Brez vladne intervencije bosta dizel in bencin še dražja

Gospodarstvo 13. Mar 202212:01 > 14. Mar 2022 09:53 8 komentarjev
Bencinske gužva
N1 | Bencinska črpalka v Medvodah.

Če vlada ne bo intervenirala zelo hitro, se bodo v torek dizel, bencin in kurilo olje pošteno podražili. Kaj lahko stori vlada? In koliko bodo stali liter dizla, bencina in kurilnega olja, če intervencije ne bo?

Prizori iz začetka prejšnjega tedna, ko so ljudje na bencinskih črpalkah stali v dolgih kolonah, ko je na manjših pumpah goriv celo zmanjkalo, ljudje pa so si pred podražitvijo goriva odnašali domov celo v kanistrih, se utegnejo ponoviti, če vlada v cene goriv ne bo posegla. Glede na napovedi tako predsednika vlade kot ministra za gospodarstvo je sicer pričakovati, da bo vlada intervenirala, a dejstvo je, da mora to storiti zelo hitro. Sicer se utegne že v torek bencin podražiti za 10 centov na liter, še za nekaj več dizel, kurilno olje pa celo za 25 centov na liter.

Bencinska
N1 | Bencinska črpalka v Trnovem.

Nova analiza gibanja cen dizla in bencina, ki so jo naredili analitiki Mojih financ (minuli teden so z napovedjo skoraj povsem zadeli), tokrat namreč kaže, da bi se brez (sicer pričakovane) vladne intervencije bencin v torek podražil na 1,65 evra za liter, dizel na okoli 1,80 evra za liter, kurilno olje pa bi lahko po novem stalo 25 centov več, torej okoli 1,26 evra za liter.

Vlada Janeza Janše, ki je konec januarja znižala trošarine za okoli pet centov, je o možnih nadaljnjih ukrepih za obvladovanje cen goriv v sredo že razpravljala, a čakajoč na dogovor evropskih voditeljev, ki so se v Versaillesu sestali v četrtek in petek, ukrepala še ni. Zdaj je jasno, da bo morala poseči, sicer lahko kmalu cene goriv v Sloveniji eksplodirajo.

Da bodo preprečili prav eksplozijo cen, je v minulih dneh pristojni gospodarski minister Zdravko Počivalšek že obljubil, premier Janša pa je dejal, da bo vlada ukrepala “v primeru radikalne rasti maloprodajnih cen.” Kdaj bo vlada posegla, uradno ni znano, a glede na potek dogodkov je pričakovati, da v naslednjih urah. 

Vlada ima na voljo nekaj možnih ukrepov za preprečevanje nadaljnje divje rasti cen goriv. Lahko določi najvišje cene, za določen čas lahko sprosti tudi blagovne rezerve, lahko zniža dajatve (najbolj bi se poznalo znižanje DDV in/ali trošarin), lahko goriva tudi subvencionira. Za kakšno kombinacijo ukrepov se bo vlada odločila, za zdaj ni znano, je pa, da dogovori potekajo.

vlada
Borut Živulovič /BOBO

Rast cen je posledica rasti nabavne cene nafte na svetovnih borzah, zlasti zaradi ruske agresije na Ukrajino in posledično ostrih ekonomskih sankcij Zahoda zoper Rusko federacijo. O strmem naraščaju cen tako poročajo iz številnih evropskih držav.

V Nemčiji in Franciji so cene pljusknile močno čez magično mejo dveh evrov za liter, ponekod je, tako kot pri nas, goriva na pumpah tudi zmanjkalo.

Bencinska črpalka
Hannah McKay/REUTERS

Se pa ob divjanju cen poraja tudi že vprašanje, ali je v času že tako visoke inflacije smiselno, da država poseže in omeji vpliv na kupno moč ljudi ter poslovanje podjetij.

Francija po poročanju Reutersa s prvim aprilom za štiri mesece uvaja popust na gorivo v višini 15 centov na liter. Strošek za proračun ocenjujejo na dve milijardi evrov, je v intervjuju ta Le Parisien dejal francoski premier Jean Castex. Liter bencina v Franciji po podatkih autonews.fr stane že 2,13 evra, dizel pa že 2,25 evra za liter.

V Nemčiji, kjer so cene sicer od črpalke do črpalke zelo različne, liter dizla v povprečju stane že 2,29 evra, liter bencina pa 2,25 evra. Da bi cene držali na dva evra za liter ali manj, del politike nemško vlado že poziva, naj zniža DDV z 19 na sedem odstotkov, bavarski minister za gospodarstvo Hubert Aiwanger pa kliče k uvedbi kapice na cene energentov za celotno Nemčijo, ne samo za Bavarsko. Trošarina v Nemčiji trenutno znaša 65 centov na liter in torej predstavlja dobro tretjino cene.

Madžarska je takoj po izbruhu vojne v Ukrajini, torej konec februarja veleprodajno ceno bencina in dizla omejila na 480 forintov (1,3 evra) na liter. A naj bi se že soočila tudi s težavami z oskrbo. Največja naftna družba MOL je zaradi enormnega povpraševanja uvedla celo količinske omejitve, in sicer 100 litrov oziroma 500 litrov na nakup, odvisno od velikosti črpalke. Po trditvah madžarske vlade so gorivo na Madžarskem kupovali tudi tovornjakarji iz tujih držav, zato od konca tega tedna velja, da lahko madžarska tovorna vozila nad 7,5 tone in tuja vozila nad 3,5 tone gorivo točijo zgolj in samo po tržnih cenah. Gorivo je še naprej cenejše za madžarske kmete, madžarska policija pa mora preganjati tiste, ki “širijo lažne novice o tem, da zmanjkuje goriva,” so madžarske oblasti sporočile v četrtek zvečer.

Hrvaška je oktobra lani prvič zamrznila cene goriv, od takrat pa ukrep trikrat podaljšala, nazadnje ta teden. Zdaj je najvišjo možno ceno za liter bencina dvignila z 11,37 kune (1,5 evra) na 12,19 kune (1,61 evra), za dizel pa z 11,29 kune (1,49 evra) na 12,53 kune (1,66 evra). Presežek do realne cene hrvaška vlada pokriva z znižanjem trošarin in zamrznitvijo marže.
Poljska je v soboto napovedala podaljšanje ukrepa začasnega znižanja DDV na hrano, elektriko in gorivo. DDV na goriva so z januarjem zmanjšali s 23 na osem odstotkov, zmanjšanje naj bi trajalo do konca julija, za koliko časa bo ta ukrep še podaljšali, zaenkrat še ni znano.
Slovenija je, kot je razvidno iz fotografije spodaj, po deležu dajatev v ceni goriva bližje zahodnih državam. Delež v ceni dizla je 48-odstoten, v ceni bencina pa 46-odstoten. To pomeni, da gre slaba polovica cene za liter goriva državi (za trošarine, prispevke za obnovljive vire energije, takso CO2 in DDV). Če se primerjamo s sosedami: delež je višji kot v Avstriji ali na Madžarskem in nižji kot v Italiji in na Hrvaškem.
Bencin
Zajem zaslona, podatki EK
V nabavni ceni je vračunana tudi marža naftnih trgovcev, ki bi jo lahko vlada ponovno regulirala, a kot smo na N1 že zapisali v članku Obeta se ponovna regulacija cen goriv: bi to pomagalo, učinek verjetno ne bi bil prav velik, saj naj bi marže na liter znašale manj kot deset centov. Največji del dajatev odpade na trošarino, ki je trenutno pri dizlu 33 centov na liter, pri bencinu pa 35,9 centa na liter, ter na DDV, ki je 22-odstoten. Zato bi z znižanjem trošarin ali DDV tudi najhitreje dosegli učinek. Premier Janša je sicer ob januarskem znižanju trošarin dejal, da so jih spustili na najnižje možne.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje