Če se učenci pri pouku dobro počutijo, so tudi učni rezultati boljši

Ob začetku šolskega leta smo se v N1 podkastu pogovarjali o šoli in slovenskem šolstvu. O učiteljih, učencih, dijakih, starših, učenju, znanju in ocenah ... O diktaturi petk, inflaciji ocen, obremenjenosti ... o težavah, ki so v našem šolstvu, in tem, kako jih odpraviti. A tudi o tem, kaj je v našem šolstvu dobro. Gosta podkasta sta bila dr. Janez Vogrinc, dekan Pedagoške fakultete v Ljubljani, in dr. Katja Jeznik z Oddelka za pedagogiko in andragogiko na Filozofski fakulteti v Ljubljani.

Podkast začnemo s konkretnimi nasveti, ki bi jih ob začetku pouka oba strokovnjaka dala učencem, staršem in učiteljem. Dr. Katja Jeznik pravi: “Za učence je to sporočilo preprosto: upam, da se bodo v šoli vsak dan naučili kaj novega, da ne bodo izgubili radovednosti in iskrivosti in da bodo znali s svojimi vprašanji preizpraševati samoumevnost sveta odraslih. Za učitelje se mi zdi, da je najpomembnejše, da znajo strokovno pojasnjevati in utemeljevati smiselnost svojih rešitev, tako v odnosu do staršev, učencev kot tudi do kolegov. Za starše je nasvet zelo enostaven: zelo pomembno je, da znamo zaupati svojim otrokom, da zmorejo, da bodo zmogli sami in da jim bomo potem morda v svoji starševski vlogi podpora na njihovi izobraževalni poti.”

Dr. Janez Vogrinc pa se spominja, da smo pred leti prvi šolski dan predstavljali kot praznik; kot prazničen dan za otroke, učitelje in starše. To sporočilo, ugotavlja, se je v zadnjem obdobju izgubilo. Pa bi to moral biti praznik. “Tudi jaz želim, da bi se učenci čim več naučili, stkali nova prijateljstva, da bi imeli veliko dogodkov, ki se jih bodo z veseljem spominjali vse življenje … Učitelji naj zaupajo v svoje znanje in izkušnje. … Staršem pa bi svetoval, poleg tega, kar je že bilo rečeno, naj ne pozabijo, da so oni svoje šolanje že zaključili in da gre zdaj za delo njihovih otrok. To seveda ne pomeni, naj se ne zanimajo za šolsko delo svojih otrok in da jih ne smejo spodbujati pri tem; a naj ne opravljajo obveznosti, ki jih imajo njihovi otroci, namesto otrok …”

Zadnje dni šolniki opozarjajo na pomanjkanje učiteljev. Da je učiteljev premalo, potrjuje tudi dekan Pedagoške fakultete: “Že nekaj let se kaže pomanjkanje učiteljev, vsaj za določena predmetna področja, primanjkuje tudi določenih profilov šolskih svetovalnih delavcev. Jasno je bilo, da bo ta težava v našem šolskem sistemu nastala; fakultete, ki izobražujemo te delavce, smo na to v minulih letih tudi večkrat opozarjale. Gre predvsem za pomanjkanje učiteljev fizike, tehnike, matematike, računalništva, in kot sem že omenil, svetovalnih delavcev.”

podkast šola
N1

Kaj je “diktatura petk” in zakaj so ocene v slovenskem izobraževalnem sistemu postale pomembnejše od znanja? Kakšni so vzroki in kakšne posledice? Kaj povzroča inflacija ocen? Kakšno je kompleksno ozadje in okolje obremenjenosti, ki jo čutijo slovenski učenci? Kako se poučuje v slovenskih šolah? Kakšna je snov? Kakšna so pričakovanja staršev in zakaj? Kaj počnejo nekateri starši? Kako to vpliva na otroke? Kako delujejo učitelji? In kakšne so rešitve, ki bi privedle k temu, da bi bila vrednota znanje, ne pa ocena sama po sebi? Da ne bi bili priče “pedagogiki trpljenja”, kot jo je pred leti v reviji Mladina poimenoval dr. Robi Kroflič s Filozofske fakultete v Ljubljani. Rešitve in spremembe nikakor ne smejo biti rokohitrske in “zdravorazumske”, vsekakor pa kar nekaj težav v slovenskem šolskem sistemu kliče k nujnemu premisleku, kaj delamo prav in še posebej, kaj delamo narobe in kako to spremeniti.

“V zadnjih letih so tudi v našem strokovnem okolju citirane raziskave, ki dokazujejo, da učitelji, ki se ukvarjajo tudi s počutjem svojih učencev v razredu, praviloma pripeljejo učence do boljših učnih dosežkov. Torej če imamo stališče, da je šola pomembna, da se učenci tam nekaj naučijo, nam prav te raziskave vzvratno pokažejo, da je pomembno, da se ukvarjamo tudi s tem, kako se v šoli počutijo,” med drugim pravi Katja Jeznik. O inflaciji ocen pa pravi: če smo presegli čase, ko so bile ocene sredstvo discipliniranja, smo zdaj priča nekemu novemu, prav tako strašljivemu trendu, ko postaja ocenjevanje sredstvo zbiranja točk, s čimer učencem ves čas sporočamo napačno informacijo o njihovem znanju.

V podkastu veliko govorimo prav o tej temi in odpiramo vse nivoje problematike, ki se pri tem prepletajo in vplivajo drug na drugega. Kako torej priti do čim več znanja, ki naj bo vrednota, a na način, ki ne bo povzročal nepotrebnih psihičnih stisk otrok in mladostnikov?

Govorimo pa tudi o tem, kako naša šola vse preveč reproducira neenakost, pa o odločbah o posebnih potrebah in različnih statusih, težavah pedagoških delavcev, stiskah učencev … Pa tudi o dobrih in pohvalnih plateh naše šole in šolstva, o zgledih in dobrih zgodbah. Kaj je torej v našem šolskem sistemu, na mikro in makro nivoju, dobro in kaj je slabo, kaj bi veljalo spremeniti na bolje in kako. Za vse učence, starše, učitelje in državo – kakšna je naša šola? Od inflacije ocen do učnih gradiv, od načina učenja do staršev, ki za svoje otroke izdelujejo plakate, od tega, kako pomembno je, kakšnega učitelja dobijo učenci, do družbe, v kateri deluje naše šolstvo.

Med drugim se v podkastu pogovarjamo tudi o lekcijah iz epidemije. Nauki iz prejšnjih dveh šolskih let, ko je bila epidemija na vrhuncu, so med drugim, da se je politika oz. ministrstvo pozno odzivalo in da je premalo upoštevalo pedagoško stroko, ob tem pa vsekakor tudi, da so jo najslabše odnesli prav tisti otroci, ki so že tako najranljivejši. To potrjujeta tudi gosta podkasta.

Celoten, dobro uro dolg pogovor o šolstvu in šoli lahko poslušate v tonskem posnetku na koncu članka ali pa si pogovor ogledate v posnetku na vrhu strani. Še posebej ogled oziroma poslušanje svetujemo vsem staršem in skrbnikom, učiteljem in učiteljicam, profesorjem in profesoricam, pedagoškim delavcem torej in kreatorjem šolske politike v naši državi.

Podkaste N1 Slovenija lahko poslušate in se nanje naročite na platformah APPLE PODCASTSSPOTIFYSOUNDCLOUDGOOGLE PODCASTSTITCHERCASTBOX in DEEZER.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter