Dan, ko je ugasnil Facebook

Svet 09. Okt 202118:59 0 komentarjev
Facebook
Johanna Geron/REUTERS

Podjetnik v Atlanti je spremenil gesla, ker je menil, da so mu vdrli v telefon. Ženska, ki na Instagramu prodaja starinske predmete, je izgubila prihodek, ko je bila prisiljena preklicati prodajni dogodek. In podiplomska študentka v Teksasu je – osvobojena motenj družbenih medijev – opravila štiri naloge.

Šesturni izpad Facebooka je v ponedeljek odmeval po vsem svetu. Milijarde ljudi je nenadoma ostalo brez Facebooka, Instagrama in WhatsAppa.

Vpliv je bilo mogoče čutiti skoraj povsod. Že samo Facebook uporablja skoraj tri milijarde uporabnikov, kar je več kot tretjina svetovnega prebivalstva. Analitik je za CNN dejal, da za veliko ljudi “Facebook je internet.”

Prve minute panike in zmede

Ko se je vsebina na Facebooku nehala posodabljati, malo pred 18. uro po srednjeevropskem času, ni bilo jasno, kaj se dogaja. Zbegani uporabniki so poskušali osvežiti aplikacije.

Izpad se je zgodil kmalu po razkritju identitete žvižgačice Frances Haugen. V intervjuju je razkrila nepravilnosti, tudi to, da Facebook ve, da se platforme uporabljajo za širjenje sovraštva, nasilja in dezinformacij.

Na družbenih omrežjih so se pojavile špekulacije: je šlo za izdajo podatkov, se je zgodil velik hekerski napad, gre za vpliv retrogradnega Merkurja, …

Facebook, Instagram, WhatsApp
Dado Ruvic/REUTERS

Med tem, ko so se nekatere teorije zdele, kot da niso iz tega sveta, so bile druge bolj prizemljene. “Mislim sem si, da so vdrli v moj telefon. Spremenil sem vsa gesla in posodobil programsko opremo,” je povedal poslovnež Tete Macharia.

Negotovost in teorije so naraščale z vsako minuto. Macharia, ki ima podjetje v predmestju Atlante, je naredil dodatne korake. “Spremenil sem gesla za bančne račune in telefon trikrat znova zagnal,” je povedal. “Pričakoval sem, da bodo moji računi prazni.”

Izpad je prekinil tudi večino njegove komunikacije. Za pošiljanje sporočil kupcem v tujini uporablja WhatsApp, zato jih ni mogel kontaktirati. “Če vas potencialna stranka ne more doseči, nadaljuje z naslednjim poslom,” je povedal. “Zaradi takšnega izpada se zavedate tveganja, ko ima eno podjetje toliko monopola.”

Twitter
@askiTeja/TWITTER

Uporabniki so se preselili na Twitter

Platforme so začele priznavati izpad. WhatsApp, ki se pogosto uporablja zunaj ZDA, je prvi obvestil uporabnike – skoraj 35 minut po tem, ko je aplikacija prenehala nalagati novo vsebino. “Zavedamo se, da imajo nekateri ljudje trenutno težave z WhatsAppom. Prizadevamo si za normalizacijo stvari in bomo čim prej poslali posodobitev,” so zapisali. Šest minut kasneje je sledila objava Facebooka na Twitterju, v kateri se je opravičil za nevšečnosti. Instagram je svoje uporabnike o izpadu obvestil 45 minut po tem, ko se je nehala nalagati vsebina.

Številni uporabniki družbenih omrežji so svoje aktivnosti preselili na Twitter. Pojavile so se tudi številne šale.

“Pozdravljeni dobesedno vsi,” je približno eno uro po objavi izpada objavil uradni račun Twitterja. To je sprožilo množico duhovitih odzivov. Prišli so memi. Nekateri so se odzvali na prvotno zmedo, ko so ljudje mislili, da je težava v njihovih telefonih ali internetni povezavi. “Bežim na Twitter, da vidim, ali sta Facebook in Instagram pokvarjena, ali sem samo jaz,” je objavila neka ženska. Številni so se tudi norčevali iz ustanovitelja Facebooka Marka Zuckerberga.

Nekateri so objavili meme o nenadni prevladi Twitterja nad Facebookom in njegovimi sorodnimi podjetji.

Spet drugi so obžalovali dejstvo, da niso mogli priti do svojih prijateljev. “Svojim prijateljem niti ne morem povedati, da je Facebook pokvarjen. Vsi so na WhatsAppu in Instagramu,” je tvitnil nekdo iz New Yorka.

Vendar izpad ni bil smešen vsem

Za mnoge uporabnike so družabni mediji več kot zgolj izmenjava fotografij in sporočil. Mala podjetja na njih tudi prodajajo in povečujejo bazo strank.

Jessica Ferrandino upravlja Instagram stran The Curated Vintage, na kateri prodaja starinsko pohištvo in drugo opremo za dom. Najprej je nedelovanje Instagrama opazila, ko je poskušala stranki sporočiti podatke o sledenju paketu. “Večino stikov s strankami imam prek Instagrama, zato nisem mogla stopiti v stik z njimi glede dostave,” je opisala Ferrandino, ki živi na Long Islandu vzhodno od New Yorka.

Ferrandino ni preostalo drugega, kot da je odpovedala za ponedeljek načrtovan prodajni dogodek na Instagramu, na katerem naj bi določene izdelke ponudila po znižani ceni. “Nezmožnost prodaje je vsekakor predstavljala potencialno finančno izgubo,” je povedala. Njen neuspeh je povečal tudi izpad Facebooka, kjer večinoma ob ponedeljkih na tržnici, ki jo ponuja platforma, kupuje vintage kose.

Drugi so oddih pozdravili

Juan Sanchez je izvedel, da je WhatsApp ne deluje, ko je klical mamo, ki živi v Španiji, da bi videla svojo vnukinjo. Novica ga ni vznemirila. Kot soustanovitelj Bagbyja, zagonskega podjetja, ki spodbuja digitalno blaginjo, se zavzema za manj časa pred zaslonom. “Ljudem pomagamo, da se odklopijo od telefonov, ne da bi dodali več tehnologije. Siesta družabnih medijev je vedno odlična stvar: tako za nas kot za celotno človeštvo,” je rekel.

Doktorska študentka na univerzi Abilene v Teksasu Lilly Logan meni, da je bil čas brez družbenih omrežji osvežilen in produktiven. “Izpad je bil prepotreben oddih od nespametnega brskanja, ki mi preprečuje produktivnost,” je dejala. “Brez napora sem opravila štiri naloge. Običajno za to potrebujem dva tedna.”

Facebook, Instagram, WhatsApp
PROFIMEDIA

Ko se je Facebook vrnil, so bile stvari drugačne

Po več kot šestih urah se je Facebook vrnil. Objavili so, da se je izpad zgodil zaradi napake v omrežju, ki je prekinila komunikacijo med njegovimi podatkovnimi centri. Družba je dejala, da ni dokazov, da bi bili uporabniški podatki ogroženi.

Jessica Ferrandino se zaradi izkušnje zaveda, da se za vzdrževanje podjetja ne more zanašati zgolj na družbena omrežja. “Zaradi izpada pa sem se resnično zavedala, da Instagram ne more biti moja edina platforma za prodajo,” je dejala. “Instagram se lahko kadar koli zapre, moje trgovine pa preprosto ni več,” je dodala. Zdaj namerava za svojo trgovino odpreti spletno stran.

Študentka Lilly Logan pravi, da je izpad spremenil njeno mnenje o družbenih omrežjih. V prihodnje namerava omejiti čas, ki ga porabi za aplikacije.

Facebook, Instagram in WhatsApp znova delujejo običajno in privabljajo z novicami, fotografijami in sporočili. Ponedeljkov izpad bi lahko kmalu bil pozabljen, a nove težave so se pojavile že v petek zvečer, ki so prav tako trajale več ur. To je terjalo še eno opravičilo Facebooka ob novi jezi uporabnikov.

Avtorica: Faith Karimi/CNN

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!