Ali moramo pnevmatike res menjati vsaka štiri leta?

Slovenija 22. Okt 202315:55
zimske pnevmatike menjava
Foto: PROFIMEDIA

Le še dobre tri tedne nas loči do datuma, ko bomo morali letne pnevmatike menjati za zimske. Preverili smo, ali moramo pnevmatike za vozila res zamenjati vsaka štiri leta in katere pnevmatike so se na testu najbolje odrezale. Kot pravijo pri Avto-moto zvezi Slovenije, kjer so opravili test, visoka cena ne zagotavlja kakovosti.

Bliža se 15. november, ko je v Sloveniji z zakonom določena obvezna uporaba zimske opreme na motornih vozilih in mora na (v) njih ostati do 15. marca. Sem spadajo tudi zimske pnevmatike. Pa so več kot štiri leta stare pnevmatike še primerne za vožnjo v zimskih razmerah?

Kakovost pnevmatik je odvisna tudi od njihove starosti. Še do pred nekaj leti je veljala formula 4X4X4, kar pomeni, da morajo biti na vozilu štiri enake pnevmatike, ki jih je treba menjati na štiri leta, pri čemer naj imajo te (ne glede na starost) vsaj 4 milimetre profila.

Ker pa je v zadnjih letih gumarska industrija zelo napredovala, pri Avto-moto zvezi Slovenije (Amzs) zdaj svetujejo, da lahko pnevmatike uporabljamo od 6 do 8 let. Odsvetujejo pa, da bi na vozilu imeli pnevmatike starejše od 10 let, saj kemične spremembe zaradi staranja vplivajo na gumeno zmes, ki izgubi prožnost, s tem pa oprijem.

V Sloveniji se voznik, ki na vozilu nima ustrezne zimske opreme, po zakonu kaznuje z globo 40 evrov. Če pa je zaradi prekrška onemogočen promet, se voznik kaznuje z globo 500 evrov in petimi kazenskimi točkami. Kazen v višini 200 evrov lahko voznika doleti tudi, če zasneženega vozila pred začetkom vožnje ne očisti. Če pa voznik ne upošteva prometne signalizacije o zimskih razmerah in prepovedi vožnje, pa je globa 300 evrov. V primeru pravnih oseb je globa za voznika 1.000 evrov, za odgovorno osebo pa 120 evrov.

Visoka cena še ne zagotavlja kakovosti

Kakovostne pnevmatike na avtomobilu so osnova pri zagotavljanju varne vožnje. Pri izbiri pa ključne vloge ne igra visoka cena, saj ta ni nujno zagotovilo za kakovost. Pred nakupom je zato najbolj pomembno preveriti lastnosti pnevmatik. Pri tem so v pomoč tudi vsakoletni testi pnevmatik, ki jih opravljajo na Amzs. Letos so testirali 32 zimskih pnevmatik, tudi tokrat pa je test potrdil, da visoka cena pnevmatike ne pomeni nujno tudi visoke kakovosti.

Katere pnevmatike so se na testu najbolje odrezale

V kategoriji pnevmatik dimenzije 205/60 R16 H, ki so zelo razširjene pri priljubljenih kompaktnih cestnih terencih, je skupno pozitivno oceno prejelo sedem od 16 pnevmatik. S klikom na spodnjo fotografijo si oglejte, katere.

ZIMSKE_23_205_16logo
Foto: AMZS

V kategoriji pnevmatik dimenzije 225/45 R17 H, ki so značilna za avtomobile nižjega srednjega razreda, pa so pozitivno skupno oceno prejele le štiri od 16 pnevmatik. S klikom na spodnjo fotografijo si oglejte, katere.

ZIMSKE_23_225_17_logo
Foto: AMZS

Test pnevmatik je vključeval različne varnostne dejavnike (suha ali mokra cesta ter sneg in led) in okoljske lastnosti (ocenjena doba trajanja in trajnost, obraba, glasnost in učinkovitost).

Razlike med rezultati pri posameznih parametrih so med dobro ocenjenimi pnevmatikami dokaj velike, zato je izbira pnevmatike odvisna predvsem od načina vožnje, dolžine poti, kategorije in vrste cest, na katerih delate največ kilometrov, vremenskih razmerah, v katerih se vozite ter načinu vožnje. Izbira pnevmatik mora tako temeljiti predvsem na analizi značilnosti vožnje vsakega posameznika.

Zakaj je pomemben pravilen tlak v pnevmatikah

Pravilen tlak v pnevmatikah je eden od ključnih za to, da do izraza pridejo najboljše lastnosti pnevmatike. Vsako vozilo ima priporočila, kakšen je primeren tlak v pnevmatikah. Informacije o tem po navadi najdemo ali na stebričku vrat, ali pokrovu za točenje goriva, ali pa v navodilih za uporabo vozila. Pomembno je tudi, da tlak redno preverjamo, saj se ta zaradi nihanja temperatur spreminja.

Kako pravilno skladiščiti pnevmatike?

Predpogoj za dolgo življenjsko dobo pnevmatik je tudi pravilno skladiščenje med sezonama. Kot pojasnjujejo na Amzs, jih je treba shranjevati v suhem in temnem prostoru, kjer v bližini ni kemikalij. Če so na platiščih, morajo biti položene vodoravno ali obešene na steno, pnevmatike brez platišč pa naj stojijo pokonci.

PNEVMATIKE
Foto: PROFIMEDIA

Profil: kaj pravi zakon in kakšno je priporočilo?

Za varno vožnjo je pomembna tudi globina profila pnevmatike. Ta je zakonsko določena pri 3 milimetrih, vendar se priporoča, da je globina profila pnevmatik ob začetku sezone vsaj 4 milimetre. Če namreč sezono začnemo s profilom globine treh milimetrov, lahko že v nekaj tednih ta pade pod zakonsko določeno mejo, pri čemer je bolj kot kršenje zakonskega predpisa problematično zmanjšanje varnostnih lastnosti pnevmatike.

Velika razlika med zimskimi in letnimi pnevmatikami

Ker se še vedno najdejo vozniki, ki so prepričani, da razlik med letnimi in zimskimi pnevmatikami ni, na Amzs pojasnjujejo, da imajo zimske pnevmatike poleg opazno globljega profila in lamel za boljši oprijem na snegu tudi drugačno gumeno zmes, namenjeno nizkim temperaturam.

Gumena zmes letnih pnevmatik pri nizkih temperaturah namreč otrdi, oprijem in vodljivost se zato poslabšata. Tudi izdelovalci pnevmatik priporočajo menjavo letnih z zimskimi vselej, ko temperatura pade pod 7 stopinj Celzija.

Razlike med pnevmatikami se pokažejo predvsem v zahtevnih zimskih razmerah, zato v Amzs poudarjajo, da so za vožnjo v zimskih voznih razmerah – tako zaradi varnosti voznika in potnikov v avtu kot vseh drugih udeležencev v prometu –, primerne le kakovostne zimske pnevmatike, saj so samo te prilagojene takšnim razmeram.

Za zimske pnevmatike se štejejo tiste pnevmatike, ki imajo na boku proizvajalčevo oznako M+S ali M.S ali M&S, in morajo po velikosti in nosilnosti ustrezati pnevmatikam, ki so zapisane v izjavi o ustreznosti vozila (homologaciji) vpisane v rubriki “dovoljene pnevmatike”, pojasnjujejo na Amzs.

Zavorna pot na snegu je z letnimi pnevmatikami dvakrat daljša

Razliko med letno in zimsko pnevmatiko so na Amzs pred leti nazorno prikazali na praktičnem primeru — z merjenjem dolžine zavorne poti. “Pri hitrosti 50 km/h je bila zavorna pot v snegu z zimskimi pnevmatikami 31 metrov, z letnimi pa 62 metrov. Na poledeneli cesti je bila pri hitrosti 30 km/h zavorna pot z zimskimi pnevmatikami 57 metrov, z letnimi 68 metrov,” so pojasnili.

Prav tako kupcem rabljenih pnevmatik, pa tudi novih avtomobilov na Amzs svetujejo, da preverijo, kakšne pnevmatike so nameščene na avtomobilu, za katerega se zanimajo. Če dobijo ob nakupu le letne pnevmatike, je treba k stroškom nakupa avta prišteti še vrednost novih zimskih pnevmatik, ki jih bodo morali kupiti. Pri rabljenih avtomobilih pa vozniki ne smejo pozabiti niti na geometrijo podvozja. Če ta ni pravilno nastavljena, se bodo pnevmatike neenakomerno obrabljale, hkrati pa bo poraba goriva večja, še dodajajo.

Kako voziti v zimskih razmerah

Pozimi, ko so vremenske razmere nepredvidljive, morajo udeleženci v prometu, predvsem vozniki motornih vozil, računati na hitre spremembe voznih razmer.

Ob sneženju naj se vozniki pogosto ustavijo in očistijo žaromete. Jeseni in pozimi naj podnevi ročno prižgejo zasenčene luči, saj obvezne dnevne luči pogosto svetijo le spredaj, zadaj pa ne. Meglenke naj uporabljajo samo v megli. Ob slabi vidljivosti je nujno zmanjšanje hitrosti in povečanje varnostne razdalje, priporočajo na Amzs.