To je najboljši način, da dobite višjo plačo” se strokovnjaki strinjajo, da sta najučinkovitejša dva: prepričljiv pogovor s šefom ali menjava službe.
Čeprav se menjava službe zdi tvegana strategija, ki prinaša kopico neznank, ga ameriški ekonomisti in kadrovski strokovnjaki močno priporočajo. “Ljudem se menjava služb izplača,” je za ameriški portal CNBC povedal ekonomist Nick Bunker.
To potrjujejo tudi podatki ameriške centralne banke Federal Reserve. Januarski podatki, ki jih povzema CNBC, kažejo, da se je plača tistim, ki so menjali službo, povečala za 7,3 odstotka.
Povišica za vse, ki so ostali na istem delovnem mestu, je znašala 5,4 odstotka. Ta razlika se glede na podatke centralne banke v zadnjem času zmanjšuje. Če je bila razlika med povišico lojalnih in selilcev januarja 1,9 odstotne točke v korist zadnjih, je po junijskih podatkih povišica tistih, ki menjajo službe, višja le še za 0,7 odstotne točke. Kljub temu so glede na podatke povišice tistih, ki menjajo službo, vedno višje od tistih, ki ostanejo.
Drugi način, ki je po ZDA zelo razširjen, je tudi t. i. salary talk, s katerim skušajo zaposleni nadrejenega prepričati, da jim zviša plačo. Med nasveti kadrovskih strokovnjakov, kako se na pogovor pripraviti, opazimo predvsem velik poudarek argumentov. Delavcem svetujejo, da se pozanimajo o plačah na primerljivih položajih v drugih podjetjih in šefu med pogovorom postrežejo z močnimi argumenti o njihovi uspešnosti.
Pa sta ti strategiji pogosti tudi pri nas? Preverili smo v tehnološkem podjetju Optiweb iz Škofje Loke. V primerjavi z razširjenimi ameriškimi načini pri njih poudarjajo razvoj in napredovanje delavca. “Povišica je mogoča, kadar se zaposleni razvija, pridobiva nova znanja in prevzema zahtevnejše naloge in projekte,” so sporočili iz Optiweba. Poudarili so še pomembnost sistema, ki zaposlenim da vedeti, kdaj je povišico mogoče prejeti.
Še en vidik, ki so ga v podjetju izpostavili, pa sta komunikacija in odkrit pogovor o plači. “Veliko se ukvarjamo tudi s finančno transparentnostjo, da lahko zaposleni v vsakem trenutku vejo, kakšno je finančno stanje podjetja,” so še sporočili iz Optiweba.
Da si vse več zaposlenih brez pretirane zadrege, ki v Sloveniji običajno nastopi med pogovorom o plači, “upa” prositi za povišico, meni tudi Ana Stiplovšek, ki v svetovalnem kadrovskem podjetju Rekruter zaseda mesto direktorice HR-projektov. Kot opaža, zaposleni za povišico običajno zaprosijo, ko jim dodelijo nove naloge in se jim poveča obseg dela, nekateri pa to storijo tudi, ker menijo, da njihovo delo ne odraža višine plače.
Po besedah Stiplovšek se zaposleni v lov za povišico podajo tudi, ko sprememb pri plači ni bilo več let, vse bolj pa se zavedajo tudi svoje vrednosti. Prošnjo za povišico tako nadrejenim pošljejo, ko imajo na mizi boljšo pogodbo drugega delodajalca. Sogovornica opaža še, da delavci za povišico zaprosijo tudi, ko zaznajo, da njihovih profesij na trgu primanjkuje in so zato zaželen kader.
Na to so številni pozorni že v času usklajevanja pred podpisom pogodbe. “Kandidati, ki poznajo nivo plač za njihovo delovno mesto, se še pred podpisom pogodbe zanj tudi ustrezno pogajajo. Večina jih že na razgovoru pove, kakšna ima pričakovanja in kakšno plačo ima pri trenutnem delodajalcu. To je tudi njihovo izhodišče za pogajanje,” je še povedala kadrovska strokovnjakinja.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje