Orbanov oglas številni mediji zavrnili, Janša v tem vidi cenzuro

Svet 02. Jul 202113:47 > 14:29 1 komentar
Viktor Orban
Bobo

Madžarski premier Viktor Orban je svoje videnje o prihodnosti EU zapisal v sedmih točkah, kot oglas pa ga je poskušal objaviti v številnih evropskih medijih. Mnogi so ga zavrnili, nekaj jih je oglas objavilo. Premier Janez Janša se je na novico o zavrnitvah objave oglasa odzval z besedami, da bi "še včeraj temu rekli cenzura" in da gre za "uničevanje bistva evropskih sanj".

Madžarski premier Viktor Orban je poskušal v več evropskih medijih objaviti politični oglas s sedmimi predlogi, kakšna naj bi bila prihodnost Evropske unije.

Kot prvi predlog je zapisal, da je treba reči ne evropskemu imperiju, češ da “želijo v Bruslju zgraditi ’superdržavo’, za kar jim nihče ni dal dovoljenja”. Izpostavil je, da bi bilo treba iz direktiv EU odpraviti pristop k “vse bolj tesni enotnosti med narodi Evrope”, saj je “integracija sredstvo in ne cilj”.

Po njegovih besedah je treba reči ne “podizvajalcem pravne države”, saj morajo odločitve sprejemati izvoljeni voditelji in ne mednarodne nevladne organizacije. Moč evropskega povezovanja Orban vidi v skupnih gospodarskih uspehih in dodaja: “Če skupaj nismo močnejši kot ločeni, je to konec EU.”

Naslednje desetletje je zanj obdobje nevarnih izzivov, kot največje pa izpostavlja množične migracije in pandemije. Zapisal je, da je Evropski parlament zašel v slepo ulico in da zastopa izključno svoje ideološke in institucionalne interese, zato bi bilo treba “povečati vlogo nacionalnih parlamentov”.

V zadnji, sedmi točki pa je zapisal, da mora biti Srbija sprejeta med države članice EU.

Oglas je nastal kmalu po tem, ko so se odnosi med Brusljem in Madžarsko zaostrili zaradi spornega madžarskega zakona, ki prepoveduje izobraževalne programe o istospolni usmerjenosti in oglaševanje na temo LGBT. Pouk spolne vzgoje ne sme biti namenjen spodbujanju ločevanja med spoloma, spremembe spola ali homoseksualnosti, dodaja zakon.

Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen ga je označila za “sramotnega”, EK pa je ocenila, da ni le v nasprotju z evropskimi vrednotami, temveč tudi z evropsko zakonodajo.

Kdo je zavrnil objavo oglasa?

Kot smo že poročali, je objavo tega oglasa zavrnil belgijski časnik de Standaard. Odgovorni urednik Karel Verhoeven je v obrazložitvi za zavrnitev oglasa med drugim zapisal, da je preveč cinično, da bi oglasni prostor prodali predsedniku vlade, ki je v svoji državi omejil svobodo medijev.

Še dva belgijska časopisa sta zavrnila objavo oglasa, in sicer La Libre Belgique in De Morgen. Pri zadnjem so zapisali, da oglas zanemarja dejstvo, da so državljani EU tisti, ki izvolijo predstavnike v Evropskem parlamentu in da ne gre za grajenje “superdržave” oziroma imperija.

Podobno so se odzvali tudi v mediju The Times of Malta. Njegov odgovorni urednik Herman Grech je zapisal, da je Orbanova vlada napovedala vojno madžarskim neodvisnim medijem. “Ne bomo sedeli križem rok, ko jih bo drugje izkoriščal,” je dodal.

Švedski časopis Dagens Nyheter pa je namesto objave oglasa Orbana prosil za intervju, je sporočil odgovorni urednik Peter Wolodarski, a odgovora niso dobili.

Janša o cenzuri, evroposlanci o svobodnih uredniških odločitvah

Novico, da mediji zavračajo objavo Orbanovega oglasa, je komentiral slovenski premier Janez Janša na Twitterju. Zapisal je: “In vi temu rečete svoboda medijev. Včeraj se je temu reklo cenzura. Ker svoboda izražanja pomeni, da ščitite tudi pravico do svobode izražanja tistih, ki mislijo drugače. Dobesedno uničujete bistvo evropskih sanj.”

Na pogovoru s slovenskimi evroposlanci, ki smo jih prosili za komentar na Orbanov politični oglas in odločitve posameznih medijev za (ne)objavo, je Franc Bogovič (EPP) dejal, da madžarskega premierja vidi kot nekoga, ki marsikdaj provocira. “Ta oglas jemljem kot del neke provokacije, in tudi z vsemi stvarmi, ki so tam zapisane, se nikakor ne morem strinjati.”

Klemen Grošelj (Renew) in Romana Tomc (EPP) sta se strinjala, da gre za svobodno odločitev odgovornih urednikov posameznih medijev. Grošelj je ob tem še izpostavil, da se mu zdi ključno, da ima pri tem odločanju urednik popolnoma proste roke in ni političnih pritiskov, da bi zadevo moral objaviti.

“Gre za preprosto uredniško odločitev. /…/ Orban sam ne more nikogar prisiliti v objavo tega oglasa,” je še dodala poslanka Tomc.

S tem, da ima Orban pravico do objave političnega, plačanega oglasa, se je strinjala tudi von der Leyen na včerajšnji novinarski konferenci, ob tem pa je dodala, da se z zapisanimi stališči seveda ne strinja in se bo morala o njih z madžarskim premierjem pogovoriti.

Hrvaško zunanje ministrstvo: Ne delimo teh pogledov

Za objavo oglasa so se odločili pri francoskem Le Figaru, španskem ABC, danskem Jyllands-Posten in češkem časopisu Mlada fronta Dnes.

Oglasni prostor so Orbanu odstopili tudi v hrvaškem Večernjem listu, na kar so se odzvali na hrvaškem zunanjem ministrstvu. Zapisali so: “Glede prihodnosti Evrope se ne strinjamo s poenostavljenimi pogledi, ki jih vsebuje oglas. Naše ideje in pogledi na EU so znani in si prizadevajo za še večjo vključenost, povezanost in sinergijo znotraj evropske družine.”

Še posebej so komentirali sedmo točko o priključitvi Srbije EU. “Glede procesa širitve Hrvaška vztraja pri širitvi, ki temelji na doslednem izpolnjevanju pogojev za članstvo, izvajanju potrebnih reform in doseganju izmerljivih rezultatov. To velja za vse države, ki si prizadevajo za članstvo, vključno s Srbijo.”

Reuters je na madžarsko vlado naslovil vprašanje, s koliko medijev so stopili v stik s ponudbo za objavo oglasa in kdo je v to privolil, a mu na to niso odgovorili. “Oglas nam da možnost na jasen in preprost način povedati, kaj menimo, da je prav za prihodnost EU,” je dejal tiskovni predstavnik madžarske vlade.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje