Nova študija: v letalih nas bo vedno bolj premetavalo

Potovanja 02. Okt 202317:14 1 komentar
letalo, turbulence, oblaki
PROFIMEDIA

Eden najbolj neprijetnih pojavov med poletom bo v prihodnosti še bolj pogost. Zakaj?

Turbulence v zraku so pogost pojav in tisti, ki pogosto letijo, so se z njimi zagotovo že večkrat srečali in so jih morda vajeni.

Tiste, ki ne letijo pogosto ali pa se letenja bojijo, pa turbulence velikokrat prestrašijo, posebej tiste močnejše, ki letalo dobesedno premetavajo.

Zgodilo se je že, da so potniki, ki med poletom niso bili privezani, pri močnejših turbulencah z glavo treščili v predale za prtljago ali pa so jih poškodovali po zraku leteči in padajoči predmeti. O dogodku, ki se je zgodil na letalu, ki je bilo na poti proti Sydneyu smo pred časom pisali tudi mi. Lahko pa so se jim zgodile tudi kakšne druge nevšečnosti, kot potnici na spodnjem videoposnetku.

“Zračni žepi” bodo postali bolj pogosti

Nekatere turbulence radarji ali piloti lahko zaznajo, zato se jim letala lahko izognejo. Najbolj nepredvidljive pa so tako imenovani “zračni žepi”, bolj znani kot “CAT” (“clear air turbulence” – “turbulence v čistem zraku“). Te turbulence so pogosto neprijetne tudi za potnike v letalu.

Kot kaže, je v prihodnje možno pričakovati, da bo teh turbulenc še več. Študija britanskih znanstvenikov iz univerze v Readingu, objavljena junija letos, je pokazala, da se je v letih od 1979 do 2020 število CAT v zraku nad severnim Atlantikom povišalo; najbolj pa se je povišalo število večjih in hudih CAT – kar za 55 odstotkov. Povečanje turbulenc pa so ugotovili tudi nad celinskim delom ZDA, nekaj manjše pa nad Evropo, Bližnjim vzhodom in južnim Atlantikom, poroča revija Forbes.

polet, letalo, varnostni pas
Tudi med poletom je najbolje biti stalno privezan/PROFIMEDIA

Glavni razlog za to povišanje pa so podnebne spremembe, piše N1 Beograd. Povečanju količine toplega zraka, ki je posledica izpustov ogljikovega dioksida, je v enaki meri sledilo tudi povečanje CAT. Topel zrak se dviga v obliki nekakšnega zračnega curka, pri čemer se pojavijo vrtinci oziroma turbulence.

“Podnebne spremembe precej vplivajo na pogostnost zračnih turbulenc zaradi pogostega pojava nestabilne zračne mase,” pravi Dan Bubb, nekdanji pilot, zdaj profesor na univerzi v Nevadi. Do turbulenc pogosto prihaja na stikih tople in hladne zračne mase (frontah), kjer se pojavljajo tudi nevihte z močnimi vetrovi in dežjem.

Ena izmed študij je pokazala, da bodo med letoma 2050 in 2080 močne CAT v zimskem času postale enako običajne kot zmerne turbulence.

Kako nevarne so turbulence?

Kljub precej grozljivim prizorom in kljub občasnim poročilom o potnikih, ki so bili zaradi turbulenc poškodovani, pa strokovnjaki pravijo, da tudi močne turbulence ne morejo strmoglaviti komercialnih letal.

“Turbulence so lahko zelo nevarne za potnike ali člane posadke, prav tako lahko letalo poškodujejo, vendar je zelo malo verjetno, da bi zaradi njih strmoglavilo letalo,” pravi Bubb. “Komercialna potniška letala so robustna in podvržena številnim stresnim testom preden gredo v uporabo in s katerimi zagotavljajo njihovo plovnost.”

Če želite čim manj čutiti turbulence, izbirajte sedeže blizu krilom, svetujejo strokovnjaki. Osrednji del letala je med turbulencami najmanj podvržen nihanju.

Kaj so, kako nastanejo in kako nevarne (ni)so turbulence, si lahko ogledate v spodnjem videu.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje