V ženskih rokah: S 40 moškimi se je borila za svoj prostor pod odrom

Magazin 08. Mar 202309:15
Petra Cvelbar
Žiga Koritnik

V Galeriji Fakultete za družbene vede danes, 8. marca, odpirajo razstavo fotografinje Petre Cvelbar z naslovom V ženskih rokah. Petra razstavlja 30 fotografij glasbenic, ki jih je ujela med njihovimi nastopi. Fotografinja pravi, da sama drugače čuti ženske na odru, njihovo energijo, drugače se ji zdijo seksi, močne ali občutljive, kot se zdijo moškim.

V tekstu k razstavi V rokah ženske je novinarka Irena Štaudohar zapisala: “Kakšna moč. Ritem ženskega telesa na odru je drugačen od moškega, bolj je v njej kot utrip srca. Moški na odru igra svojo vlogo, igra glasbo, ženska glasbenica pa obrne svojo dušo navzven, kot lahko obrnemo rokavico, so močne in hkrati krhke. Melodije odmevajo v njih in jim sijejo skozi oči.” In prav Petra Cvelbar je tam na svetovnih glasbenih festivalih, kjer se je za svoj prostor pod soncem ali, bolje, odrom borila s samimi moškimi, razumela, da ona drugače vidi ženske na odru kot njeni moški kolegi.

Petra Cvelbar
Petra Cvelbar

“Zakaj sem začela fotografirati ženske? Ker sem nekega večera na nekem festivalu v Avstriji pod odrom stala s 40 moškimi fotografi ter se borila za svoje mesto. Bila sem še začetnica, porivali so me sem ter tja, padla sem z odra, da me je publika porinila nazaj – in takrat sem se naučila boriti in takrat sem dojela, da sem edina ženska. Tudi ko sem opazovala dogajanje na odru, sem opazila, da minejo festivali brez žensk na odru, enostavno ni bilo glasbenic. To je bilo pred 10 ali 12 leti in od takrat so se stvari morda malo spremenile. Do takrat nisem razmišljala feministično, potem pa sem začela razmišljati v tej smeri, kako se moramo ženske bolj boriti za prostor pod odrom in na njem. Seveda smo ženske drugačne, nimamo takšne moči, nimamo istih fizičnih lastnosti, a ravno zato se mi zdi zanimivo primerjati, kako se stvari loti moški in kako ženska. Med glasbenicami mora biti sploh veliko zgodb, kako se jim je uspelo prebiti in kako ostati, tudi ko niso bile več rosno mlade in lepe ter seksi na odru. Morale so biti vrhunske, da so ostale, pri moških to ni bilo tako pomembno,” je svojo zgodbo povedala Petra Cvelbar, ki je že več kot 20 let tudi umetniška direktorica pri reviji Cosmopolitan, kar je bilo ob njenih svetlih laseh tudi večkrat tarča moških (in ženskih) predsodkov.

Petra Cvelbar
Petra Cvelbar

“Razstava je predpriprava na knjigo, ki bo posvečena ženskam v glasbi. Take knjige še ni na našem trgu, in ker to živim že 12 let, želim pokazati, da smo tudi me tukaj,” je odločna Petra, ki se je z razstavo vrnila na svojo matično fakulteto, kjer je študirala kulturologijo: “Jaz nisem ena tistih, ki je že od majhnega vedela, da bi bila rada fotografinja. Med študijem pa sem velikokrat delala seminarske naloge s fotografijami, fotografi, tako da sem ves čas malo zahajala v to smer. Očitno sem ”late bloomer”, kot pravijo, ja, pozno sem zacvetela in se razvila v fotografinjo.”

Petra Cvelbar
Žiga Koritnik

“Z nekdanjim partnerjem, ki je bil glasbenik, sva veliko hodila na koncerte. In tudi ko sva se razšla, sem še vedno rada hodila na koncerte. Potem mi je Žiga Koritnik, moj sedanji partner in tudi sam fotograf, odprl oči z vprašanjem, zakaj hodim na koncerte. Zaradi družbe ali zaradi glasbe? In ko sem dojela, da hodim na koncerte zaradi glasbe, mi ni bil več problem sami hoditi naokoli in fotografirati. Zdaj na koncertu trpim brez fotoaparata, saj je del mene, z aparatom v roki lažje poslušam,” pravi Petra, ki vse lepo vabi na ogled razstave na FDV, kjer bodo fotografije v zelo velikem formatu na ogled tja do začetka aprila.

Petra Cvelbar
Petra Cvelbar

Petri se je na koncertih seveda zgodilo kup lepih in zanimivih stvari, predvsem pa je spoznala veliko ljudi. Tako ima zanimivo in lepo anekdoto s svetovno zvezdo, švedsko pevko Nenah Cherry: “To je bil res dogodek, ki si ga bom zapomnila za vse življenje. Ko je Nenah nastopila z bendom The Thing, so me angažirali za portret. Na fotografiranju smo se imeli res luštno, pozneje sva se še enkrat srečali, in že to me je presenetilo, da si je zapomnila moje ime. No, leta 2018 pa je nastopila v Kinu Šiška, kjer pa me nikakor niso spustili za oder, da bi jo šla pozdravit. Koncert se je začel, stala sem pod odrom, ona na odru in sva se spogledali. Med petjem je prišla do mene in mi dala roko. To je bila res nekakšna nagrada, da si te tako velika zvezdnica zapomni, da ceni tvoje delo.”

Spremljajte N1 Magazin tudi na Facebooku

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.