Evropska država, kjer je javni prevoz brezplačen – pa je res?

Svet 26. Mar 202316:46 1 komentar
luksemburg, javni prevoz
PROFIMEDIA

Druga najmanjša država v Evropski uniji Luksemburg ima največje število število avtomobilov na prebivalca. Da bi se znebili težav z gnečo na cesti, prometnimi zamaški in posledično negativnimi vplivi na podnebne spremembe, so kot prva država na svetu uvedli brezplačen javni prevoz. Kako deluje?

Luksemburg je pred tremi leti postal prva država na svetu, ki je uvedla brezplačni javni prevoz za vse svoje državljane in turiste. Vožnja sicer že pred tem ni bila draga, stala je namreč dva evra, štiri evre so morali potniki plačati za celodnevno vozovnico.

“Ker za uporabo javnega prevoza ni treba plačati, se lažje odločim, ali se bom peljal z avtobusom ali z osebnim avtomobilom,” je povedal eden od prebivalcev, sicer računovodja Edgar Bisenius. “Gre za zelo praktično shemo, ki ima ob tem tudi pozitivne učinke na okolje,” je dodal.

Kolikšen vpliv na okolje ima shema brezplačnega prevoza, ni čisto jasno, saj so jo uvedli med pandemijo koronavirusa, ko so se povsod, kjer so veljali ukrepi, emisije zmanjšale.

Kot poroča Euronews, se je Luksemburg za to potezo odločil delno zato, da bi omejili težavo z visokim številom vozil. Ta druga najmanjša članica Evropske unije je namreč leta 2020 dosegla največje število osebnih avtomobilov na prebivalca v EU, in sicer 696 avtomobilov na 1.000 prebivalcev. Evropsko povprečje je 560 avtomobilov na 1.000 prebivalcev.

luksemburg, javni prevoz
PROFIMEDIA

Luksemburžani se na poslovne poti v 47 odstotkih primerov odpravijo z avtomobilom, v prostem času pa s tem prevoznim sredstvom opravijo 71 odstotkov poti.

Posledično se država sooča s prometnimi zamaški in visokimi vrednostmi emisij, ki prispevajo h klimatskim spremembam. Kljub temu mnogi trdijo, da avtomobili še vedno vladajo cestam. “Avtomobilska kultura je še vedno zelo prisotna in še vedno je zelo težko in zapleteno ljudi prepričati, da bi namesto avta uporabljali javni prevoz, je ocenil Merlin Gillard, specialist za raziskave javnega prevoza.

Kako shema brezplačnega prevoza sploh deluje?

Od 29. februarja 2020 so vsa prevozna sredstva znotraj sistema javnega prevoza po državi brezplačna: avtobusi, vlaki, tramvaji. Potniki morajo vozovnico kupiti le, če želijo potovati v prvem razredu.

Pred uvedbo brezplačnega sistema so prihodki od vozovnic znašali 41 milijonov letno, kar pa predstavlja le delček, ki ne more pokriti 500 milijonov evrov tekočih stroškov. Zdaj primanjkljaj pokrivajo predvsem prebivalci, ki zaslužijo več.

“Zastonj javni prevoz je precejšen strošek, ki pa ga plačamo vsi davkoplačevalci,” je pojasnil François Bausch, podpredsednik luksemburške vlade. “Sistem je pravičen, saj tisti, ki zaslužijo več, plačajo tudi višji davek, ki se nato steka v sistem brezplačnega javnega prevoza, tisti, ki pa zaslužijo manj, za sistem plačajo manj oziroma nič.”

To je razlog, da se naložbe v javni prevoz niso upočasnile. Nov tramvajski sistem je reden in zanesljiv, država pa je z rekordnimi naložbami investirala v izboljšanje svojega železniškega omrežja.

Kje vse je javni prevoz brezplačen?

Luksemburg je resda prva država, ki je uvedla sistem brezplačnega javnega prevoza, a tako shemo že dolgo poznajo v mnogih drugih mestih. V glavnem mestu Estonije so brezplačen javni prevoz uvedli že leta 2013, vendar le za prebivalce Talina.

Leta 2018 so se za enako potezo odločili v francoskem mestu Dunkirk na severu države, kjer živi okoli 200.000 prebivalcev. Število potnikov na avtobusih se je dramatično povečalo.

Ideja je tako navdušila županjo Pariza, da je za eno glavnih obljub v predvolilni kampanji poudarjala, da se bodo Parižani mlajši od 18 let lahko z javnim prevozom vozili zastonj, pred tremi leti je to obljubo tudi izpolnila.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje